Vad har ni för hobbies och hur tänker ni kring dem? | Har ingen riktigt hobby själv

De senaste åren har jag börjat fundera alltmer över hur jag spenderar min fritid och insett att jag tillhör den där tråkiga skaran som faktiskt inte har någon riktig hobby. Tidigare har jag sett och definierat träning som en hobby. På senare år har jag dock kommit till insikten att det snarare är eller har blivit mer av en nödvändighet och en vardagsrutin som jag utför främst för att må bättre psykiskt och fysiskt.

I jakten på en ny hobby att utöva så har jag blickat tillbaka på hobbies som jag haft tidigare i livet och uppskattat mycket men övergivit med tiden av olika skäl. Som ung spelade jag exemplevis mycket datorspel och tyckte det var riktigt roligt men övergav det när det var “dags att bli vuxen” (universitetsstudier, jobb, parrelationer etc.). I och med att det ändå var något som jag tyckte var så pass kul så testade jag häromåret att bygga ihop en ny PC och börja spela lite precis som förr i tiden. Det var kanonkul, till en början. Allteftersom tiden gick började dock en ihållande ångest så sakteliga smyga sig på vid slutet av varje speltillfälle då jag upplevde mig själv kasta bort min tid på en värdelös aktivitet som gav mig nöje för stunden men vare sig förbättrade mig själv, mina relationer eller världen runtomkring mig.

Som vuxen individ (30+) och akademiker upplever jag att jag på något vis borde ha hobbies som gör mig mer allmänbildad/utbildad/intressant/hälsosammare etc. Det är som att jag värderar alla potentiella fritidsaktiviteter och hobbies utifrån ett produktivitets- och “bli en bättre människa”-perspektiv och därmed sorterar bort sådant som jag faktiskt skulle kunna tycka är kul för att jag upplever det som bortkastad tid. Det paradoxala i det hela är att utfallet alltsomoftast blir att jag istället spenderar på tok för mycket tid på meningslöst scrollande på telefonen/framför datorn alternativt reflekterande över att jag borde göra något vettigt av min fritid - vilket ter sig som definitionen av bortkastad tid.

Jag är väldigt nyfiken på att höra mer om era hobbies samt era tankar och reflektioner runtomkring dem. Vad har du för hobby/hobbies? Hur gammal är du? Känner du igen dig i mina upplevelser och känslor och i så fall, hur har du hanterat det?

25 gillningar

Är väl lite i en liknande sits kanske. Strax över 30 och tyckte förr i tiden också datorspel var kul. Tycker det från och till nu också men känner lite samma ibland.

Utöver det så är väl min enda hobby Magic The Gathering, kul för att träffa folk, bygga lekar och ser det även som en form av pensionssparande / investering över tid :slight_smile:

3 gillningar

Jag är 34 och har samma hobbies fortfarande, film, böcker, spel (både dator och brädspel), musik, vandring, matlagning. Jag tycker inte man ska skämmas för sin hobby, oavsett hur “meningslös” den är.

Men det sagt så skulle jag nog också vilja ha en mer “rejäl” hobby där man faktisk skapar något, lära sig finsnickeri eller bygga en stenmur, det vore häftigt. Men tid finns det nog gott om senare i livet.

Mitt tips är väl att testa lite olika saker men framförallt försöka lära känna någon eller några där man kan dela sitt intresse, rätt person kan säkert få dig att gilla det mest oväntade.

3 gillningar

Vi avundas varandra :wink:

Själv inbiten flugfiskare som gärna skulle vara ute på fisketur var- och varannan dag för att livet ska kännas komplett. Hade gärna ”sluppit” på sätt och vis men värderar de där upplevelserna av en fisk som tar flugan, naturupplevelserna och gärna att dela det med en fiskekompis allt för mycket. Hade gärna lagt motsvarande tid på något mer produktivt men det gör mig lycklig :slight_smile:

3 gillningar

Jag känner absolut igen mig @Anonym. Jag “sörjer” också från tid till annan att jag inte har någon hobby. Jag spelade också datorspel och provar det från tid till annan. Jag köpte nya Age of Empires-spelet härommånaden, spelade 45 minuter och kunde inte förmå mig att fortsätta.

Jag även försökt prova nya hobbies, hemma har jag bl.a. golfklubbor, ett squash-rack, två bössor, boxhandskar och mycket mer från saker jag provat men över tid inte fortsatt med. Det fastnar liksom inte.

Idag har jag väl accepterat att jag inte har någon hobby utanför det som andra kallar för mitt jobb. Jag hänger här på forumet och jag programmerar lite om kvällarna. Det vill säga att för mig handlar det mycket om acceptans och fundera på vad jag tycker är kul och släppa taget lite om det som @MoaD brukar säga:

En sådan som jag borde …

Jag borde ha någon hobby, eller jag borde spela padel eller jag borde göra X. Men nu gör jag inte det och det får vara okej… Ja, lite lösa tankar från en som inte heller landat hobby-grejen i livet.

12 gillningar

Nyss examinerad från universitet kommer jag ihåg att jag och en kompis reflekterade över samma sak, öldrickande räknades inte. Både jag och han gjorde slag i saken med första lönen typ, prylar för var sin hobby. Inget som fastnade direkt…

Sen var det inget på 10 år, men började då nästan av en slump med en dyr extremsport som fortfarande hänger med, men nu mest för den sociala biten, knappt något tävlande eller så. Har börjat med löpning som jag nu ser som primärhobby då jag har viss tendens att gå all-in i det mesta jag gör, så det upptar väldigt mycket av min (fri/vilo)tid. Passar mig då det kan göras extremt målinriktat och specifikt. Trodde initialt att det skulle vara en nästan gratis hobby, men med tillräckligt mycket volym så har skokontot blivit förvånansvärt högt.

En sak har jag dock som livsmotto: Ifrågasätt aldrig någon annans hobby (för då ifrågasätts din). Jag är sannolikt precis lika oförstående till att någon helt frivilligt kan ställa sig och rensa ogräs i en blomodling eller umgås med en häst eller bygga märklintågbana, som den är när jag ger mig ut och springer 15km i 30 graders värme.

7 gillningar

Jag har mer hobbies än jag har tid…
Jag har märkt att när jag hittar en ny hobby så nördar jag ner mig i den något otroligt i ungefär 5 år, sen efter det fortsätter jag med den, men inte samma intensivitet.

• Läsa böcker
  • Programmering
  • Elektronikkonstruktion
  • Cykeltävling

Är några favoriter, senaste är nog ekonomi. Innan har jag haft ett ganska svalt intresse för det, men det är ju faktiskt kul!

Min frus favorithobby är att jag renoverar (och hon med).

8 gillningar

Det är du som har missuppfattat begreppet hobby helt enkelt. Om man tittar på vad SAOL säger:

favorit­sysselsättning på lediga stunder

Den här självförbättringshetsen som råder i samhället har blivit som något slags virus som dödar glädjen i allt. Släpp all FOMO och gör det du tycker är kul, oavsett om det är öldrickande, frimärkssamlande eller datorspel.

15 gillningar

Här är en hobby att testa: personlig utveckling. Kände mycket på det här sättet förr, tills jag insåg att ingen brydde sig och att livet blir bättre om man gör det som känns bra för en själv snarare än vad som ser coolt ut på instagram.

Annars kan jag tipsa om fiske, rogivande och lätt att komma igång med.

5 gillningar

Jag tänkte slå ett slag för min hobby, brädspelet Go

Det tar 3 minuter att lära sig och en livstid att bemästra. Det roliga tar helt enkelt aldrig slut.

Bor ni norr om Gbg kan ni dma mig så kan vi spela. Det är inte helt enkelt att hitta spelare. Men vi börjar bli ett gäng nu :slight_smile:

11 gillningar

En aktivitet som gör dig glad är aldrig värdelös. Ingen aktivitet gör en lycklig föralltid. Det är klart att det är bra med fysisk aktivitet och allmänbildande hobbies men det är ju det man tycker är kul som är det man tycker är kul.

Det är bra att ha någon typ av fysisk aktivitet för att hålla igång hälsan, men bortsett från det gör det som gör dig glad. Jag började spela tv-spel igen efter 10 års uppehåll pga studier/jobb och att jag inte såg det som produktivt. Nu skiter jag i om det är produktivt, blir jag glad av det är det rätt sak att göra. Det har definitivt gjort min vardag trevligare. :cowboy_hat_face:

3 gillningar

Jag är 22 och jag har aldrig slutat gilla dataspel. Min pappa har alltid älskat datorer och spel, mamma berättade att en gång före jag föddes så väckte han henne mitt i natten asglad och ville berätta att han vunnit i Starcraft :slight_smile: Så jag har vuxit upp med dataspel, brukade lira med mina vänner efter skolan och spela själv så ofta jag fick.

Det har blivit mycket mindre sedan jag fick jobb, har både mindre tid och ork. På Steam står det hur mycket du har spelat de senaste två veckorna och jag gick från ett snitt på typ 90 till ett snitt på typ 8 timmar… Men jag älskar fortfarande att spela när jag känner för det, har kommit in i Total War Medieval 2 igen, särskilt Battle for the Baltic submoddet av Stainless Steel, där kan man spela som medeltida Sverige :wink: Annars spelar jag mycket Europa Universalis 4, och spel som Valheim med vänner.

Jag har fått lite samma känsla som dig nu ibland att jag borde göra något mer produktivt än att spela dator. Fast man måste få unna sig själv tid åt det man tycker om ibland, jag spenderar ändå mycket tid till att arbeta, träna, göra sysslor eller annat produktivt. Om man aldrig har ‘‘dötid’’ där man kan göra vad man vill eller ingenting utan att få dåligt samvete för det, vad är då meningen med att göra allt det där?

7 gillningar

I fallande ordning av rolighet (besatthet från min sida):

• Jakt (naturupplevelse, fantastisk råvara, kamratskap, säger pang ibland)
  • Svartkrutsskytte (samla på antika mynningsladdare och skjuta med dem). Fått stå tillbaka under småbarnsår pga mecket samt för att gjutning av blykulor innebär viss risk med kids som slickar och kladdar
  • Modernt pistolskytte (min fix och stand in för svartkrutsskyttet under hektiska småbarnsåren)
  • Datorspel. Känner igen FOMO-känslan ni pratar om men när jag väl lyckas snöa in gör jag det rejält. Inte så ofta nuförtiden dock.
  • Lite random livsnjutargrejer. Samla och lagra belgisk öl. Laga mat (vilt!) eller hitta kul matställen. Spela lite brädspel, när jag pallar.
  • Sugen på båt för mig och damen när dottern flyttat ut. Inga sura tonåringar på min båt!

Ge mig FIRE! Hade kunnat fylla tre heltidsanställningar med bara topp tre på listan.

Kom på fler grejer.

Skaffa en fin Range Rover från 70-talet och vårda ömt.

Bygga studio och lära mig instrument. Starta ett orgelproggband.

Gå mer på konserter. Bland annat Stockholm Early Music festival. Önskar jag hade mer tid att snöa in på tidig musik. Kanske spela lite själv också.

Skriva en historisk roman, utspelandes under trettioåriga kriget.

4 gillningar

Hög igenkänningsfaktor på planlöst scrollande i mobilen istället för att aktivera sig. :laughing:

Det bästa tipset jag har hört är från en sommarpratare på p1 uppvuxen i en romsk zigenarfamilj kommer inte ihåg vad hon heter om någon minns får ni gärna posta här?

Tipset var i vilket fall, oavsett hur ditt liv ser ut se till att ha det städat, ordning och reda först. Sen kommer allt annat. Tänker på detta själv väldigt ofta att grunden börjar där någonstans sen kommer allt annat per automatik. Ekonomi, slänga sälja saker mm kan ju också vara en hobby.

Jag själv är galen i vildmarkslivet, spelar lite dator ibland mest med kompisar för den sociala biten sen vill jag läsa mer men har svårt att finna ro.

Trevlig tråd. :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Jag tycker inte alls du borde ha hobbies som utvecklar dig. Tycker bara du ska ha kul. Man måste inte hela tiden utvecklas, tjäna mera, etc.

Själv har jag tonvis med hobbies och längtar ständigt efter att barnen ska gå och lägga sig så att jag kan gå loss. För det mesta blir det dock att man försöker dela med sig av sina hobbies. Cykling är alltid trevligt, men jag vill slå ett slag för discgolfen. Magiskt! Billigt också.

10 gillningar

Dricks den aldrig :thinking:

2 gillningar

Ah! Good point. Glömde det viktigaste. Dricks under stort gemyt/hyggestämning.

5 gillningar

Det svåra är balansen “vad är rekreativt för dig?”.

Allt kan vara en hobby. Allt kan vara en fantastisk hobby.

Datorspel är en fantastisk hobby men precis som tex tv-tittande upplever jag snarare att det är en form av escapism för många.

Tolka mig inte fel. Jag spelar själv mycket i stundom. Nya rabbids kom ju nyss ut till Switch så självklart blev det en obligatorisk spelkväll med vännerna. Men den viktiga balansen är, gör du det för att det genuint ger dig glädje eller för att det är ett smidigt sätt att fördriva tid?

För att lista mina hobbies:
Måla
Jag samlar på “tennsoldater” och målar. Det är en oändlig learning curve i målandet och jag pluggar ständigt nytt material för att sedan måla bättre.
Jag gör allt i mitt egna tempo där jag kan nörda ner mig och träna hur mycket jag vill

Brädspel
Mina tennsoldater är även ett brädspel, aka krigsspel, där jag spelar mot främmande människor. Jag har även en samling brädspel där vissa är sådana där vi har varit 3-4 vänner som möts 1 gång per vecka i 2 år för att spela igenom en kampanj.
Jag får ett kontext att möta vänner så det inte bara blir samma vanliga “hur har din vecka varit”. Samtidigt får kg här lov att tänka mycket och analysera regler

Böcker
Jag kör mycket ljudböcker när jag målar och drar mig igenom kanske en ca 25h bok per vecka.
Det är skoj att antingen förlora sig i en ny värld eller att plöja beteendevetenskap och få nya infallsvinklar

Dans
Jag går i stundom ut på dans 2-3 ggr per vecka och reser på evenemang inom Europa kanske 1 gång per månad/varannan
Jag möter många människor jag aldrig annars skulle ha mött. Vi delar känslor tillsammans i dansen och bara “är”. Massor med motion och att röra sig till musik är magiskt. Jag utvecklas i min egna takt och det finns så många evenemang varje helg att resa för. Ibland åker jag utomlands bara för att ta lektioner och då tävlar jag inte utan är bara en “vanlig amatör”.

Drivet eget företag
Återigen oändlig learning curve.
Lär mig ständigt nytt och försöker föreställa mig det okända

Datorspel
Need i say more? :grin: försöker dock se till att det inte är för själalöst tidsdödande, vilket lätt händer när någon emotionell bit i livet blir tung. Blir bara någon enstaka timme per vecka i snitt, max.

Styrkelyftning
Oändlig progress. Hade gymmat hårdare om kroppen hade kunnat återhämta sig snabbare :slightly_frowning_face: 18 set per stor muskelgrupper i veckan brukar vara min bristningsgräns.

Rent allmänt tycker jag om sådant som enablar något av följande

• jag kan möta människor när jag vill. Jag är så social som jag själv orkar vara.
  • jag kan utvecklas, i mitt egna tempo
  • jag blir utmanad
  • jag kan få insikter
3 gillningar

Scrolla det på sofflocket känns igen. Frugan är mer skamlös när hon kopplar av. Hon njuter av ex att binga nåt på Netflix. Jag får panik av det. Så istället scrollar jag och bränner lik förbannat tiden på skit

7 gillningar

Vad menas med städat och ordning och reda? Menar du livet i allmänhet med ordnad ekonomi och prudentligt leverne (ok) eller menar du fysiskt städande av hus och hem (no way José, absolut lägst prioriterat av det mesta jag kan tänka mig. Totalt bortkastad tid och energi som jag lägger på roligare saker, och det gäller lyckligtvis även min sambo (kan ju vara en förklaring till att vi är sambos). Garaget kan jag städa för att jag faktiskt vill)

1 gillning