Musik i bil - i Sverige och utomlands

Jag kommer inom kort flytta utomlands. Jag kommer de närmaste åren att resa med bil väldigt mycket. Resorna kommer väldigt ofta gå över olika nationsgränser, inom och utom EU. Jag håller nu på och tittar på bilar. Många bilar har CD-spelare och då är ju allt enkelt. Dock har ju många modernare bilar inte det. Istället ska musiken kommer från nätet antar jag. Hur fungerar sådant praktiskt? Jag vill helst inte koppla telefonen till bilen eftersom datakvoten då snabbt skulle ta slut, åtminstone tror jag det. Om jag skaffar ett abonnemang till bilen i ett visst land, hur fungerar det i ett annat land? Jag utgår nu från att båda länderna är utanför EU, för enkelhetens skull.

Jag skulle inte behöva ha Spotify eller liknande egentligen utan om jag typ kunde koppla in en hårddisk via aux-uttag (fungerar det?) så skulle jag kunna fylla den med allt som behövs. Det är kanske opraktiskt men jag tycker det kan vara ok. Jag vet bara inte om musiken automatiskt blir tillgänglig på något smidigt sätt (via något gränssnitt) om jag kopplar upp den så. Apple Carplay är vanligt i bilar men fungerar inte i de länder jag kommer röra mig i.

Jag tycker att det här med musik är roligt och kikar på bilar med mer avancerade ljudsystem. Det skulle vara skoj att ha en sådan. Dock verkar kombon CD och sådant ljudsystem inte vara given. Någon typ av hårddisklösning vore nog det enklaste om det går att få till.

Du kan ju ha musiken lokalt nedladdad på telefonen och inte streama från nätet, kopplar du ihop telefonen via bluetooth till bilen och spelar den nedladdade musiken används inte internetuppkopplingen.

7 gillningar

Så har jag. allt på ett micro sd kort, funkar bra över blåtand till bilstereon

Handlar det här om musik via Spotify som är nedladdad där eller är musiken “påfylld” från en dator? Jag uppfattar att Spotify har rätt dålig ljudkvalitet och skulle helst vilja ha åtminstone 16 bitars kvalitet. Om det inte går via Spotify, vilket gränssnitt handlar det då om?

Jag vet inte om jag får ha extra minneskort i jobbtelefonen och då kanske en lösning kunde vara att ha en “musiktelefon” med mycket minne som främst används till det. Den skulle inte behöva ha något abonnemang då utan mest fungera som förvaringsplats för musik.

Vilket som, antingen musik i offline läge från valfri musiktjänst eller typ “mp3” laddat från t.ex. en dator.
Närmare tillvägagångsätt för det senare beror på vad du har för telefon (iphone eller android).

1 gillning

Spotify har upp till 320 kbit/s. Tidal erbjuder upp till ca 1400 kbit/s.

Tvek om du märker någon skillnad. Särskilt genom Bluetooth i en bilstereo.

Sen har ju många bilar öppning för USB eller minneskort där du kan ladda in musiken men enklast verkar helt klart att ladda ned musiken till mobil eller iPad. Då kan du ju fylla på när du når wifi med ny musik om du så vill också.

Med en dyrare musikanläggning i bilen märks nog skillnad. Med en vanlig stereo är det nog inte lika petigt. Hur fungerar det om jag kopplar in en hårddisk med olika album i mappar via USB i bilen? Behöver bilen ha någon särskild “egenskap” för att det ska fungera?

Ingen aning, tror att man bläddrar i mappar som du får sortera din musik i, lämnar inga garantier för att alla bilar klarar .wav eller vad du vill köra för format. Än mindre vilket filformat hårddisken måste ha. Sen hade jag nog köpt ett USB-minne och inte en faktisk hårddisk, eller iaf en SSD och inte mekanisk.

Varför inte? Jag har det i min bil och den har funkat i större delen av Europa, även gamla Balkanländer.

På temat hur man bäst löser musikfrågan så beror det ju väldigt mycket på vilken typ av stereo din bil har och hur överföringen sker. I min bil kan jag t ex köra Bluetooth från telefon el valfri annan pryl, eller koppla via Aux, eller koppla en USB-sladd till t ex en extern SSD-disk. Dessutom läser bilen Tidal och Spotify via inbyggd app. Andra (äldre) bilar kanske kräver att bli matade med en cd, i vissa fall med en mappstruktur med mp3-filer eller likn.

Gällande ljudkvalitet skulle jag säga att du klarar dig med Spotify i 320kbps i vilken bilstereo som helst. Det flesta bluetooth-kodec i bilstereos är knappast bättre än APT-X.
Jag har en rätt bra Dynaudio-stereo i bilen och det är totalt poänglöst att mata den med .flac eller någon form av högupplöst format. Vägbrus maskerar ev kvalitetsskillnader.
Hemma i vardagsrummet spelar jag antingen via Tidal (hifi) eller högupplösta format, men då kostar bara stereohögtalarna 140’ och det kräver även ett tyst och dämpat rum för att det ska vara lönt att krångla gentemot typ Spotify.

2 gillningar

+1 på detta.
Så länge bilen inte parkeras på en absolut tyst plats och du inreder bilen med akustikplattor finns inte en chans att höra skillnad på 320kbps och högre oavsett hur mycket bilstereon kostar.

• USB-minne (om USB-port finns)
  • Bluetooth-parning (om grundläggande Bluetooth-högtalarfunktioner stöds)
  • Android Auto eller Apple Carplay
  • FM transmitter
  • Cassette aux adapter

Ljudkälla:
Mobiltelefon med spellistor nedladdade i Spotify.

1 gillning

De bilar vi pratar om här är nyare Volkswagen-modeller (2018-2020). Jag lutar mot att prova med en SSD-disk, om inte annat för att hålla nere dataförbrukningen. Jag hade inte tänkt mig lossless-format i första hand utan främst 16 bitars filer av något slag. Det är ju sådana filer jag normalt skulle använda oavsett så det blir enklast.

På Apples hemsida finns listor gällande vilka olika grejer som funkar i olika länder.
Jag vet dock inte vad det i praktiken innebär. Det kanske handlar om att fungera “fullt ut” inklusive saker jag ändå inte tänkt använda.

De flesta av dessa bör ha stöd för olika typer av bluetooth-streaming eller plugin av USB. Men kolla innan köp.

Själv gillar jag att kunna lyssna på en podd eller en viss låt i hemmastereon, sen knalla ut till bilen och sömlöst fortsätta, sen kliva ur bilen och fortsätta lyssna i mina hörlurar. Det är rätt mycket smidigare än att kladda runt med massa lösa diskar och filer och så…

2 gillningar

Beror på vad du jobbar med, men 98% av arbetsplatser skulle nog inte bry sig alls.

Att stoppa in ett minneskort på 512 GB i jobbtelefonen och köra antingen bluetooth eller via kabel (apple carplay) är nog det vettigaste.

2 gillningar

Dataförbrukningen är ju noll om du kör från Spotify eller annan musiktjänst från mobiltelefon ändå? Ser inte varför du måste ha hårddisk av den anledningen.

2 gillningar

Hur kan det vara noll dataförbrukning? Det finns väl vissa abonnemang som har sådan funktionalitet men det är väl inget som gäller generellt. Den främsta anledningen till att jag tänkte använda hårddisk är att jag kommer att resa i en lång rad länder och inte ha lokala abonnemang i varenda land.

Betänk hur folk lyssnar på musik/poddar på flygplan.

Det går alltså att ladda ner musik och poddar till telefonen/ipaden genom dessa musiktjänster. Då används ingen dataförbrukning för att lyssna. För all del, ta ut sim-kortet och sätt enheten i flygplansläge. Eller ha en iPad som inte ens har möjlighet för mobildata.

1 gillning

Använd Spotify. Skapa spellistor med musik du vill använda när du inte har internet eller ladda hem. På dessa spellistor sätter du “offline mode” på och laddar hem hemma. När du är ute o kör blir det ingen nedladdning så länge du lyssnar på de spellistorna.

Angående kvalitet så är Spotify 16 bit 44 kHz. Sedan väljer du kompromeringsnivå. Du kan lagra offline i 320 kbit/s. Du kommer inte höra skillnad på det och något annat tror jag.

Du kan testa dig på nätet, exempelvis här:

Jag har själv använt andra tester men kunde inte då säga att det ena var bättre än det andra med mina Bowers Wilkins Px8 med aptX adaptive Bluetooth koppling.

4 gillningar

Du kunde alltså sparat en slant och köpt PX7S2 :slight_smile:

Men du kommer att ha wifi.

2 gillningar