Produkter och tjänster värda pengarna?

Nivå 3-4

Här om dagen åkte jag iväg för några ärenden och gick i samband med det lite planlöst runt i några köplador för att se om det fanns något kul att köpa till hemmet.

Såg några enstaka grejer som jag övervägde att köpa, men landade i slutändan i:

• Har redan
  • Kommer sällan använda i praktiken
  • Tar för mycket plats

Tittar ibland på mer fancy saker som designmöbler eller dyr elektronik, men har då svårt att se att jag kommer njuta av det på ett sätt som motsvarar pengen (eller att vara ledig motsvarande tid).

Vad har ni för grejer eller tjänster ni har köpt som ni verkligen känner att det var ett bra köp som var värt pengen? Utöver “standardutrustningen” så att säga.

För egen del tycker jag robotdammsugaren var prisvärd. Nyare, pålitlig bil känns också värt pengarna, liksom villan vi nyligen skaffat. Men känner annars att det generellt är svårt att hitta vettiga saker att lägga pengar på (som ökar min/vår livskvalitet).

Alla gånger ett ångstrykjärn!

Hatar så innerligt att stryka och har inte använt ett klassiskt på säkert över 15 år.

6 gillningar

OK! Jag stryker nästan aldrig mina kläder över huvud taget. :grin:

Nån skrynklig skjorta ibland, typ.

2 gillningar

Vi har haft en, men den var begagnad och lätt dysfunktionell. Kanske värt att köpa en ny!

2 gillningar

-Ryggkliare från Jula. Tror den kostade 29 kr.

-Regnjacka, regnbyxor och skor i Gore-tex. Cykla till jobbet eller hundpromenader i regn berör mig inte.

-Bil med parkeringsvärmare (numer kanske alla moderna bilar har det?). Har inte skrapat rutor på flera år.

3 gillningar

Städning är verkligen en tjänst som när man väl skaffat det kan man inte tänka sig att leva utan det. Beredd att betala vad som helst för det.

Gräsklippning är lite liknande men inte alls samma nivå.

Saker som jag i princip helt avstår och som jag inte förstår att var och varannan lägger en förmögenhet på är olika onödiga renoveringar och designmöbler. En kollega köpte en italiensk soffa för 300k en gång. What?!

5 gillningar

Av tjänster så är städning och fönsterputs otroligt värt att betala för.

Gällande prylar så är nog min läsplatta mitt bästa. Läser runt 75 böcker per år och lånar i princip allt från biblioteket. Oslagbart att kunna ha med sig hur många böcker som helst i lätt format och läsa i alla ljus utan att anstränga ögonen.

1 gillning

Jag köper varenda ord som Adidas skriver här - konsumentupplysning, inte reklam. Fantastiska löparskor (för den som springer mycket!)

Sammanfattning

Adidas Adizero Adios Pro-serien är de vassaste av våra Adizero-tävlingsskor och har visat sig vara världens mest vinnande skor. Adios Pro 4 är gjorda för snabba löpare som vill öka tempot, och har förbättrade funktioner designade för att optimera löpareffektiviteten. Kolfiberförstärkta ENERGYRODS 2.0 ger en sömlös övergång från häl till tå för ett snabbt och effektivt steg. Mellansulans nya rocker-design ger en förbättrad löpekonomi. Ett dubbelt lager av vårt ultralätta LIGHTSTRIKE PRO ger stötdämpning i varje steg du tar, så att du kan hålla energin uppe under hela loppet. Yttersulan i Continental™-gummi ger ett bra grepp vid frånskjut och LIGHTTRAXION minskar vikten utan att göra avkall på greppet.

2 gillningar

En smartphone!

Otrolig produkt!

Vilka möjligheter att göra affärer jämfört med när jag var ung. Helt galen!

Alla vuxna borde ha en och förbjudas använda sociala medier! Ekonomi forum och bloggar är ok.

5 gillningar

Sonos har gått ned sig nåt fruktansvärt på senare år med dåliga idéer och ännu sämre genomförande främst i mjukvaran. MEN för 10 år sedan var det så fan-jävla-tastiskt bra produkter som trots allt varit värda varenda krona och mer därtill och skänkt så mycket glädje. Och ja, jag har dem fortfarande trots nämnda mjukvarustrul. Två system med både deras allt i ett-enheter och ett par amp med externa högtalare. Använder dem flertalet timmar varje dag.

4 gillningar
  • En riktigt bra skivspelare. Inget Kinasmäck.
  • Trådlösa bra hörlurar som inte är blåtandslurar.
  • Hemmabioprojektorn + duken. Teve klår inte den känslan.

Har man inget intresse för musik eller film kan man däremot skita i allt ovanstående. :joy:

10 gillningar

Ha ha - jag är tvärtom, jag njuter varje gång jag städar när jag tänker på alla pengar jag sparar :smiley: vi hade städ i ca 5 år när barnen var yngre men sen när de blev äldre och vardagen enklare började vi städa själva igen :sweat_smile:

7 gillningar

Robotdamsugare och robotgräsklippare.

5 gillningar

En bra cykel med tillhörande snygg hjälm (tex POC).

3 gillningar

Är nog min mest använda och prisvärda gadget(s). Även om jag svurit och skrikigt över planned obsolescence. Helt sjukt hur ett företag (SodaStream) kan marknadsföra sig som miljövänligt när de designar knappen på toppen så att den går sönder efter 2-ish år p.g.a. att plasten blir gammal och spricker precis där det största mekaniska trycket går. En enkel metallbricka skulle lösa det, men då får de inte sälja en maskin till. Lyckligtvis säljs det 3D prints för 10€ online så man kan förlänga livslängden.

Köpte en nästa generation till kontoret, jäklar vad mycket sämre den är. Spiller ofta och en kolsyreflaska räcker inte lika länge. Trist att precis allt bara blir sämre hela tiden. Nästa version av SodaStream kommer att vara subscription based och låst till orginalpatroner…Och kräva en app som har tillgång till till kamera, GPS, kontakter mm.

Sorry for the rant, men summa summarum, faktiskt inget är värt pengarna längre tror jag.

6 gillningar

Den var galet snygg, kanske dags att uppgradera då min 15år gamla Soda Stream börjar ge upp.

På tal om kolsyremaskiner så är mitt tips att unna sig rejält med kolsyrepatroner. Det är livskvalitet. Man binder upp lite kapital pga panten, men det får det vara värt. Kan leva med den alternativkostnaden. :wink:

2 gillningar

Här är tre saker jag lagt pengar så som är värt varenda spänn:

• Städning. Då och då kommer min städare och städar. För det betalar jag 800 kr. Under tiden så jobbar jag i mitt företag och drar in dubbelt så mycket pengar. Ren vinst och jag slipper städa. Tack för RUT-avdraget. Borde köpa mer tjänster men jag kan inte heller bara sitta framför datorn.
  • Ny bil: Bytte en ful, sliten, försumbart-värdeminskande rosthög från 2007 mot en ny bil förra året. Merkostnaden personligen per månad netto är ca 2500 - 3000 kr eftersom den nya är en förmånsbil i företaget, baserat på en kalkyl baserad på mina förutsättningar. Helt underbart skönt att ha en bil som är säker, fräsch, i bra skick och som är kul och behaglig att köra.
  • Min feta datorskärm: Den var inte gratis men heller inte jättedyr men jag har en 40” 4k monitor som min primära skärm. Helt underbart att ha mycket skärmyta att spela med. Arbetet blir mycket bekvämare.
3 gillningar

Har fyra. Två på kontoret och två hemma. När en är slut, bara att byta ut sedan har man lite tid på sig att byta ut mot en full. Håller med, livskvalitet! :smiley:

3 gillningar

Resor, fler resor och upplevelser!

9 gillningar

Riskokare!
Robotdammsugare
Mandolin
Noise -cancelling hörlurar!

1 gillning