Ni som är FIRE eller gått ner i tid. Vad fyller ni ledig tid med?

Jodå vi reser men inga långresor vi tycker om vårt dagliga liv, rutiner och hobbies på hemmaplan och mår bra av dom. Vi kommer tex inom loppet av ett år varit i Japan 2 gånger, Jamaica 1 gång och ett par weekendresor inom Europa.

3 gillningar

Det låter trevligt. Jag har också en extra knapptelefon, bra idé att växla mellan den och min iphone13! :blush:

På Jamaica var jag 2001 :-). Trevlig resa, har nog förändrat sig sedan dess!

1 gillning

Jag jobbar deltid på 60% sen två år tillbaka, det är fantastiskt. Jag visste inte heller riktigt vad jag skulle göra och tänkte att det fick lösa sig. Det är också skönt att bara leva lite långsammare och inte behöva stressa för att få ihop vardagen. Allt från att besikta bilen till att gå till tandläkaren blir lite enklare.

Jag tränar mer och är mer ute i skog och mark. Min pappa gick bort för drygt ett år sen så en del tid har gått åt till att reda i det. Jag ärvde även hans släktforskning och la ganska mycket tid på att sätta samman några släktsidor med all information. Efter det har jag snöat in på att historia och börjat översätta Bartholomäus Sastrows memoarer från slutet av 1500-talet. Men det är mest på dagar då regnet öser ner eller vädret är ogästvänligt av andra skäl.

Jag rekommenderar dig verkligen att ta steget, det är inte alltid lätt att veta vad man kommer att pyssla med i förväg. Man behöver den första tiden för att komma fram till det. Låt det ta en stund. När det gäller att hamna i skärm- eller shoppingfällan kan det såklart hända men då får man vara uppmärksam på det. Gå en rejäl runda i skogen istället.

9 gillningar

Hej!
Hittar tråden nu, 2 år senare. Om du är kvar i forumet, hur gick det? Gick du ner till halvtid? Nyfiken!

2 gillningar

“2 dagar senare…” :see_no_evil: :innocent: :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Hej. Åh vad roligt! Jag läste Historia A+B innan jag läste till läkare och det var såå kul. Och så många trevliga människor som pluggade där. Håller helt med om skogen. Tog en lång skogsrunda igår med termos och fika vid en sjö faktiskt. :slight_smile:

4 gillningar

Ja kanske det. Tack för tipset!

1 gillning

Hej! Vad kul och inspirerande att läsa. Hund och filisofi låter kul. Jag har varit fast anställd 100% i snart 5 år och känner att jag snart behöver och ska ta en paus. Men det finns ju alternativ som att forska/jobba, jobba deltid olika tjänster med mera sedan!

2 gillningar

Du är inte den första som tolkar “maj 23” som “maj 2023”, men jag insåg också efter första felläsningen att det betyder “23:e maj” :joy:

När forumet menar “maj 2023” står det dock ibland “maj '23” :smiley:

Är väl tekniskt sett ett DATORspel… men är väl egentligen en hårfin skillnad mellan de två. Ena sitter man på en stor å andra i en soffa. :stuck_out_tongue:
Brände visserligen ett oräkneligt antal timmar framför PS4an också med God of War. :wink:

2 gillningar

Låter bra, kanske blir det mer historia och skog för dig :slight_smile:

1 gillning

I realtid: Träna, cykla, simma, promenera, men också tillåta sig det du nämner med shopping, ljudböcker, poddar och sociala medier i lagom mängd.

Närmaste veckorna/ månaderna:
Resa, tälta, gå eller arrangera kurser, bygga bastu eller stuga på egen mark, skriva böcker, göra filmer och musik, arrangera festivaler, bjud på små och stora middagar, måla om, smårenovera, träna och delta i olika lopp och tävlingar, nattvandra/ urban exploration, jaga, fotografera djur och landskap, besöka och läsa på om gamla ruiner och monument, segla, ta flyg- och dykcertifikat.

På längre sikt:
Utveckla teknik som bidrar till mänskligt välstånd, ideell eller religiös rörelse, starta ett litet företag, engagera sig politiskt, bygga blogg/ youtubekanal, skaffa gård och bli mer självförsörjande på mat och energi, ta sig an uppdrag för behövande (bli god man eller avlasta släktingar med stora behov).

Allt detta går att göra samtidigt.

• Det går att lyssna på en podd eller ljudbok samtidigt som man målar om och är god man.

• Det går att snegla på sociala medier/ tradera medan man är ute och tältar och samtigt vara stödmedlem/ engagerad i en förening varannan vecka.

2 gillningar

Wow, inspirerande. Mycket som jag skulle vilja göra, skaffa gård, skapa musik, fotografera mer :-). Ha fler middagar. Måla om. Nu blev jag faktiskt mer peppad. Tack :pray:

Citat[quote=“Jbl, post:66, topic:104226, full:true”]
“2 dagar senare…” :see_no_evil: :innocent: :stuck_out_tongue_winking_eye:
[/quote]

Sorry, tolkade maj 23 som 2023 :flushed:, inte så regelbundet inne och läser!

1 gillning

Likt Melwa har jag gått ner i tid pga olika diagnoser. En del förvärvade, en del är jag född med. Just nu arbetar jag 50%, tidigare arbetade jag 75-80%.

För mig tror jag att det är närmast uteslutet att komma tillbaka till att arbeta 100% igen, om det inte händer något mirakulöst under rehab.

Har en längre tid planerat för något som jag kallas FIRE-flip, och det är helt enkelt att jag vänder på 80/20 mot 20/80. Har sparat till det en himla massa år. Har haft en del tuffa konversationer med arbetsterapeuter, läkare, psykologer osv om att det förmodligen vore bättre för mig över tid att jobba mindre här och nu, i stället för i framtiden. Får prova på det nu i och med att jag har fått gå ner på 50%. Jag arbetar drygt 6h om dagen, tre dagar i veckan.

För mig har det varit tvärtom faktiskt att risken att fastna i något man inte vill, eller inte bör har sjunkit i och med att jag har arbetat mindre.

Något som jag gör är att vara ute mycket i naturen, bara omge mig med läkande lugn och ro. Sitta på en sten eller brygga och titta på vatten och fåglar. Lyssna på löv som susar och vara med mina egna tankar.

Jag är inte en podd-människa eller någon som alltid måste ha något stimulerande i öronen.

8 gillningar

Hej. Tänker plocka ut sparade semesterdagar under hösten så blir ca 75% jobb och sedan troligen 50% från januari nästa år!

3 gillningar

Som nyfödd skulle jag säga att man har ganska fullt upp; lära sig gå, lära sig prata, knyta an till föräldrar, överleva. Etc. Gå i skola tills 18 år. Föräldrar som bestämmer allt. Hur folk väljer att spendera sin tid som vuxna är för mig mer intressant :grinning:.

3 gillningar

Absolut, men du hade ingen direkt plan utan man levde och upplevde. Det är så jag menar. Man går steg för steg framåt. Så upplever jag FIRE.

Om man vill veta i förväg vad man mer exakt ska göra i FIRE, att ha en fast plan för det, well, då är det kanske inte i förstahand FIRE man ska satsa på. Kanske mer att testa gå ner i arbetstid och se hur det känns?

Själv blev jag påtvingad deltidsarbete under pandemin. Det var jätteskönt så gick aldrig tillbaka till heltid och drog sedan pluggen. Nu är jag helt bekväm med att jag hittar på kul grejer utan att ha sådär monstemycket planerat. Det mer lite händer av sig själv :sweat_smile:

6 gillningar

Går alldeles utmärkt att ha en plan och idé om vad man ska göra i fire. Mitt perspektiv är att det högst fördelaktigt. Men människor är ju olika. Att flyta runt utan plan, mål och specifikt syfte med vad jag gör skulle vara fruktansvärt för mig :joy::joy:. För mig är FIRE inte möjlighet att inte göra något med min tid utan fullständig frihet att bestämma vad, var och när. Fullständigt frihet och bestämmanderätt om vad och hur är bästa sättet att uppnå mål och önskade utfall samt full frihet och äganderätt att själv definiera de målen och önskade utfallen.

3 gillningar