Hej.
Har märkt det finns en hel del kunniga i forumet. Tänkte fråga om erfarenheter och tips runt hörlurar (overear) som är passande för långpromenader. Går ute i blandad bebyggelse med ibland en del biltrafik så man vill höra om fara kan uppstå. Lyssnar mest på pratande så behöver inte någon bas eller extrem ljudkvalitet. Dock, bra dämpning mot vindbrus, bilar och annat som idag via min AirPods upplevs störande. Gärna bluetooth och kör mot iPhone. Pris under 1.000 kr om möjligt.
Tackar på förhand.
Jag har ett par Bose Quiet Comfort 35 som jag är otroligt nöjd med. Superbra på allt från fridfull musik på tågresor, till att lyssna på poddar medan man grejar i köket med vattenkran och fläkt! Tar bort mycket brus och har fin ljudkvalitet. (Har Samsung-mobil. Är ingen bas-galning…)
I den prisklassen skulle jag utan tvekan köpt ett begagnat Sony WH-1000XM3, särskilt om det är noise-cancel som du är ute efter.
Jag har testat ett flertal, och de enda som jag menar har marginellt bättre NC är AirPods Max, men då pratar vi också en annan prisklass.
Om det handlar om promenad/fysisk aktivitet, så tänk på att lurarna kan bli väldigt varma över öronen med brusreducerande over ear. Jag har gamla QC35 och de är väldigt kvalmiga så fort man blir lite varm.
Bra som öronmuffar i minusgrader dock
Jag har kört Sennheiser Momentum 4 och är riktigt nöjd.
Hade tidigare ett par Sony WH-1000XM3 med bra ljud men jag tyckte mjukvaran krånglade lite väl mycket, iaf vid multi-point (koppling till både mobil och dator).
Obs, ljudet blev skräpigt monoljud om du ska använda micken. Så omöjligt att använda för gaming.
Nu har mina öron tröttnat på NC och min tinnitus blir värre när jag använder dem. Det känns som att stoppa huvudet i en kudde, jobbigt att höra att folk pratar bredvid mig utan att kunna höra vad de säger.
Istället använder jag nu open ear-lurar. Det tycker jag är mer bekvämt, och det hörs bra även om det är ljud runtomkring.
Kollegor och vänner har varit nöjda med sina Bose Quiet Comfort 35. De är väl lite billigare och bör vara ett bra köp enligt vad du beskriver.
Kan tycka att det är värt att lägga lite extra pengar på hörlurar. Sony har precis släppt sina XM6 så jag hade kikat på XM5, men då är du uppe i 3300. Inear XM5 kostar 2350. Personligen kör jag aldrig in ear, men det är väl en smaksak.
I prisläget 1000 vet jag inte om du kan få hörlurar som har bra brusreducering, men JBL tune beam2 kostar 950. Frugan har dem och är nöjd (men inte så kräsen heller )
Bra bang-for-buck är JBL around ear. Riktigt bra ljud, bra brus reducering för pengarna. Spelar egentligen ingen större roll vilka du tar, men hittar du någon i Live serien under 1000-lappen är det en bra deal.
Köpte Jabra Elite 4 Active för ett par år sedan, vill minnas att de kostade ca 1000 kr, som natt och dag att använda brusreduceringen på tåg. Rekommenderar dessa, men jag är ingen nörd.
Jag har haft två olika JBL, och har varit nöjd - men i båda gick en plastbit sönder och dom var inte täta efter den. Kanske otur, men jag bytte till Sony XM4, dom verkar hålls bättre.