Jag är lite av en nörd och älskar musik över flera olika genrer.
Utmärkande för att det jag gillar är att det är psykadeliskt, progressivt och lite udda. Jag utför egentligen bara aktiv lyssning och det blir gärna att man vill ha något oväntat. Har man musik i bakgrunden så bryr jag mig inte vad det är, jag lyssnar inte.
Har alltid gillat musik från 60, 70 och 80 talet, det finns så mycket bra band därifrån som man skulle kalla mainstream då, idag är det lite mer okända band
Jag älskar att upptäcka ny musik och lyssnar musik flera timmar per dag, det är ingen idé att jag skriver allting jag gillar men min favoritartist är Kate Bush vilket kan verka konstig när jag även lyssnar på death metal.
Favoritartister blir nog Porcupine Tree (och allt Steven Wilson gör), Opeth (och allt Mikael Åkerfeldt gör), Kate Bush, Gentle Giant, Riverside/Lunatic Soul (och allt Mariusz Duda gör).
Igår upptäckte jag Agnes Obel som är neo-klassisk musik med inslag av chamberpop och jazz.
Kollar man min spotify top 5 förra året var det: Kate Bush, Slowdive, Mogwai, Zero7, Gentle Giant
Pluspoäng om man känner igen dem.
Jag antar att jag rör mig igenom genre för genre, och brukar vilja få en helhetsbild, läser på om banden på wikipedia, kollar intervjuer. Sen går jag vidare, nörd helt enkelt.
Därför blir det tyvärr att man lämnat de äldre banden till slut, även om man kan erkänna att det är mästerverk, men man vill inte höra det igen. Äldre mer spännande artister lever dock kvar (Gentle Giant, Frank Zappa, Beefheart, Kate Bush).
Jag och min fru går på musikquizz, kommande helger är det två hela lördagar som ska köras, men vi är inga proffs jämfört med vissa.