Det viktigaste är inte vad man gör. Det viktigaste är att man gör något.
Att vara underhållen är inget att sträva efter. Utan det är viktigt att göra saker aktivt. Gärna där man kan se slutresultatet och målet.
Det viktigaste är inte vad man gör. Det viktigaste är att man gör något.
Att vara underhållen är inget att sträva efter. Utan det är viktigt att göra saker aktivt. Gärna där man kan se slutresultatet och målet.
Ja! Odla mat som man kan äta utan plast är ett mål för mig också. Bor i lägenhet och skulle tro att flytta till hus ger en massa projekt att fylla tiden med
.
Ja det där är nog sant med inkörsport. När jag har semester är jag ofta stressad och uttråkad första veckan, men efter några veckor kommer jag in i att vara ledig och hittar massa olika projekt åt mig själv.
Tror det handlar mycket om att ha ett syfte med FIRE annat än att bara sluta jobba. Om arbetet man har blir ett hinder för något man hellre gör, så är det ett rimligt problem att lösa. Sen uppskattar jag friheten att få bestämma över vilka problem jag vill ha och inte ha , hur jag vill lösa problemen och dess prioriteringsordning, vem ska gynnas av lösningen och vad ska utfallet bli, vilka människor vill jag ha i mitt liv, kunna låta mina värderingar styra allt det, min ork och energi bestämma hur mycket och lite tid och energi jag ska lägga på något idag etc etc. En av de stora anledningarna tex till att jag ville sluta arbeta var att jag själv och min omgivning alltför ofta fick välja mellan att vara en god anställd eller en god människa. Både jag och de jag kunde observera gjorde alltför ofta enligt mig fel val. Väldigt enkelt att kunna gömma sig bakom att ”jag gör bara mitt jobb” därför är jag inte riktigt ansvarig för konsekvenserna av mina handlingar eller hur man behandlar andra, eller kanske ännu värre aldrig reflektera över det överhuvudtaget.
Jag och hustrun slutade arbeta för snart tre år sedan när vi var 62 år och ångrar det inte. Bytte samtidigt boende och flyttade 20 mil söderut till ett nybyggt hus i Skåne för att komma närmre barn och barnbarn och för att vara i den miljö vi gillar. Det gör ju att vi inte bara har slutat arbeta utan även haft en massa annat nytt att engagera oss i (sälja hus, rensa ut gamla saker, flytta, anlägga trädgård, bygga förråd, lära känna nya grannar och vänner mm) så vi har ingen erfarenhet av hur det är att sluta arbeta och bo kvar i samma miljö, men tror att det nog hade varit svårare. Eftersom vi sparat en hel del och har en pension som täcker våra omkostnader och mer därtill är ekonomin inget som oroar oss även om världen just nu är skakig på många sätt. Den största fördelen för oss som vi inte haft om vi inte slutat arbeta och flyttat är att vi nu kunnat passa vårt barnbarn en dag varje vecka och på så sätt få en väldigt nära relation till henne. Jag har dock lite off topic märkt att de olikheter man har som par på gott och ont märks tydligare när man har mer tid för olika saker. Min hustru är t ex väldigt intresserad av inredning, tapeter mm och gillar att plantera blommor, grönsaker, gå på kulturella aktiviteter medan jag inte tycker att det är lika viktigt att förändra - ibland längtar jag tillbaka till när man satt och tittade på att en svartvit tv-bild (eller lyssnade på radio) från någon skidtävling väntandes flera minuter på att Wassberg skulle dyka upp krokig som vresväxt norrlandstall i ett skogsbryn utan att någon annan aktivitet pockade på uppmärksamhet! Vi har lyckats att hantera det väldigt bra men jag tror att det är viktigt att man är medveten om detta så att det inte kommer som en chock – det blir faktiskt ett nytt sätt att leva när 8 – 10 timmar per dag frigörs för annat än arbete.
Jag är själv inte i FIRE, även om jag som person inte identifierar mig med göromål, att om jag inte gjorde något. Så gör man ju egentligen något, nämligen ingenting. Jag själv störs inte av det att någon annan gör ingenting. Det blir ju lite som FIRE det finns säkert dem som stör sig på det ![]()
![]()
![]()
![]()
Är också läkare och var trött efter Covid- gick ner i arbetstid, skaffade hund, läste filosofi och njöt av att ha mera tid. Det höll i drygt ett år.
Idag är jag uppe på nästan heltid igen för det är kul-fast har strukturerad jobbet så att det ger mig mera frihet. Gillar att vara engagerad och använda hjärnan.
Så insikten är att jag personligen behöver frihet att skapa min vardag och då kan jag jobba rel mkt. Så det är inte procentandelen som är nyckeln utan flexibiliteten.
Ser ut olika för olika människor men för mig vore det ”obra” att ha för mkt tid utan en plan/struktur. Skulle nog också ägna mig för mkt åt nonsens (shopping, nätsurfa, bygga om/renovera när det inte behövs, mm).
Lycka till
Jobbar väl ca 25 % på vintern och är i övrigt ledig. Första året blev det gör mycket av surfande - hände att vi satt i var sin stol med mobil efter brunch o plötsligt var det dags för middag. Inte moraliskt fördömande utan mer konstaterande av att det inte var så vi skulle ha det. Vi skaffade osmarta telefoner och surfade etc på datorerna i arbetsrummet. Blev mindre skärm o trevligare. Sedan köpte vi sommarhus på sensommaren ifjol och insåg att där var det smart med smartphone för att kolla eller fota saker man behövde kolla. I december och åter i stan insåg vi att vi satt där o surfade så då blev det byte till de osmarta för att när vi öppnade upp sommarstället byta igen.
Jag har ju gått ner i tid på grund av mina diagnoser. Men att ändå ha ett löst schema och en fixarlista för dagen hjälper mig.
Har själv en klassisk kalender i papper där jag skriver ner dagens lista och fyller i framtida möten och evenemang.
Det ger bra struktur och gör att jag får mer gjort än om jag inte haft den.
Sen gäller det att hitta vad som passar en själv bäst, för alla är olika. ![]()
Jag har jobbat halvtid under en period och det jag fyllde tiden med då (och planerar att fylla tiden med efter FIRE) är odling, familj, sköta hushåll, laga mat från grunden, plocka bär och svamp mm. underhålla hus och trädgård. Läsa fler böcker och fördjupa mig i olika projekt.
Över huvud taget att låta saker ta tid. Istället för en powernap på 15 minuter så blir det en timme med en bra bok och sova tills jag vaknar av mig själv. Istället för att ut i skogen en halvtimme innan middagen kunna vara ute i tre timmar.
Jag sköter en fastighet 4 timmar i veckan och är deltidsbrandman. Resten av tiden lägger jag på att renovera gamla hus. Senaste halvåret har det blivit ungefär 60 timmar i veckan på renovering så tiden går åt😅
Låter som ett ypperligt upplägg!
Jobbar 4 dagar i veckan och tänkte gå ner till 3 om ungefär 2 år. Jag vill helt enkelt umgås mer med min dotter och min sambo. Jag känner även att jag mår bättre av att jobba mindre. Jag ser liksom inte lyckan i att jobba. Tycker det är kul att lära mig nya saker, odla och hinna med alla hemma sysslor i lugn och ro är guld värt. Även ha tid till att träna är skönt.
Med den här tråden blir bilden av varför LeanFIRE aldrig riktigt känns lockande för mig plötsligt mycket klarare. Odla, renovera, laga mat från grunden? Då sitter jag ju hellre å pillar med teknik för att kunna betala någon annan att göra det åt mig. ![]()
Håller helt med. Det är lite som att fråga en nyfödd ”Vad ska du ”fylla” din tid med?”
Svaret är: ”Inte f-n vet jag!”
Det är un-knowable. Lika un-knowable som när man en gång började skolan, eller började jobba, eller gjorde karriär … eller inte. Och det är precis meningen. I min mening.
En resa resten av livet. Prova på något nytt (eller inte). Slappa. Träna. Sträck kolla en TV serie som man alltid velat se. Lära sig joddla. Lägga sig på en gräsmatta och titta på måsarna. Ta en lunch med en polare som man inte sätt på länge. Prata med frugan om något helt ovesäntligt eller gräva i djupa gömmor i varandras omedvetande. Resa till något ställe när eller fjärran bara för att. Leva.
Konceptet är
Jag finns. Jag gör vad jag vill. Jag förtjänar det
Det fina med mycket tid är att kunna ge saker tid.
Tänk att få hålla på en hel dag med något där man tidigare bara ville få det överstökat så snabbt som möjligt.
Som t.ex. byta däck på cykeln. Tvätta och lackskydda fälgarna. Ta isär växlar, rengöra och smörja. Bromsar behöver kanske bytas mm. Helt enkelt undvika stress.
Klassikern är att posta ett brev är ett dagsverke för en pensionär. ![]()
FIRE sedan ett år.
Gå ut med hunden, resor, weekendbesök med övernattning och god mat samt mer cykling.
Är det ingen som reser. Jag har precis nyligen börjat investera och kommer aldrig nå upp nån fire, men om jag hade pengar att göra vad jag ville skulle långresor vara intressant. Jag har en bror i Argentina och skulle vilja se södra Afrika där jag bodde som barn. Eller upptäcka andra otippade platser och träffa olika sorters människor världen över.
Jag ska troligtvis också gå ner i arbetstid efter sommaren (om jag inte får ett jobb jag sökt), planen är att gå ner till 60%.
Tänkte fylla min lediga tid med att bland annat pyssla hemma, börja med något hantverk, gå skogspromenader, tillbringa mer tid i stallet, umgås mer med min familj. Ska även skaffa en knapptelefon, för att sluta med slöscrollandet.