Behöver en ny hobby

Klockor är väl tyvärr inte min grej mer naturmänniska än pryl

Vill helst inte laga mat när jag är ledig. LETAR dock mkt svamp men hittar aldrig någon…

Får/vill inte hålla i några verktyg är riktigt kass på det tyvärr

Nör lite cykel men blir lite rastlös av det…

Nu ska dock grabben börja så får hoppas på lite nytändning där

1 gillning

Ja laga mat men det gör jag tillräckligt på jobbet. Som tur är…

1 gillning

Racketsport!

2 gillningar

Vinyl är en rätt kul hobby men kan bli dyrt. :smiling_face_with_tear: Musikstilar går att diskutera. :thinking: :upside_down_face:

Släktforskning hade jag en period av men tröttnade totalt. Till slut fattade man att man är släkt med e x c e p t i o n e l l t många, typ kanske att Adam & Eva stuket stämmer :thinking: :sweat_smile: samt även kopplingar/linjer till div länder, handlar väl mest om hur långt man lyckas gå (hittar man något stänk av adligt blod i sitt träd kommer man betydligt längre tillbaka för den/de linjerna). De här släktforskningssajterna som finns är livsfarliga under den aspekten att de försöker para ihop en med andras befintliga träd. Dvs ska man släktforska bör man göra det på riktigt med egna verifieringar mot böckerna. Problemet är att om de gjort fel i sin forskning så ärver man ner deras fel också. Till slut kan man få helt galna enorma “icke kvalitetssäkrade släktträd”. :smiling_face_with_tear: :sweat_smile: Men djävulskt många av oss relaterar till varandra på ett eller annat spretigt sätt, frågan är bara hur, därför började det kännas helt meningslöst för mig.

Man kan prova och gå på konserter för olika inriktningar och se om man uppskattar det. Tips att titta lite på youtube innan man bokar.

1 gillning

Med tanke på ditt handle skrev jag medvetet inte det… men kanske du gjorde nått mer som barn är hakade på föräldrar, far/morföräldrar, släkt o vänner i köket? Plocka svamp? Odla?

1 gillning

Prova på landsvägscykling! Kan bli ganska dyr hobby men kan också bli en ekonomisk affär när du tillslut kan skippa bilen för resor under 15mil och se det som ett träningspass istället. Och så får du se fantastisk natur längs vägen.

Alternstivt gruscykling om du bor långt ut på landet, samma grej, också najs!

3 gillningar

Gillar du att spendera pengar och pendla mellan eufori och vrede så kan jag varmt rekommendera golf!

6 gillningar

Kampsport! Alla som sparrar och stresstestar är att rekommendera, är du inteungdom längre och eller vill ha lite intellektuell stimulans med så rekommenderar jag BJJ eller Judo lite extra.
Kul, jobbigt och utvecklande på alla plan.
Klarar egot av första perioden och du tar dig igenom 2-3 år är det en väldigt trevlig känsla att veta att det ör marginellt svårare att kontrollera/försvara sig mot en vuxen utan träning än ett barn.

2 gillningar

Gillar du löpning så är orientering en perfekt ny utmaning.

2 gillningar

Jag skulle behöva färre helt ärligt. Kan du ta några?

1 gillning

Läser att många av förslagen ligger i linje med idrott eller fysisk aktivitet. Du nämner att du redan löptränar 3ggr/v. Just för den delen, se gärna över om du vill & har intresse för att gå med i en löpklubb. Dels lite mer gemenskap vs. att löpträna själv samt att vissa klubbar brukar anordna lite olika typer av aktiviteter & tävlingar.

Men frågan är kanske vad är det du är ute efter, är det hobby i form av mer fysiska aktiviteter? Eller något annat kanske som ligger mer i linje med att arbeta lite mer kreativt?

Några saker som dykt upp i våran umgängeskrets :

• Dreja
  • Lego (låter lite barnsligt, men många nya legoset verkar mer vara för vuxna än för barn…)

Annars kanske man kan försöka slå 2 flugor i en smäll med diverse volontärprojekt - kanske kan hitta något som fyller din tid samtidigt som du gör gott för samhället.

Hade varit intressant att förstå lite också vad för typ av hobby du skulle vara intresserad av, om det gäller mer motion, kanske mer den sociala biten du vill bredda?

Mvh,

Har problemet att jag är en social människa som blir lite folkskygg när jag är ledig.

Tack för alla förslag

Men har konstaterat att det kanske inte riktigt är en hobby jag behöver utan ett nytt mål i livet.

Är en mål människa som gärna jobbar mot mål men tappar motivation direkt när de nås eller är för långt bort. Hade tex 50min/milen för 3år sedan kom ner till 50.03 försökte en gång till men skadade då höften och la ner allihopa så nu försöker jag komma runt 5km på 40min…

Har även nått väldigt många av mina sparmål de senaste åren så där behövs också ny motivation

Lära dig ett instrument?

1 gillning

Kampsport. Brasiliansk jiu-jitsu, Boxning, MMA, etc. Roligt och ett väldigt bra sätt att hålla igång!

1 gillning

Jag anser att även om man kan åstadkomma mycket med rena målrelaterade aktiviteter, är det inte hållbart i längden att bygga på endast mål. Just eftersom det blir så sårbart, precis som du skriver: om målet nås eller är alltför fjärran rasar hela grunden.

Om man istället hittar en aktivitet som man tycker om i sig själv, och dessutom bygger på ett socialt sammanhang uppepå det, blir det annorlunda. För att hålla sig långsiktigt motiverad behöver man bygga motivationsgrunden på flera pelare, så att de andra kan hålla uppe bygget om en pelare rasar.

2 gillningar

Skaffa barn