Vad har ni för hobbies och hur tänker ni kring dem? | Har ingen riktigt hobby själv

Oh yes. På 80-talet tvingade tidningen Okej en att välja sida. Jag valde inte hårdrocken om vi säger så. :sunglasses:
Det är också därför syntarna kom in i bilden. Med dator och många maskiner slipper man hopplösa bandmedlemmar som inte delar visioner eller kan hålla takten.

5 gillningar

Det har blivit mindre med åren tyvärr. När jag var yngre så var det bara kampsport som gällde, tränade 6 dagar i veckan och runt 3 timmar per dag. Karate, kobujutsu, BJJ och Iaido var det jag tränade.
Tävlade lite också men just det var aldrig något för mig, tog ett EM-guld, men sen slutade jag tävla och fortsatte tränandet och var instruktör. Sen fick jag mindre tid till tränande. Men håller kvar lite och tränar jujutsu sporadiskt. varvar det med cykling och lite datorspelande.
Brädspel är ju riktigt kul det med, alltifrån frågesport till figurspel och klassiska brädspel.
Matlagningen är en hobby den med och jag har börjat läsa mer böcker om personlig utveckling, vet inte om det egentligen är en hobby men det ger mig mycket.

3 gillningar

Har ni testat It Takes Two?

2 gillningar

Kolla Journey om du vill ha ett kort, enkelt spel med oväntat djup.

1 gillning

Discgolf tycker jag är en fantastisk hobby som passar alla möjliga personlighetstyper. Du kan likväl gå rundan med några polare och ett par bärs som att spendera tusentals kronor på discar, diverse ryggsäckar, skor, m.m. Antingen kör man en gång i veckan eller månaden med kompisgänget eller så kanske man är ute varje dag och övar på sina drives, approches, puttar, etc.

Nackdelen med att spela här uppe i Norden är att det blir väldigt mörkt på vintern, så tillfällena att spela blir färre. Alla tycker inte det är kul att stå i -1 och spöregn heller, för den delen. Men de dagarna det bjuds på vackert väder så är det otroligt skönt att ta en runda i skogen och kasta plast. Och Finland är en av de (om inte den) största nationerna inom sporten, så på något sätt har de lyckats trots placering på klotet.

Känner man inte för att gå en runda själv p.g.a. väder eller annat så kan man följa proffsen på Youtube när de spelar turneringar (för det mesta i USA).
Ex.v. här: JomezPro - YouTube

3 gillningar

Som förälder har man sjukt mycket mindre tid för hobbies som ofta kräver fullt fokus under längre tid. Exempelvis åka iväg och spela golf i 5-6 timmar. Därav tror jag att man landar i det där scrollande i telefonen istället. Detta är givetvis synd.

Mitt bästa tips är nog att inte fundera och reflektera så mycket utan just do it. Du måste inte veta i förväg att du kommer bli en bättre människa av din hobby. För egen del så springer jag och renoverar hus. Båda dessa ger någon sorts kick för hjärnan av att man klarar av något vilket gör att man får bättre självförtroende och känner att livet som helhet håller högre kvalité. Jag blir även en bättre partner till min fru.

Och jag skulle även vilja varna för det där med att ha perfekt ordning på livet innan du plockar upp din hobby. Då finns det en risk att du aldrig (i varje fall om du har barn) får tid till din hobby. Och samma risk med inköp till din hobby. Lägg inte ändlöst med tid att leta och jämföra padel-racket på nätet, köp eller hyr ett som är bra och så ser du till att boka den där första tiden istället. Lycka till.

3 gillningar

Jag tycker det är så onyanserat att prata om skärmtid helt utan att specificera vilken typ av skärmtid det handlar om. Vissa dagar har jag 100% skärmtid, när jag köpt en ny bra bok på Kindle och spenderar precis all vaken tid på att sträckläsa den i Kindle-appen på mobilen. Ser inget problem eller negativt med den skärmtiden alls.

3 gillningar

Jag hade panik i 30-årsåldern för att jag saknade ”hobbies”. Jag försökte bl.a. med TV-spel men fick panik när jag insåg att jag lagt 80 timmar på Final Fantasy X. Löpningen sket sig efter några veckor. Festandet på helgerna kvalade inte riktigt in som hobby… Osv osv

Nu när jag har passerat 40-strecket med lite marginal har jag hur många som helst;

1. Odla saker i trädgård
  2. Slå saker med lie
  3. Såga saker med motorsåg
  4. Skjuta saker med gevär (främst älg)
  5. Plocka saker i skogen
  6. Bygga och konstruera saker (som behövs för någon ovanstående punkt)

Jag behöver helt enkelt förena nytta med nöje för att uppleva en aktivitet riktigt meningsfull. Bäst blir det om jag samtidigt lär mig något nytt. :slight_smile:

Edit: Sen lägger jag massor av tid på andra tidsfördriv, som Netflix och att lösa böcker. Men det ger inte samma tillfredsställelse.

5 gillningar

Jag läser mycket. Sen engagaerar jag mig en del ideellt nattvandrar, sitter i den kooperativa förskolans styrelse etc. Det är kanske inte alltid kul kul men utvecklande, meningsfullt och man träffar folk. Om du känner att det du gör verkligen måste ge mening varför inte engagera dig i typ röda korset, nattvandring etc?

4 gillningar

Du låter redo för zombieapokalypsen, så det kommer att gå att förena nytta med nöje kring dessa hobbies även i framtiden. :sweat_smile:

3 gillningar

Det låter som att du flyttat ut på en gård, och då får man hobbies vare sig man vill eller inte

2 gillningar

Åhh Age of Empires!!! Nostalgi :star_struck:
Måste testas!

1 gillning

Det ligger nog inte så långt ifrån sanningen, även om zombies är det mest osannolika scenariot. :slight_smile:

Jag drivs av i mångt och mycket av ett beredskapstänk, men förklätt till hobbies. Lusten att göra och lära kommer av nyttan, s.a.s. och det finns sååååååååå mycket man kan göra och lära sig. En smyg-förebild är Patrick Sellman som driver Småbruk.

3 gillningar

Har alldeles för många intressen så jag har motsatt problem, att hinna med alla mina hobbies, dvs:

• Resa så mycket som möjligt (när jag var anställd låg jag alltid back på semeterdagar och hade maxat mina obetalda lediga dagar varje år🙈).
  • Matlagning och fine-dining
  • Renovering av fastigheter #gördetmestasjälv
  • Bergsklättring (inga Mount Everest direkt, men mindre berg i alperna och Norden).
  • Musik (gå på konserter/festivaler)
  • Sjunga, spela piano & gitarr
  • Skriva (har skrivit ett par noveller och vill skriva en roman)
  • Vandring/friluftsliv (helst i tält med egengjord frystorkad mat)
  • Spel (på mobilen och PS emellanåt) (för tillfället är det Simcity som gäller)
  • Cykla på min MTB i skogen eller på fjället
  • Skidåkning, både utför och på längden
  • Film och dokumentärer (konto på de flesta streaming-sajterna för att kunna se alla nya filmer så fort de släpps).

Sen har jag ett antal hobbies som jag har pausat pga att det inte hinns med alls:

• segling
  • tennis
  • trädgård och odling (även om jag faktiskt har lite odling men inte på den nivån jag har haft innan)

Kan säker komma på fler saker jag roar mig med men detta var nog det mesta. :wink:

4 gillningar

Jag bor tidvis på gård, ja. Men det är bara hobbies om man tycker om att göra dom. :wink:

1 gillning

Har ett antal “hobbies”, beroende på hur man vill definiera dem, men för mig handlar det om en syssla jag gör som jag njuter av när jag gör det, och längtar efter när jag inte gör det.
Är 28 år gammal :slight_smile:

Styrketräning:
Kör en kombination av klassiskt styrkelyft & byggande 4 gånger i veckan, en enkel Upper/Lower-split jag själv byggt ihop. Mycket baslyft/flerleds-rörelser.

För att “hobbyfiera” det hela lyssnas det även på en del träningspodd, och i och med mitt stora intresse för mat, näringslära och kost så förkovrar jag mig lite i detta kontinuerligt.

Matlagning:
Lagar nästan 100% av all mat i hushållet, och jag är bra på det. Dock blir det inte så ofta som man skulle kunna tro, då varje söndag spenderas med storkok inför veckan. 2-4 olika maträtter så man slipper laga någon mat under måndag - fredag lunch. Under sommaren blev det mycket grillande, vilket är helt fantastiskt trevligt när solen lyser.

Dryck: Älskar gott vin & god öl. Tyvärr dricks samlingen upp innan det hunnit bli en riktig samling. Bryggde öl med en kollega för några år sen, allt från Berliner-Weisse, till IPA, till att vi slattade ur jästfällningen ur belgiska Lambíc och gjorde egen riktigt suröl. Inte hunnit med detta på sistone, men vi ska försöka hitta en bryggningsdag här snart igen.

Rollspel: Började spela D&D under universitetstiden, fantastiskt sätt att vara kreativ, få räkna lite, få rollspela och ha riktigt kul. Till och med byggde in en TV i bordet som vi kunde ha till kartor etc. Inte spelat på ett par år, då min spelgrupp är belägen i Västerås och jag bor nere i Linköping.

Datorspel/TVspel: Hobby som fortfarande håller i sig, dock har jag svårare att känna ro i att sitta och spela. Kommer och går, men oftast går det bättre på vinterhalvåret. Har min dator och skärm på ett lååååångt skrivbord, så har sambon bredvid, så vi kan fortfarande umgås medan jag/hon/vi spelar. Ska bygga ihop en ny dator till hösten, när lite nya grejor kommer ut (älskar att bygga eget).

Läsa, Ljudbok, Podcasts:
Stor fantasynörd (skriv om ni ska ha boktips) så jag läser och lyssnar mycket böcker. Här kommer även investeringsintresset in, blir mycket investeringspoddar samt fysiska investeringsböcker.

Och den största av dem alla… Investeringar!
Allt från att läsa forskningsstudier & böcker, till att filura på strategier, till att skriva analyser av bolag. Här går mest tid & tanke åt under dagarna. Fokus på bolagsanalys & replikerbara kvantitativa strategier, har utvecklat en handfull själv.

Utöver dessa så går alldeles för mycket tid åt att kolla på serier/film, är en stor serie-älskare. Ofta på i bakgrunden medan jag gör annat.

Känner definitivt igen mig, jag tror dock att du tänker för mycket på “hur det ser ut” över vad som faktiskt gör dig lycklig. Att bli en bättre människa handlar om så mycket mer än att bli “allmänbildad eller hälsosammare”, det handlar även om att bli en människa som GÖR DET DEN VILL GÖRA.

Värt att nämna, då jag inte känner till din övriga situation, men just det där att tidigare hobbies inte längre känns kul är ett vanligt tidigt tecken på en depression.

8 gillningar

Att spela digitalt på distans fungerar faktiskt riktigt bra :slightly_smiling_face: vi började köra över hangouts under Covid och det ledde till att vi spelade oftare. Digitalt är fortfarande det vi kör mest för det är så lätt att komma igång

1 gillning

Jag har två barn och lite för lätt att dras in i hobbies ibland… Ska jag göra något så försvinner jag lätt in i det helt.

Aktiva:

Datorer och programmering
Svalnat lite då jag jobbar med programmering så jag vill göra annat på fritiden.

3D-skrivare och CNC
Skaffade en 3D-printer för två år sedan. Jättekul att mickla med. Blivit lite dåligt på sistone dock.
Använde min 3D-skrivare för att bygga en CNC-fräs. Jättekul också men har inte haft tid att använda den så mycket än :sweat_smile:

Hemautomation
Pillar med att automatisera hemmet titt som tätt.

Löpning
Köpte en Garmin löparklocka i somras och försöker komma igång med löpning igen. Inte sprungit på länge så det är lite kämpigt men kul! Nördar ner mig rejält i klockor, löparskor osv nu :sweat_smile:

Trähantverk(?)
Försöker komma igång mer med ”woodworking”. En vacker dag ska dom där ekplankorna i garaget bli ett nytt soffbord!

Vilande:

Golf. Spelet mycket i mina dagar men har inte riktigt tid nu med två små barn. Bor långt ifrån dom jag känner som spelar också vilket gör det lite svårare också.

Gitarr. Spelat en del tidigare men blir alldeles för sällan numera men då och då plinkar jag lite fortfarande.

Brödbakning
Bakade mycket surdegsbröd i ett par år. Saknar det och ska försöka plocka upp det igen snart.

Längtar till pensionen så man får lite tid över :blush:

2 gillningar

Jag valde hårdrocken då. Sedan kom en period när jag böt sida men nu är jag nog mest tillbaka vid hårdrocken.

Det finns mera hårdrock än synthmusik som fortfarande håller, tycker jag.

1 gillning

Förutom att du självklart har fel så… :wink:

…är det helt beroende av genredefinition och smak. Tilläggas kan väl också att den där rabiate tonåringen är långt borta idag. Det syndas friskt i gränslandet i skivsamlingen.