Tråden kommer mynna ut i att vi vuxna behöver minska vår skärmtid totalt till 2h/dag.
Frågeställning;
Kommer våra liv då bli bättre eller sämre.
Tråden kommer mynna ut i att vi vuxna behöver minska vår skärmtid totalt till 2h/dag.
Frågeställning;
Kommer våra liv då bli bättre eller sämre.
Sannolikt.
Oklart.
Japp, hemmet jag tolkar även in bil och sin arbetsplats här.
Aj. Blir betyg Massive Fail, Fail och Fail då. Som tur är så skulle detta alltså vara för att bli nöjd med livet och bättre på att ha hobbies, och det har jag mycket väl lyckats lösa utan att dammsuga huset först.
Från mina sida var det mer menat att det är något att reflektera över.
Jag kör mountainbike, främst med min äldste grabb men även hans lillebror. Downhill när liftarna är igång, och enduro (trampa upp själv, bomba på nerför) och stig höst, vinter, vår.
Är ingenjör, blir mycket jobbtid vid datorn och på kontoret, därför vill jag röra mig ute i naturen på min fritid. Mountainbike är perfekt för det. Och så ingår lite berikande tekniska klurerier.
I övrigt spenderar jag gärna tid på filosofi och diskussion kring hälsa, samhälle, politik, och börsen.
Friluftsliv, både socialt chilligt och överlevnadsnörderi, har varit en stor hobby genom livet. Varit med i både Scouterna och Friluftsfrämjandet, både som deltagare och ledare. Hoppas kunna ta upp det igen. Just nu är barnen inte sugna.
Vad gäller budget för hobby försöker jag nörda för att det ska bli prisvärt, och varken vara dumsnål eller slösaktig. Jag och grabben har tillsammans fixat allt vad gäller cykelservice hittills, väldigt lärorikt för honom (och mig!).
Mina stora hobbies är cykling och fiske med allt vad det innebär. Både själva aktiviteten att fysiskt cykla och fiska men även allt runt omkring tycker jag om. Prylarna, mekandet, byggandet, planerandet, människorna, resorna m.m.
Skulle kunna lägga all min tid på detta men med familj så måste man tänka annorlunda då det är fler som saker man vill lägga sin tid på. Det blir inte lika mycket fiske som innan men man får njuta extra när det väl är dags.
Vad gäller budgetering så har vi gemensam ekonomi men tillåter varandra en månadspeng. Denna går för min del nästan oavkortat till mina hobbies.
Jakt. Fiske. Ta hand om min skog. Vin. Böcker. Musik.
Samlar på böcker och cd-skivor. Känner igen läget gällande datorspel. Hoppas kunna hitta något datorspel att spela tillsammans med min lille son på fyra år. Tänkte det kunde ge lite nytändning år det hela. Vandring är en trevlig aktivitet, både med familjen och kompisar. Har också haft ett land och ett språk som hobby. Eftersom min sambo kommer därifrån och jag inte har så mycket tid med småbarn hemma ligger huvuddelen av den biten på is numera.
Framöver, när jag får mer tid, tänkte jag gå med i en förening som förvaltar ett gammalt segelfartyg. Då får man åka båt och samtidigt lära sig både segling och hantverk. Att gå med i en förening är ett bra sätt att få till en konkret hobby.
Vandrar, seglar, spelar musik, reser.
Samlar på ovanliga träd och växter fast det börjar bli fullt nu.
Har haft flygcert men det tog för mycket tid.
Hobbies är typ det bästa som finns!
Det är också livsviktigt om man är sjukskriven som jag!
Här är mina främsta:
• Pyssla (helst med mina vänner).
Innefattar främst följande för mig: virka, sy kläder och inredningsprylar, pärla med Hama beads = smältpärlor, brodera, klä om möbler och måla om möbler.
• Dataspel.
Innefattar främst World of Warcraft ett par timmar i veckan i snitt, Betapet på mobilen, Sims i perioder, främst för att bygga hus. Spelade förr mycket konsolspel, Nintendo, men det blev för kostsamt, så valde att fokusera på främst ett socialt onlinespel.
• Konfektyr, bakning och fika med vänner!
Innefattar chokladtemperering, gräddkolekokning, karamelliseringsnörderi, brödbak, fikabrödsbak och en och annan tårta. Höll på med surdegsbröd ett par år, men det blev för omständigt. Roligaste är att bjuda nära och kära på riktigt gott fika och att sälja konfektyr på marknader.
• Byggnadsvård och arkitektur.
Älskar gamla hus, kan bli helt förälskad i vissa byggnader och har själv ägt och renoverat ett torp från 1700-talet. Men numera förkovrar jag mig i böcker, poddar, program, youtubekanaler och Facebookgrupper i ämnet.
• Asiatiska dramaserier.
Ser gärna på romantiska komediserier från Sydkorea, China och Taiwan. Bra hjärnvila, då språket tvingar mig att lägga ifrån mig mobilen.
• Trädgård och odling.
Nyare intresse som jag jobbar på att fördjupa mig i, ser fram emot att kunna pyssla med växter i min framtida kolonilott.
• Matlagning och mat.
Kanske mer räknas som en nödvändighet, men lär mig gärna nya rätter och matlagningstekniker. Hade jag en bättre ekonomisk situation skulle en lite mer påkostad matnota och fler restaurangbesök hamna högt på prioriteringslistan. Youtube är ett fantastiskt ställe för att lära sig mer!
• Inredning, design och formgivning.
Räknar in mitt nörderi för typsnitt här också. Men färg och form påverkar mig starkt och jag tycker det är roligt att visualisera och förverkliga ideér. Älskar också förpackningsdesign och att själv formge etiketter och att inspireras av andras design.
• Loppisar och antikviteter!
Det bästa och roligaste jag vet nästan! Då det innefattar så mycket av det jag gillar. Skattjakt, kulturhistoria, design, formgivning, återbruk och pyssel.
Ni som inte har hobbies!
Tänk lite på vad ni gillade att sysselsätta er med som barn! Ofta så speglar det vad som kan passa, även i vuxen ålder.
Huvudsaken är att det är roligt, rogivande och stimulerande.
Jag är runt 30. fru+barn bor i villa och renoverar och jobbar 100%
Mina hobbies är allt för många tyvärr,eller är dygnet för kort
Blir lätt att jag börjar med någon som jag nördar ner mig i. Full följer detta tills jag känner att jag bemästrar det, och inte kan bli bättre utan att lägga ner extremt mycket tid. Men håller gärna igång med det jag börjat med eller fortsätter och försöker inte att tappa mina prestationer.
mycket har satts åt sidan då jag och min fru fått barn för ett tag sedan.
mina hobbies
-Ishockey domare, vilket genererar en hel del pengar, som betalar andra intressen
-Fiske, där jag även är med i klubbens styrelse
-Klassikern var en sak jag ville göra, vilket resulterar till cyklandet,löpningen och skidandet.
nu är det svårt med långa rundor när jag har barn, men till och från jobbet blir det… så runt 20mil i veckan. sen löpning försöker jag göra på kvällarna runt 5-10km. är det snö blir det skidor.
-Gör en hel del saker i CAD då jag har som mål att starta eget vid sidan av mitt jobb i framtiden. har som projekt att göra en 3D CAD med 2D ritningar till vårat nästa hus i framtiden.
Alla mina intressen gör att jag får ut något av dom, och gör att jag inte känner att jag slösar tiden. nyfiken hur ni andra får ihop tiden och allt med familj och jobb.
Hade också den ambitionen och köpte ett PS5… Har gått sådär, men nu har vi faktiskt spelat Stray tillsammans. Jag har dock alltid spelat spel på PC så jag är ju inte helt van med en PS5-kontroller och nu har vi fastnat… Måste dock säga att det är riktigt roligt när lillasyster på 4 år kommer och pratar om “Zurc:ar”
Jag är 27. Hobbys är rita o måla, lära mig piano o gitarr, vara ute i naturen, o skriva böcker (enda hobbyn jag hoppas kan bli mitt jobb i framtiden). På senare tid har jag gjort mkt makrame också, mkt kul!
Jag har alltid haft hobbys o för det mesta har det alltid varit samma saker. Men ibland kommer jag av mig själv i mina hobbys. Har inte ritat eller målat på säkert ett år nu och ibland kan jag göra det ständigt!
Har försökt skaffa lite nya hobbys ibland, tex fotografering, men har inte riktigt fastnat för det o det rinner ut i sanden…
Finns nog mkt som är en hobby fastän man inte tänker på det, för vissa är det ju en hobby att se på filmer o för andra inte.
Fyfasiken vad tråkig och deppig jag kände mig nu, jag har inga hobbys längre som jag utövar . Håller på att titta på en sommarstuga, i skog nära vatten. Det blir mitt andningshål och hobby. Fiska och strosa i skogen
Jag närmar mig 50 och började köpa (vinyl)skivor som 14-åring. Sedan har det fortsatt kan man enkelt säga. Runt 20 började det övergå till ett intresse kring att själv skapa musik och med ekorrnaturen hos mig ledde även detta till samlande. Utöver detta har jag stort filmintresse och mycket i hyllan, men ser mig inte som samlare i det fallet. Även forumhäng får väl ses som en hobby.
Tankar då? Jag tycker att hobby gärna får vara utvecklande, t ex att skriva och spela in musik, men det kan också vara “fördjupande” som att samla. Däremot ska man aldrg ha en hobby för att imponera på andra eller ha en hobby man inte kan “pyssla” med. Jag anser att de som bara samlar något och inte använder det (nu låter jag som Knut Knutsson i Antikrundan) är lite anala. Skivor ska lyssnas på och syntar ska spelas på och forum ska det skrivas och diskuteras i.
Utöver detta finns intressen. Jag är intresserad av ekonomi och sparande, historia, genetik, livsåskådning etc. Men jag kallar det inte hobby.
Oh yes, inga problem att fylla tiden här heller! Det bidrar stort till mina önskemål om att jobba mindre.
Just det, musikskapande och synthar glömde jag nämna i mitt inlägg. Det går i perioder för mig, ibland kan jag bli helt uppslukad av det och sitta och pilla flera månader med en låt varje dag. Sen kommer det perioder jag inte gör något alls (är inne i en sån period nu).
Sen kan man kombinera hobbies, för 10 år sedan gjorde jag en subtraherande synth i en FPGA.
Programmering, elektronikkonstruktion, synthar och musikskapande i ett.
Vet inte om du har provat det, men pandemin har fått mig att återupptäcka vad roligt det är att spela tillsammans. Jag och min bästa kompis (som är geografiskt åtskilda efter flytt) har spelat mycket roliga co-op spel (t.ex. Farcry 6). Att spela tillsammans med voice-chat är brutalt mycket roligare att spela med okända främlingar.
Jag har inte heller snabbheten att hänga med i moderna FPS spel.
Jag skjuter mycket. Jag tror ärligt talat att det finns en gren för alla (minst). Där nere i söder så finns det ju ganska aktiva gäng inom PRS, långhållsskytte eller varför inte 22 gevär på löjliga avstånd? Eller andra mer dynamiska grenar (med lite större trösklar) som IPSC.
Jag var tidigare extremt inne i loopen i tech-industrin vad det gäller ny teknik och produkter. Tappade det lite efter att ha jobbat som insider i branschen så att intresset blev för mycket av ett jobb. Har dock saknat att känna den entusiasmen och har nu återuppväckt den genom att starta en Youtube-kanal som “tech-fluenser”. Det är samma bransch men från en annan vinkel.
Jag spelar ju också av och till ganska mycket kortspelet Hearthstone, har tappat intresset för det i omgångar på grund av att jag tappade kontakten med “metan”. Var för tjurskallig för att lära mig nya spelmekanismerna. Hittade dock en coach som jag kom överens bra med och placerade mig topp fyrsiffrigt.
För mig så är hobbies ett bra sätt att interagera med andra människor.
Jag har spelat (och sjungit) sedan ganska unga år och tappat det på grund av studier och annat då och då, men aldrig skapat. En “life-trigger” fick mig dock att komponera mitt första original tidigare i år och det ger ju en till dimension på musik och sång. Att spela och sjunga något man har skapat själv.
Har du någon typ av musik du samlar på?