De senaste åren har jag börjat fundera alltmer över hur jag spenderar min fritid och insett att jag tillhör den där tråkiga skaran som faktiskt inte har någon riktig hobby. Tidigare har jag sett och definierat träning som en hobby. På senare år har jag dock kommit till insikten att det snarare är eller har blivit mer av en nödvändighet och en vardagsrutin som jag utför främst för att må bättre psykiskt och fysiskt.
I jakten på en ny hobby att utöva så har jag blickat tillbaka på hobbies som jag haft tidigare i livet och uppskattat mycket men övergivit med tiden av olika skäl. Som ung spelade jag exemplevis mycket datorspel och tyckte det var riktigt roligt men övergav det när det var “dags att bli vuxen” (universitetsstudier, jobb, parrelationer etc.). I och med att det ändå var något som jag tyckte var så pass kul så testade jag häromåret att bygga ihop en ny PC och börja spela lite precis som förr i tiden. Det var kanonkul, till en början. Allteftersom tiden gick började dock en ihållande ångest så sakteliga smyga sig på vid slutet av varje speltillfälle då jag upplevde mig själv kasta bort min tid på en värdelös aktivitet som gav mig nöje för stunden men vare sig förbättrade mig själv, mina relationer eller världen runtomkring mig.
Som vuxen individ (30+) och akademiker upplever jag att jag på något vis borde ha hobbies som gör mig mer allmänbildad/utbildad/intressant/hälsosammare etc. Det är som att jag värderar alla potentiella fritidsaktiviteter och hobbies utifrån ett produktivitets- och “bli en bättre människa”-perspektiv och därmed sorterar bort sådant som jag faktiskt skulle kunna tycka är kul för att jag upplever det som bortkastad tid. Det paradoxala i det hela är att utfallet alltsomoftast blir att jag istället spenderar på tok för mycket tid på meningslöst scrollande på telefonen/framför datorn alternativt reflekterande över att jag borde göra något vettigt av min fritid - vilket ter sig som definitionen av bortkastad tid.
Jag är väldigt nyfiken på att höra mer om era hobbies samt era tankar och reflektioner runtomkring dem. Vad har du för hobby/hobbies? Hur gammal är du? Känner du igen dig i mina upplevelser och känslor och i så fall, hur har du hanterat det?