Jag använder ett par vanliga airpods av 2:a gen. De är helt reko. Jag noterar att det finns ganska många andra alternativ, dels tjusigare modeller av ipods dels en mängd andra märken som oftast är billigare. Med tjusigare menar jag dels senare generationer dels varianten pro.
Jag undrar nu vilka erfarenheter som finns av airpods mer generellt. Det jag syftar på nu är enbart trådlösa in-ear hörlurar att ha på språng. Lyxigare hörlurar som man kan använda hemma är en annan kategori.
Mina funderingar är alltså:
Är de dyrare modellerna av airpods relevanta utifrån perspektivet pris-prestanda? Jag syftar nu främst på merkostnaden vs. merprestandan i jämförelse med airpods 2:a gen. Jag gissar att det för prat inte är så stor vinst med dyrare modeller medan det för musik kanske är större skillnad.
Finns det några andra märken som är prestandamässigt likvärdiga med eller bättre än airpods? Jag har inte provat något annat så jag har ingen koll alls.
Risken för tinnitus/förvärring av tinnitus är avsevärt mycket högre med in-ear-hörlurar, så jag skulle inte rekommendera den typen av hörlurar till någon.
Jag har inte själv upplevt att de jag har skulle sitta dåligt. Jag antar att det beror på den egna fysionomin i första hand. Frågan här handlade mer om huruvida ljudkvalitet, byggkvalitet, tekniska specifikationer eller något annat mät- eller märkbart på ett tydligt sätt kan motivera att lägga 1000 eller 2000 kr extra.
För mycket länge sedan använde jag in-ear hörlurar med sladd. Jag köpte då både dyrare och billigare modeller. Även om de dyrare var bättre var de absolut inte prisvärda. En vanlig modell kostade 80 kr på tidigt 90-tal och en lyxmodell med guldpläterad kontakt 250 kr. Hade den dyrare kostat 100-110 kr hade det kanske varit vettigt att satsa på. De var alltså helt identiska till utseendet och hela skillnaden handlade om ljudkvalitet i Sony walkman.
Har inga kalkyler, men kan intyga att ljudet och brusreduceringen i AirPods pro är fruktansvärt bra. För mig är over ear inget alternativ, sedan har jag flera enheter från Apple och uppskattar hur smidigt de är att flytta hörlurarna mellan dom
Knappast. Risken för tinnitus ökar om man spelar för högt. Det kan man göra med olika typer av hörlurar. Mina over ears kan lätt spela högre än ett par AirPods, t ex.
Det här stämmer ju såklart inte. Du får tinnitus av äftliga anledningar och det kan även triggas av att du lyssnar på för hög musik. Iphones har en inställning som gör att du aldrig kan spela för högt, sätt på den ifall du är orolig.
Sen finns det jättemånga människor som lyssnar på jättehög musik och aldrig får några problem.
Jag är lite av en hörlursnörd och har provat mycket. Förutom diverse in ears äger jag aktiva trådlösa brusreducerande hörlurar som t ex B&W PX8 och Focal Bathys, och vid skrivbordet har jag länge använt Focal Utopia och Hifiman HE-1000SE, dvs hörlurar som kostar som en ny njure ungefär och därmed färgar mina referensramar ordentligt. (Ja, jag är en mycket störd person)
Jag har ett par vanliga AirPods av gen 2. Dvs den variant som är i hårdplast, med mediokert ljud och ingen form av bullerdämpning, varken aktiv eller passiv. Jag tycker att de är sköna och fungerar väldigt bra till telefonsamtal, podcasts och liknande så länge man inte rör sig för mycket. De låter dock inget vidare, klarar inte svett eller regn, sitter inte bra vid fysisk aktivitet och saknar en del features som t ex att kunna reglera volym.
Jag har också ett par AirPods Pro gen2, som är en helt annan produkt. Dessa låter mycket bättre än AirPods, bättre än AirPods Pro gen 1 (om än långt från hifi), har lite fler features som t ex aktiv brusreducering i väldigt hög klass, och klarar lite fukt och rörelse. Jag använder dem främst när jag flyger eller rör mig i miljöer där jag vill dämpa, men där jag inte orkar använda mina over-ear lurar.
Sist men inte minst har jag provat andra in-ears i högre klass från bl a Sony, Bose, Sennheiser och B&W. Det finns många alternativ som piskar Apple i ljudkvalitet men till mitt syfte räcker AirPods Pro2.
Med Apples H1-chip får man också smidiga byten mellan Apple devices, vilket kan vara bra om man är teknikidiot.
Jag har airpods pro 2 utan att jag har en iphone. Tycker de är värt pengarna och till och med teknik-entusiaster anser att de är bland de bästa inear-lurarna. Tycker inte vanliga airpodsen är sköna i öronen men folk upplever olika. Noisecancel är ett måste när man väl har vant sig. Har man iphone är det en nobrainer
Instämmer om vi håller oss till AirPods Pro gen 2, som är markant bättre än gen 1. Här är brusreduceringen i världsklass om man får till en hygglig passform med örat.
Ljudkvaliteten i gen 2 är bra men inte världsklass, här finns det många bättre alternativ som dock saknar samma ANC och inte heller har Apples H1-chip.
AirPods pro gen 2 är beroendeframkallande och som någon skrev en no-brainer om man kör iPhone/iPad.
Smidiga att använda, bra brusreducering och helt OK ljud. Bytte till memory foam ”proppar” vilket förbättrade väsentligt hur de sitter och lyfte både brusreducering och ljud dessutom.
Ska jag dedicerat lyssna på musik hemma så kör jag mina B&W, annars är mina AirPods alltid med.
Om du väljer pro, köp absolut gen 2. Jag hade en del problem med gen 1, det största var att mikrofonen var så dålig att folk inte hörde vad man sa om man var i en miljö med lite bakgrundsljud.
Jag skulle önska att noice cancelling var något bättre men möjligen finns det begränsningar i hur mycket yttre ljud som får dämpas av säkerhetsskäl.
+1 på detta. Jag hade också problem med gen 1 men gen 2 har varit superbra. Efter senaste uppdateringen (i samband med att jag körde in iOS 18 på tfn) så blev de ännu i framförallt samtal.
Ja, utan tvekan. Satsa på AirPods Pro 2. Fantastisk brusreducering och bullerdämpning och helt okej ljud för att vara så små och lätta. Köp inte de “vanliga” airpods, utan ta ett par “pro”, och då senaste generationen. Mellanskillnaden i pris är värt det.
Sedan är det ju inte någon audiofil-nivå på ljudet, men då är det å andra sidan helt andra prisnivåer som gäller. Om du är ute efter något som du kan gå runt med, träna med, åka kollektivt med, och är inne i apples ekosystem finns väl inget bättre än dessa.
För finlyssning är det stora over-ear som gäller. Men då som sagt till en helt annan prisklass. Och dessa är “opraktiska” till annat än att sitta still med. Inget du går ut och joggar eller springer runt på stan med.
Har de generellt mikrofon? Det kanske är jag som inte riktigt fattat men jag tänkte att mina airpods var hörlurar och inte headset. Men det kanske kunde gå ute och prata i telefon samtidigt då?