Vad har ni för hobbies och hur tänker ni kring dem? | Har ingen riktigt hobby själv

Jag är av den starka åsikten att det finns dålig och bra musik, genre är av mindre betydelse. Enda undantaget är finsk rap, det är bara dåligt.

3 gillningar

Jag gillar att umgås med personer som är otroligt bra på sin hobby.
Jag spelar i blåsorkester för att jag älskar atmosfären och hur man lyssnar på varandra. Och det finns en del fantastiska musiker som knegar och bara spelar i en eller tre orkestrar och absolut inte är ‘riktiga’ musiker.
Jag är med i medeltidsföreningen där det finns underbara nördar som vet allt om tex, 1600-tals öl, sömmar i 1300-talets Milano och en som gillar rista runstenar.
Jag spelar tidig musik på en del event med andra musiker uppklädda i våra historiska dräkter. Alla från sin egenvalda tidsperiod såklart.
Jag tränar kampsport, eller snarare de lugnare “kampkonsterna” med folk som tar medaljer i EM och att bara vara i samma rum som dessa människor är en speciell upplevelse.
Nu under covid har jag pausat många hobbies och spelat rollspel, DnD och GURPS, över nätet med folk från hela världen och kommit fram till att jag helst bara spelar rolspel med nära vänner hemma hos någon.
Då jag känner några mysiga personer som spelar warhammer och andra figurspel (tennsoldater) har jag börjat måla och ska nog på en turnering snart.
Jag älskar vara i våra två familjers släktstugor och påta i rabbatter med pappa eller svärmor men jag hatar att laga mat. Mat och träning känns bara som ett nödvändigt ont.

Jag gillar att vara i en grupp som ryker av kompetens, må det vara träslöjd, iaido eller tvärflöjt. Jag älskar att ge genier min fulla uppmärksamhet.

Dvs, jag är en fangirl.

5 gillningar

Lider väl inte direkt brist på hobbies och det finns mer om jag har lust. Några saker jag håller på med:

Löpning, dans, elektronik, programmering, läsa böcker, korsord, sudoku, ha koll på ekonomin och mina (momentum)investeringar, hemautomation, 3D-konstruktion/printning, har börjat lite med schack på äldre dar, hänga med på nyheter/politik, kolla på väl valda sporter på tv, spela olika instrument, snylta på grannarnas katter

Sånt jag inte är så förtjust i är städning, trädgårdsskötsel, renovering, fotboll, dricka alkohol, ouppfostrade hundägare, indexfonder/Lysa

2 gillningar

Jag trodde jag hade en hobby - träning, men kan nu se att det var mer tvång och träningshets än en hobby. Fick ångest av att inte få mina endorfiner. :pensive:

HUND
Tills för tre år sedan då jag skaffade hund. Han blev min största hobby och raderade nästan momentant ut behovet av tvångsmässig fysisk träning som jag haft i många år. Har fått mig att fundera på att byta bana. Har träffat många nya bekantskaper via honom, gått otaliga kurser och även börjat plugga djurpsykologi på högskolan. Kanske blir det eget företag någon gång i framtiden. Drömmen är någon typ av deltidsjobb med det jag gör nu + hundföretag.

BUKTALERI
Utöver det ägnar jag mig åt den något udda hobbyn buktaleri, när jag hinner och tillfälle ges. Väldigt bra hobby för den som i perioder har ont om tid då det är lite som att lära sig cykla. Man kan lägga dockan på hyllan i ett halvår utan att förmågan påverkas påtagligt.

ODLING
Trädgård och ff a odling är nog mitt tredje stora intresse. Något jag gillade som barn men nu återupptagit. Tar gärna vara på vad skogen har att ge och föredrar att själv föröka växter istället för att köpa dem. Lite ekonomitänk mao. :blush:

Önskar att jag var mer intresserad av och duktigare på underhåll av hus. Det hade varit så mycket enklare då :joy:
Datorintresset som många verkar ha hade helt klart också underlättat :grin:

3 gillningar

Har du några exempel på synthgrupper från 80-talet som är lika bra nu som då eller åtminstone skapligt bra? Lika bra kan man inte begära eftersom de har blivit mycket äldre men skapligt bra?

1 gillning

17 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vilka band lyssnar du på?

4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vilken löparklocka är bäst?

Jag har många hobbies men de flesta gör att jag hamnar bakom dator eller tv-skärmen. Men jag tycker om mina kreativa hobbies som att göra musikinstrument i form av datorprogram eller göra kortspel, också de i form av datorprogram. Jag är snart 51 år och jag har nog känt mig stressad ibland, men då är det inte främst kring hobbies utan handlar snarare om att jag inte har någon flickvän. Jag var ute och dejtade på Tinder för några år sen men nu orkar jag bara inte. Tycker du om att spela datorspel så tycker jag du ska göra det. Jag spelar en hel del Civilization och Age of Empire. Jag ser det inte som slöseri med tid utan ser det som hjärnjympa :slight_smile: Jag har nu köpt ett spel som heter Hearts of Iron och ser fram emot att mitt brorsbarn ska berätta för mig hur jag ska spela det. Jag spelar också en hel del brädspel och kortspel med mina kompisar.

2 gillningar

Jag har alltid räknat in de här till rocken, men det är ju som sagt kanske oväsentligt, är det bra så är det bra.

Men nu pratar du om live konsert? Då kanske det blir lite orättvist att jämföra med Maiden, som alltid stoltserat med spektakulära live shower.
Om man ska göra en sån jämförelse, ta Jean-Michel Jarre, hans konserter idag är i paritet med Iron Maiden.

Träning: Naturligtvis smaksak om gym, löpning och promenader är en hobby. Men eftersom det tar en del fritid känns det värt att nämna.

Resa: Unnar mig 4-5 resor utomlands varje år. Mest weekendresor, men emellanåt alperna eller Sydostasien.

Böcker: Konsumerar mycket böcker, gillar att läsa oavsett om det sker genom bok eller Storytel. Läser även de större dagstidningarna.

Jakt: Tveklöst det mest tidskrävande intresset. Skjutandet är sekundärt i förhållande till naturupplevelser och gemenskap. Pågår från idag till januari.

Är 40+ och bor i Sthlm. Har aldrig haft något riktigt nördigt intresse. Funderar emellanåt över om jag kommer addera nya intressen om t.ex klimatskam skulle omöjliggöra ständigt flygande, eller när möjligheten till jakt försvinner. Känns tyvärr inte självklart :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Samt visst survivorship bias också. Musikuppväxt på 80-talet och får goda känslor när jag slår på gamla favoriter, men sätter man på en random samling på youtube från valfritt deceniumm så kan man få skämskudde på hur uselt en del var. Den där låten som låg på plats 46 på topp-100 i 1 vecka var kanske inget mästerverk.

Vad som skapas nu har jag noll koll på och intresserar mig inte särskilt, men jag tror inte att det är för att musik nu är mindre intresant eller mindre kreativ, utan jag utgår från att jag bara är gammal och mindre öppen för nytt hur öppen jag än tycker mig vara. Ungdomen har chanserat sedan Platos dagar.

Blev inspirerad nu, så mästerverket F242 Geography från 1981 fick åka på nu.

2 gillningar

Så sammanfattningsvis :- :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hobby på 1980-talet: Skriva insändare brevledes till OKEJ och diskutera syntens resp. hårdrockens förträfflighet.
Hobby på 2020-talet: Skriva insändare digitalt till rikatillsammans och diskutera syntens resp. hårdrockens förträfflighet.

Den gnagande frågan är vem kommer få välja musik i allrummet på ålderdomshemmet. Det kanske blir en kompromiss med schlagerfavoriter. Eller så skriver vi brev igen till insändarsidan i lokaltidningen och diskuterar valet.

5 gillningar

off-topic: Jag förfäras över att man fortfarande envisas med fiol och dragspel som underhållning på äldreboenden. Många som nu bor där är för fasen uppfödda på Elvis och Beatles, för att inte säga Led Zeppelin eller Kraftwerk för den delen. Är det likadant om 30-40 år får de hellre skicka mig till en klinik i Schweiz.

2 gillningar

Friluftsliv.

Tycker man som grund att natur är vackert går det säkert att utveckla detta till ett stort och tidsupptagande intresse.
Tänker mig i min snara FI-framtid att detta förhoppningsvis kommer uppta rejält med tid för mig.Tänker att bara ta sig igenom Europas naturmöjligheter kommer ta mig en sisådär 20-30 år😁
Förutom den rena naturupplevelsen och även motionen man får på köpet så kanske också den ekonomiska utmaningen att sy ihop egna upplevelser kan vara kul och intressant för oss som är gillar ekonomi?
Tror också naturen är bra rent mentalt för oss.

4 gillningar

Alternativet är att inte låta någon ambitiös sköterska spola bort ens vaxproppar.

Närmar mig 50 och min största hobby/intresse är min hälsa. Träning på gym, långa promenader ( minst en mil om dagen), vardagsmotion och nyttig kost.

Har sett alldeles för många skräckexempel kontra motsatsen för att inte ta min hälsa på allvar.
Det handlar inte om att jag vill leva för alltid utan snarare att skapa förutsättningar för att vara frisk och må bra både fysiskt och psykiskt den tid jag finns här.

Andra hobbys är att läsa böcker, plocka bär och svamp, baka, laga mat och dagdrömma emellanåt.

Hobbys för mig är sådant som ger energi, glädje, tillfredsställelse och en liten flykt från negativa tankar och alla måsten.

2 gillningar

Jag har alldeles för många hobbies :rofl: , men här kommer några av dem:

• Träning: Cykling(både landsväg och terräng). Vandring med tung packning. Calisthenics.
  • Rita/Måla: Det enda ämnet som jag failade totalt under min skoltid så jag bestämde mig för att lära mig och bli duktig i vuxen ålder. Jag hade hela tiden tidigare felaktigt trott att det hade mycket med talang att göra :rofl:
  • Böcker: Läser mycket icke-fiktion och även många teoretiska vetenskapliga böcker.
  • Kurser: Ser hela tiden att ha minst 1-2 kurser som jag studerar på t.ex Coursera, Edx, etc. Det är fantastiskt hur många bra kurser av hög kvalité som finns tillgängliga för allmänheten nu för tiden.
  • Matlagning: Tycker om att experimentera med mat och framförallt att laga så nyttig mat till så lågt pris som möjligt.
1 gillning

Passar ju många av oss här på forumet, för då kan man spara pengar och köpa det tyngsta biltematältet man hittar, stort gasolkök med 5kg gasflaska från OK, och slippa köpa dyra kolfibergrejer och NASA-utvecklade specialmaterial som väger 2 gram mindre.

Du menar att man kan komma längre än huvudfoting och rita en häst som ser ut som en häst om man går kurser och övar? Har funderat en del på det där…

1 gillning

Måste bars säga att jag tycker detta är modigt och kul! Hade ett tag satt upp en regel för mig själv att jag var tvungen att göra saker jag kände mig lite obekväm med. Det ger rätt mycket självförtroende när man börjar känna att man inte är så kass. Vågar du visa dina verk för någon eller gömmer du dem i byrålådan?

1 gillning

Legocity-spelet är guld. Jag började spela det med min son när han var 4. Det fina är att man spelar tillsammans - samtidigt med delad skärm. Då kan man hjälpa barnet om ngt inte funkar eller om en kontroll är för svår till en början.

Nu spelar vi mycket mer avancerade spel tillsammans och tror att vi båda tycker att det är riktigt toppenbra spenderad tid.

1 gillning