Halloj
Nu behöver jag lite hjälp!
Jag behöver motivera mig och komma igång med någon hobby eller träning.
Löptränar 3ggr/veckan men känner att jag behöver något mer att grotta ner mig i
Kom gärna med förslag!
Halloj
Nu behöver jag lite hjälp!
Jag behöver motivera mig och komma igång med någon hobby eller träning.
Löptränar 3ggr/veckan men känner att jag behöver något mer att grotta ner mig i
Kom gärna med förslag!
Jag tycket att det är omöjligt att svara på utan att veta mer om dina förutsättningar, vad är du för person? Vill du röra på dig mer, eller söker du mer en avslappnande hobby?
Vill du gräva ned dig i hemmets lugna vrå när andan faller på eller vill du ta upp typ padel eller golf?
Är du en person som vill “grotta ned dig” och gillar detaljer är ju klockor/armbandsur en rolig hobby som lätt spårar ur (ha ha…), och den är relativt lättillgänglig eftersom de inte tar så mycket plats, de går att sälja om man tröttnar och det finns ett ganska stort community kring dem.
Men det bygger ju på att du tycker det är roligt att nörda ned dig i små detaljer, och det är ju svårt att ha det som en hobby man utövar en viss given tid tillsammans med andra.
Samla frimärken
Fiske
Styrketräning
Snickerier/byggen
Jakt
Lite svårt att bara hitta på en hobby sådär. Men om du ändå ska försöka skapa ett intresse så välj något du får ut något slags värde av. Inte bara tidsfördriv
Svamp, extra kul om du är kock också.
D&D är något av en tidsslukare.
Moppemusch och Puch Dakota!
Jag har precis börjat pussla. Väldigt rofyllt och kan kombineras med ljudbok/podd/tv-serie.
Orientering, drejning, lära dig spela ett instrument, lära dig ett nytt språk, nörda ner dig i kaffe, ta jägarlicens, lära dig segla, köp en gammal bil och renovera, dito med möbler, programmera något med AI, läs ”alla” klassiker, se topp 100 filmer på imdb, improvteater… ja det finns hur mkt som helst.
Vanliga hobbies verkar lite tråkigt stereotypa på ytan. Ett sätt är ju att tugga i sig det och genomlida en tråkig nybörjarperiod, men det blir mer intressant om man gör hobbyn till sin egen istället för att följa etablerade mönster.
Bara ta en för dig tråkig hobby och lägg till en eller två personliga dimensioner. Eller kombinera flera hobbies.
Kanske måla (hobby a) ett eget pussel (hobby b) , eller beställa ett från ett eget fotografi som du själv tagit. Bygga egna möbler (hobby c) och ateraljer utifrån en egen designfilosofi (hobby d) - kanske i form av pussel eller med integrerade pussel, just för att kombinera intressen.
I ditt fall kanske löpning kan kombineras med camping, sightseeing i skärgårdar, fotografering, vlogg och friluftsliv. Blir mer spännande, personligt och utmanande. Fast också mer udda och svårt att passa etablerade gemenskaper.
Styrkelyft. Otroligt bra för den långsiktiga hälsan och oändligt med forskning och siffror att förkovra sig i. Plus att det är kul att vara stark.
Gillar du löpning så går det att göra sju gånger i veckan, inklusive att gå med i en löparklubb för det sociala (av typ friidrottsförening eller mer social grupp som det finns mängder av) och att börja tävla. Tävla kan vara kul oavsett om man gör milen på 40 eller 60 minuter.
Tänk bara på att öka mängden successivt så du inte skadar dig (säg 10% mer varannan vecka).
Släktforskning kanske skulle kunna vara något?
Börja cykla också, det är avsevärt mera action/fartfyllt än löpning, ett bra komplement. Hur jobbigt det blir beror självklart på hur mycket du tar i men skonsammare än löpning (avsevärt mindre skaderisk så länge som man ej kraschar). Ganska varierande också, man kan både cykla på landsväg och grusvägar. Nackdel: Dåligt skydd i Sverige för cyklister, inte alls samma respekt för cyklister som i många andra delar av Europa, stor skillnad.
Du bör ju givetvis komplettera din konditionsträning med lite gedigen styrketräning. ![]()
![]()
![]()
![]()
Dagens mest oväntade svar; Opera eller klassisk musik. Våga prova.![]()
Behövs mer information för att kunna ge vettiga tips.
Ofta är man väl ute efter något mer än att bara spendera intressanta timmar på.
Bli drönarpilot!
Nå 2000 i rating på chess.com.
Börja paddla kajak i klubb.
Fjällvandra och nörda ner dig i ultralätt packning.
Dra ut på långresa om det går.
Gå med i en bokklubb.
Börja med dans eller yoga.
Ofta finns det små guldkorn i det vi naturligt drogs till som barn… läsa böcker, rita, klättra i träd, lära dig allt om myror eller dinosaurier, eller plocka isär bilar, tvättmaskiner eller radioapparater, tälja eller sticka, eller… Så - frågan från mig är:
Vad tyckte du om att göra som barn?
Nu är det lite fel säsong, men jag har haft väldigt trevligt med entomologi. Passar utmärkt med små barn, eller ett allmänt natur/friluftsintresse. Köp en bra bok om fjärilar, humlor, och nyckelpigor. Naturmorgon i P1 har regelbundna avsnitt med litteraturrekommendationer (mycket bättre böcker än att bara köpa vad som, och Google/ai är än så länge för långt efter).
Gå sedan ut i valfritt naturreservat med böckerna och se vad du ser, man hittar lätt 5-10 arter av nyckelpigor på en bra promenad.
Och såklart, fåglar!