Vad gör ni när ni inte lyssnar på podden, är aktiv i forumet, läser böcker om aktier etc ?
Sport?
Träning?
Läsa?
Skriva?
Måla?
Jag är så insnöad på att alltid idrotta/tävla så kan vara kul att se om det finns något mer i livet
När jag inte tränar, jobbar eller läser artiklar/forskningsrapporter om investeringar/ekomi, så älskar jag att hänga med mina syskonbarn!
Jag läser väldigt, väldigt mycket. Högt och lågt, biografier, arbetarlitteratur, facklitteratur, post ap fiktion, deckare, allt! Musik är också ett stort intresse, lyssna och sjunga. Har väldigt bred smak också där men gillar särskilt punk och americana. Sen sjunger jag i kör, pysslar med keramik och renoverar möbler. Förr höll jag på mycket med järnsmide men det kräver ju tillgång till smedja. Brukar också kalla ensamhet min hobby, som jag dock får utöva alldeles för sällan!
Kul tråd!
Den här hösten går jag en kurs i tyska för nybörjare och vi fick nyligen skriva om just detta, vad vi gör på fritiden:
In meiner Freizeit bleibe ich meistens zu Hause. Abends nach der Arbeit bin ich fast immer müde und liege oft im Sofa und fernsehe. Ich sitze doch am liebsten am Computer. Ich schreibe, studiere, mache Webdesign oder surfe im Internet. Jeden Tag höre ich Musik, im Moment ist Rammstein meine Lieblingsband. Außerdem mag ich Filme sehen und gehe gern ins Kino. Freitags bin ich frei und arbeite nicht. Ich putze die Wohnung und kaufe Essen. Ich fahre normalerweise zum Supermarkt mit dem Fahrrad. Doch nicht im Winter, wenn es Schnee ist. Am Wochenende spaziere ich gern mit meinem Mann das Meer entlang und im Sommer bade ich gern. Zweimal pro Monat treffe ich meine Familie. Wir essen ganz lecker und ich spiele mit dem Sohn meines Bruders. Das macht viel Spaß!
På svenska:
Jag ligger i soffan och kollar på tv (tittar också på youtube, just nu har jag snöat in på klipp där folk renoverar trämöbler)
Sitter vid datorn: skriver på bokidéer, studerar, webbdesignar och surfar på internet
Lyssnar på musik, mitt favoritband är Rammstein (därav tyskakursen)
Ser gärna på film och går på bio
Städar lägenheten (känns så lyxigt när det är rent!)
Cyklar och handlar
Promenerar med min man längs havet (eller i skogen)
Träffar min familj, äter god mat och leker med min brorson
Jag gillar jakt, skytte, skogsbruk, höns, och odling.
Dock har jag inte mycket tid för tillfället med två små barn, fru, engagemang i räddningstjänsten och “ordinarie” jobb.
Hästar. Ett slukhål för både tid och pengar;). Försöker styra över till att bli mer intresserad av löpning som är mer rimligt utifrån många aspekter. Men det kommer aldrig fånga mig som hästintresset!
Vänner, konfektyr, byggnadsvård, familj, musik, följa intressanta människor på YT och poddar (främst renoveringar, konfektyrmakare, foodies och loppisfantaster), loppisar och antikviteter, spela World of warcraft, spela Betapet, pyssla, sy, renovera, virka, baka, laga mat, filmer, serier, utomhusaktiviteter jag klarar av, mys, inredning och kulturhistoria.
I fallande ordning:
Plugg
Träning
Läsning - Verkligen allt möjligt, har typ alltid minst 3 böcker igång samtidigt.
Självstudier - matematik och språk
Umgås med frugan
Fiskar gärna efter öring på alla möjliga sätt och platser. Nu blir det av logistiska skäl mest havsöring på västkusten men det intresset har tagit mig runt till ett gäng platser (Fyn, Bornholm, Jämtland, Aurland etc).
Har dock senaste året även upptäckt hur fantastisk skogen är och vistas där gärna med lite olika aktiviteter (promenad, svampplockning, springer, cyklar).
Blir lite extra glad när jag får med mig barnen ut på tur. Här har fyraåringen lyckats hjälpa mig att ”sjunga upp” en fisk som hon inspekterar noggrant
Jag har stort behov av att skapa med mina händer så hjärnan får vila. Jag jobbar gärna med att förädla ull, jag både handspinner garn och tovar. Spinner även hundhår - spetsraser som samojed blir vansinnigt gosiga garner! Målar och tecknar gärna, lufsar väldigt mycket i skogen - ääälskar att plocka svamp och laga mat… gärna av sånt jag odlat själv
Nu har jag matematiskt bevis för att det inte är en bra idé i alla avseenden!
OnT: Mina hobbys utöver privatekonomi är löpning, styrketräning, läsa böcker, spela spel och vandring. Skulle nog lägga till programmering till den listan om jag inte hade det som en del av mitt arbete.
Svårt att få till lika mycket tid till hobbys som tidigare. Tycker iallafall att det är bra med hobbys som inte bara är jobbet, extra viktigt för välmåendet med fysiska hobbys.