Saker ni unnar er trots att det (enligt er definition) är "Lyx"

Detta är, i min värld, fortsättningen på min fråga om “lyx” (alla har sin definition och det beror på inkomst/rikedomstrappa med) som ni slutat med:

Vilken Lyx fortsätter ni unna er och varför?
(helst, för att det skall bli intressant, förklara varför det är lyx med, i nån kontext- kanske jämfört med medelsvensson,kanske jämförtmed något annatoch om ni vill… hur finansierar ni det genom att dra in på annat, ifall ni gör det)

OBS: Vi kan avstå från att recensera varandra (annat än kanske på skoj) för alla kan göra rätt utifrån sina livsval. Vi levervåra egna liv, inte varandras…

MINA EXEMPEL
1 (Low key, detta är gränsfall om det är lyx) Min fru “får”(vi har gemensam ekonomi) köpa vad hon vill i matväg för hon har sån passion för matlagning. Nu pratar vi om ingredienser, inte maskiner. Blir kanske en överspend på 1000-2000/mån

2 Mina hobbies: Jag får spendera ganska hutlösa belopp på böcker, rollspelsböcker, franshise-Tshirts och datorspel, ca 3,000 i månaden, ofta mer. (Ser det som lyx i sin egen lilla spend kontext även om det lätt finansieras av att vi inte reser på sporlovet eller liknande. Till det kommer 1000-1500 i månaden på filmkanaler, sportkanaler etc (mediaunderhållning)

Detta är nog allt och jämfört med Medelsvensson så är dessa belopp troligen höga men vi lägger mindre på kläder, mat ute, och framförallt resor/semester

4 gillningar

Allt som överstiger ett grundläggande behov kan man säga är lyx.

Förr i tiden var rinnande vatten, sen rinnande varmvatten, inomhus toalett, kaffe, socker etc lyx. Idag räknas de till basbehov.

Allt man köper som egentligen inte behövs blir lyx. Saker som gör att man kan frigöra tid är lyx. Om man kan spendera pengar och tid på sin hälsa räknas det som lyx.

Enkla saker många gör idag som är lyx är att trots att man har fungerande dammsugare och gräsklippare köper robotdammsugare och robotgräsklippare. (Ja, jag har båda :speak_no_evil_monkey:)

4 gillningar

Tid.

Friheten från löneslaveriet är dyr om man ser till avsaknaden av nettolön, semesterersättning, förmåner och pensionsinsättningar.

18 gillningar

Mitt hår.

Enda posten i min budget som jag inte vill sammanställa, den klumpas in under Övrigt så jag slipper se den fullständigt orimliga kostnaden för vad som absolut är lyx.

2 gillningar

Pinsamt dyr TV o hembio/stereo. . har alltid tycket det varit kul o det ÄR mitt stora intresse.

4 gillningar

Uppgradering till business class på våra flyg till Singapore idag. Sjukt mycket pengar, rent objektivt, men vi har råd och gör det för upplevelsen.

9 gillningar

Hemstädning. Hade det redan när jag var singel och bodde i en tvåa :laughing: Nu som småbarnsfamilj är det ännu mer ovärdeligt.

6 gillningar

Håller nog med den här lyxen för vår familj med… ligger liknande med mat och hobbies men det var alltså till dig jag skulle ha sålt min ospelade Heroes of Might and magic complete edition :wink:

1 gillning

Väljer att dra min personliga gräns för lyx vid sådant som jag avstått från i uppbyggnadsfas då jag tyckt det varit onödigt, men nu glatt unnar mig nu när snöbollen tagit fart.

Köpa finare nötkött till vardagsmiddagar (krävde även viss utvidgning av min kompetens då jag var så ovan att laga nötköttsrätter :grin:).

Generellt handla utan att fundera särskilt över priser och totalsumma. Väldigt skönt.

Äta på restaurang när andan faller på eller behov uppstår, utan att våndas över priserna.

Snabbt betala och glömma bort när jag någon gång får en kontrollavgift för att jag parkerat fel/betalat för kort tid.

Ägna mig åt min sport fullt ut utan monetära begränsningar.

Ta lediga dagar/veckor utöver semesterdagar i den mån det är möjligt (i nuläget ca 10 % minskad arbetstid).

Lägga pengar på renoveringar utan att våndas över alternativkostnaden.

Köra ny, leasad bil som man kan lita på att den funkar istället för en gammal som behöver repareras stup i kvarten.

Upplever en klar livskvalitetshöjning av dessa, särskilt det här med att släppa våndan över att spendera som ärligt talat förtog mycket av upplevelsen när jag hade den inställningen (även om jag då upplevde det som att jag inte saknade något och bara var smart som inte slösade pengar på onödigheter).

8 gillningar

Utemat och bubbelvatten på flaska. Aktiv hudvård. Kläder, läppstift och nagellack. En handväska och jacka ibland trots att där redan finns ett antal.

Unnar mig avsteg från jobbet ibland och pluggar eller gör något annat ett tag. Säger upp mig från jobb jag inte mår bra av trots mer betalt och högre status. Unnar mig alltså att inte ha jobbet eller pengar som min identitet :slight_smile:

8 gillningar

Förutom lyxen att äga min tid och njuta av naturen, så unnar jag mig bl.a. café- och restaurangbesök, intressanta evenemang, konserter och resor.

2 gillningar

Min första tanke var Champagne men det är väl egentligen ett basbehov så det räknas inte.

Flyga businessklass räknar jag som lyx. Har inget intresse av att ha pengar kvar när jag dör och då gör jag hellre semestern bättre genom att flyga businessklass.

9 gillningar

Sitter o läser expressen och läser om Bianca som lätt bränner +200 000:- på EN kväll av festande på Ibiza + 50 000 på lunch ! och 15 000 på taxi.
Skulle vara intressant att ha en person på den nivån av lyxkonsumtion på forumet

2 gillningar

Fritidshus. Jättelyxigt men miljöombytet är otroligt mycket värt för att koppla av från arbetet. Nyttjas flitigt året om.

Egen bil. Kan åka och åker kollektivt till jobb och skulle kunna lösa vardagen utan bil. Och det som inte går att lösa (som att åka till fritidshuset) kanske skulle kanske kunna bli billigare med bilpool/hyrbil. Men det är en enorm lyx att ha en bil som står redo utanför huset, som kan packas i förväg osv. Dessutom en “onödigt” fin och lyxig bil (med mina mått mätt) även om den köptes begagnad och med några år på nacken.

3 gillningar

Hemstäd. Jag har i många år dragit mig för det. Tycker liksom att det hör till att man städar sig eget hem. Men när både jag och min partner jobbar ~50 timmar i veckan så är det värt att köpa tillbaka några timmar av helg som annars skulle spenderats på att halvhjärtat städa.

4 gillningar

Har inte läst artikeln men är det verkligen hon som betalar det?

Känns som hon missuppfattat mäns funktion i samhället då.

7 gillningar

Bil (Tesla)
Whisky
Öl.
Mat.

livet är för kort för att äta och dricka dåliga/tråkiga saker.

3 gillningar
  • Boende med gott om plats och av god standard i ett lugnt område nära till det mesta.
  • Tid och pengar till barnens aktiviteter. Tidigare mest i form av avsatt tid och lite utrustning, sen resor till cuper i utlandet etc, numera har ena grabben egen sponsor och en elitsatsning på G så det verkade löna sig.
  • Bra mat med dyra råvaror. Kött med bra kvalitet. Tid att laga maten.
  • Stor gasolgrill och bra kolgrill.
  • Robotgräsklippare.
  • Dyra hörlurar (Hifiman Susvara) och annan utrustning för att lyssna på musik på bästa vis.
  • Två bilar (varav en förmånsbil) trots att vi i teorin hade klarat oss hyggligt med bara en. Båda bilarna dessutom rätt nya och fräscha, trots att det hade gått att snåla en del här.
  • Riktigt bra hemmagym med utrustning som funkar. Power cage från Eleiko, Roddmaskin och stakmaskin från Concept2, etc.
  • Hemmakontor med bättre ergonomi och komfort än på arbetsplatsen. Herman Miller stol, elektriskt höjbart skrivbord, monitorarm med stor och bra skärm, etc etc.
  • Resor med barnen. Inte så mycket när de var pyttesmå, men nu när de är i tonåren gödslar vi med upplevelser. Roadtripp till hyrt hus med pool vid Comosjön med stopp och hajk i alperna, eller resa till Shanghai över jullovet.
  • Få men bra kläder. Outdoorkläder från Norröna och Houdini, kontorsoutfit med vettig passform och bra kvalitet. Kvalitetsskor från t ex RM Williams och liknande.
6 gillningar

Nötfärs till fredagstacon.

16 gillningar

“Mina hobbies: Jag får spendera ganska hutlösa belopp på böcker, rollspelsböcker, franshise-Tshirts och datorspel, ca 3,000 i månaden, ofta mer.”

Detta gör jag också. Fast inte för 3000 i månaden, men kanske 1000. Efter att jag nådde 40 miljoner i nettoförmögenhet tyckte jag att jag hade råd. Kommer nog öka den här utgiften framöver. Jag köper en del böcker jag aldrig kommer läsa bara för att jag vill ha dem, och jag har blivit ok med det.

1 gillning