Jag ser mig själv som en musiknörd och har ett sjukligt stort intresse för vissa sorters musik. Ett fenomen inom musik är utgivning av bortglömda demos, alternativa versioner, live-inspelningar med halvdåligt ljud och liknande.
Vi tänker oss att det här och nu på t.ex. Spotify dyker upp ett album med diverse sådant här material. Materialet är från bandets/artistens storhetstid men innehåller mest samma låtar som du redan har fyra versioner av och någon halvdålig låt som inte kom med på något album. Vilka band är för dig så väsentliga att du bara måste lyssna på denna samling? Jag tänker nu i första hand på band/artister där sådant här material redan finns en hel del av. Det handlar alltså inte om något unikt egentligen utan det är bara din egen nördighet som gör det väsentligt att lyssna på detta.
För min egen del är det ett band som sticker ut när det gäller den här typen av material och där jag lyssnar på allt och det är Fairport Convention. Om någon inte vet vad det är så finns länk till Wikipedia nedan. Fairport Convention - Wikipedia
Tyska rockbandet Scorpions. Lyssnar dagligen på dom. Just nu har jag snöat in på gamla videoklipp där de spelar live från deras tidiga karriär. Klipp som aldrig visats förut. Bandet har själva börjat lägga ut på sin egna kanal men finns andra personer som också lägger ut.
Det spelas udda låtar som de aldrig numera spelar bland annat. Sånt gillar jag.
Bandet hade en era på 70-talet där de låter som ett helt annat band jämfört med senare år. Då hade de gitarristen Michael Schenker och senare Uli Jon Roth som verkligen är flink med strängarna.
Deras tidiga plattor från 70-talet Lonesome Crow, Fly to the rainbow, In Trance, Virgin killer, Taken by force och sedan livealbumet Tokyo Tapes tycker jag verkligen är värt en lyssning om man gillar melodisk rock.
Fairport Convention är ett bra val. Jag kommer ihåg första gången som jag hörde en låt med dem. Det var i en skivbutik i London på 70-talet. Tänk att jag minns detta fortfarande …
Annars är mina “udda” favoriter från 60-talet Cliff Bennett and The Rebelrousers och Chris Farlowe. Den senare som soloartist och inte som sångare i en grupp.
Fairport convention är skitbra.
Mina val nedan är supermainstream, men:
Led Zeppelin - allt akustiskt fastnar hos mig.
Pink Floyd - Comfortably numb kan inte höras för många gånger. David Gilmor är en gud live.
The Rolling Stones - en liveinspelning av Gimme Shelter är aldrig fel.
Fleetwood Mac - ett av få band som rört sig obehindrat mellan bluesrock och melodisk pop
The Velvet Underground - bara för att.
The Beatles - inte ett band egentligen, mer ett himmelskt väsen…
Växte upp på 80-talet och fick såklart anpassa mig efter att man var tvungen att välja hårdrock eller synth. Blev hårdrock med kompisarna men smyglyssnade på synth hemma😀
Idag har jag insett att den riktigt bra musiken gjordes på 70-talet (i Storbritannien). Fantastiskt att kunna upptäcka skatter som exempelvis Black Sabbath, Led Zeppelin, Deep Purple och Pink Floyd så här i efterhand. Om jag bara fick lyssna på en artist resten av livet så skulle det bli David Bowie.
Självklart ska musiken spelas på vinyl i hela sitt LP-format som det var tänkt. Det ger ju dessutom möjlighet att nörda ner sig ännu mer i utrustning mm🙂
Allt som görs av Steven Wilson, Mikael Åkerfeldt, Mariusz Duda och Kate Bush
Äldre band jag gillar starkt är Gentle Giants och såklart Fleetwood Mac.
Senaste tiden är jag väldigt modern av mig och lyssnar mycket på shoegaze (slowdive, diiv, my bloody valentine) och elektroniskt (aphex twin, boards of canada).
Är stor allätare och musiknörd. Håller 90 talet starkt.
Jag tror jag har en gammal Bowie-platta på vinyl som aldrig gavs ut (förmodligen bootleg) ”Resurrection” som du kan få köpa till dig själv i julklapp om du bor i Stockholms-trakten.
Tror aldrig jag lyssnat på den och det skulle vara kul om den hamnade hos någon som uppskattar den.
Eventuellt är det en dubbel-LP.
Enligt majoriteten är väl egentligen “Computer-Welt” (eller engelska “Computer World” då) deras stora gåva till musikhistorien men som @Anonym säger: “Man Machine” är ganska lättsmält som inkörsport, “Trans Europe Express” är på samma spår, men min favorit är “Radio-Activity”.
Det fanns rätt många flummiga band från den tiden som är helt bortom det mesta. Jag lyssnade nyligen på Älgarnas Trädgård här hemma, den skojar man ju inte bort heller och den har över 50 år på nacken.
Hansson & Karlsson var ju också nå’t som få hade sett och hört när det begav sig.
Men ibland ser vi historien i backspegeln och glömmer det som inte blev mainstream.
Hej!
Vad snällt av dig att tänka så. Jag har den konserten på en nyare officiell utgåva. Vore kul att ha din version också. Hör av mig om jag kommer till Stockholm (bor i Nyköping)