Har Blå Tågets låttext någonsin varit mer sann än idag?

Lyssnade nyss på “Den ena handen vet vad den andra gör” av det eminenta proggbandet Blå Tåget (mera känd som covern "Staten & kapitalet" av Ebba Grön)

Lyssna på Spotify

Det slog mig återigen hur tragiskt sann texten är :grimacing:

Hela texten

Men den oheliga alliansen mellan Staten och Kapitalet bör väl i någon mening också nästintill garantera fortsatta börsuppgångar då staten knappast låter det gå åt något annat håll i längden.

Denna slutsats gynnar sannolikt majoriteten av de som läser denna text…

Favoritcitat:
“Om kvastarna ska sopa bra får man inte slarva med skaften”

“Så bygger vi ett samhälle efter korporativa principer
Och lär oss att respektera sånt som vi inte begriper
Åt var och en hans beskärda del av det växande överflödet
Kapitalet åt kapitalisterna, och åt understödstagarna - understödet”

5 gillningar

"
Gå upp-gå till jobbet-jobba-jobba-äta lunch
samma sak händer imorgon
jobba-åka trick-hem å sätta sig å glo
det är inget liv
det är slaveri
"
Ebba Grön

7 gillningar

Va ska du med bil och villa,
när du mår så jävla illa,
av det du äter och dricker att du helst ville spy?
Hög standard, va fan är hög standard?
Peps Persson

7 gillningar

Nu blev jag ju skitsugen på att plocka fram alla gamla punkplattor :grin::+1:

7 gillningar

Progg, inte punk. Jag lyssnar en del på progg, med stor behållning. Delar inte deras politiska värderingar alls, men duktiga musiker var dom.

Hoola Bandoola/Wiehe kunde göra klasskamp av allt från Kepos pyramiden till Titanic.

”Jag är en av dom som slavar på kung keops pyramid
Det är vi som jobbar nere in vid foten
Och vi sliter och vi svältas
För att inte tappa tid
Det är synd om dom som inte fyller kvoten
Har man en gång kommit hit
Blir man aldrig mera fri
Om man slutar här så slutar man i gropen”

NJA-gruppens Balladen om Olsson är en annan favorittext.

”Då kom befälet fram och kastade Olsson i golvet
Dom tryckte ner han i skiten för Olsson börja’ bli farlig
För när dom inte kan ta en grabb på ett annat sätt
Så försöker dom ta hans stolthet
Men Olsson var inte rädd
Han gick inte att knäcka
Inget kunde ta 'från han hans värdighet
Så han drog upp sin kniv och sa till ingenjör’n
Jag ska skära strupen av dig din djävel
Jag ska släppa luften ur dig din fan
Nej Olsson var inte rädd
Honom kunde dom aldrig knäcka”

2 gillningar

Nationalteaterns Kolla Kolla, underbar låt.

” Men är man hederlig i stället
Och jobbar på i tjyvsamhället
Och bara är tillräckligt gniden
Så blir man miljonär med tiden, i den mån

Om man överhuvudtaget kommer härifrån
Bara ta ett sparbankslån
Flytta till Skanör, slå sig fram som fabrikör
Och leva tills man…”

Eller Doin the omoralisk schlagerfestival:
(Ulf Dageby)

” Det rasslar av juveler och glittrar av guld
De sjunger om den spanska solen
Men garotteringar och mord, det skiter de i
Och svänger på fascistkärringkjolen

Och här kommer ABBA i kläder av plast
Lika döda som sillkonserver
De skiter också i allt, vill göra snabba stål
Det pyr i mina franska nerver”

1 gillning

Klassiska citat! Men 1970 tals citat har väl varit i ropet ett antal gånger sedan det begav sig. Vad jag kommer ihåg var det lika dant i slutet av 80 talet när många kände det var för mycket fokus på det materiella efter Yuppie eran. Vill minnas det var lite likadant i slutet av 90 talet i den börsyran. Så det kanske är ett tecken på börsyra? :slight_smile:

Sen tror jag det är bra att komma ihåg att 70 talet inte var lika rosenrött som vi tenderar att komma ihåg:

• Vi hade 80% marginalskatt
  • Vi hade inflation på 8-10% och ännu högre bolåneräntor
  • Vi hade en industrikris eftersom vi tappat vår konkurrenskraft så varv, gruvor och många pappersbruk och stålverk lades ner
  • Vi försökte fejka konkurrenskraft genom att devalvera kronan tre gånger under 70 talet och ytterligare två gånger på 80 talet. Totalt ca 50% devalvering dvs urholkning av vår köpkraft
  • Vi hade 2 TV kanaler och ofta fyllt av statlig information / propaganda tex från Socialstyrelsen. Kommer någon ihåg ”Anslagstavlan”? :joy:
  • Vi hade ”piratradio” på flera håll i landet (bland annat i Öresund) eftersom man tröttnat på kontrollen i etern där inte ens svenska artister spelades tillräckligt mycket enligt lyssnarna
    Osv :slight_smile:
5 gillningar

Eftersom jag hade Povel Randén (klaviaturist i Hoola Bandoola) som musiklärare har jag fått min beskärda del av progg omstöpt i allsång för mellanstadieelever. Han blandade friskt med frihetssånger från latinamerika och svensk folkmusik där kampen mot överheten var den röda tråden.

Vila i frid Povel, jag överlevde skolan trots de mörkröda glasögon du satte på oss under musiklektionerna. :rofl:

4 gillningar

Tack för påminnelsen, det fick mig att leta rätt på en låt som vi sjöng för full hals i mellanstadiet i slutet 70-/början 80-tal när vi hade gitarristen/sångaren/låtskrivaren i det lokala proggbandet Rekyl som musiklärare “Tarmarna flyger och lien går…Från en huvudlös hals”.
Haha, det var tider det :rofl:

Edit: Efter att ha trallat på refrängen hela lunchpromenaden så måste jag skriva ut hela!

“Tarmarna flyger och lien går och ärtsoppan stiger mot höjden och mitt i alltihop hörs ett Fader vår, från en huvud- från en huvudlös hals”.

Så var det att vara barn i Norrbotten på den tiden!

4 gillningar

:laughing::+1:

(Luleå gissar jag på då…)

2 gillningar

Helt rätt, rätt gissat! Man kan tro att du är härifrån.

(ursäkta min edit av kommentaren, men nu är den begriplig igen)

2 gillningar

Nej, men jag är sjukt nördig skivsamlare så jag har stött på Rekyl i butikernas backar ibland och hänger notoriskt på discogs.com

Hoola Bandoola höll ju till i andra änden av landet, så det är min hemtrakt. Men vad Povel tänkte när han skulle lära ut alla verserna till “En kungens man” av Björn Afzelius till ett gäng oskyldiga femteklassare kan man undra. Detta var ju före internet för böfvelen! :see_no_evil:

2 gillningar

Det var väl just det som var grejen, före internet var man tvungen att bekämpa statsmaktens propaganda genom 5’e-klassare :roll_eyes:

3 gillningar

Gissar att det är Björn du syftar på.

En superskön version av “Tjocka Charlie” finns på Tuben, inspelad på PDOL 2009
Tjocka Charlie - Björn Sjöö - Youtube

“Han ger sina 30 hästar allt vad 30 hästar tål”

Nej det var faktiskt Danne jag syftade på :slight_smile:

1 gillning

Den låten fick vi också sjunga en gång i veckan från årskurs 1 till 5. Var inte förrens på äldre dagar jag förstod vad texten handlade om…

Så är i efterhand tycker man det också var lite väl magstarkt att låta 7-åringar sjunga ” I fjol så gick jag med herrarna i hagen”. Tur att det inte fanns internet samt att man var relatitv naiv som barn

2 gillningar

:smiley: Den har undertecknad också sjungit, dock i mellanstadiet tror jag, så vi förstod. :see_no_evil:

1 gillning