Jag har Kobo libra 2 och är supernöjd! Jag läser som aldrig förr. I snitt 1 bok i veckan och allt är helt gratis via Biblio.
Här kommer mina tankar.
Jag tycker endast man ska välja läsplattor som har så kallad e-ink teknik och undvika LCD-skärmar. E-ink ser ut ungefär som skärmen på gammeldags miniräknare. Skärmen är i normalläget inte belyst överhuvud taget. Vilsamt för ögonen. Ingen reflexer och läsplattan funkar fint i starkt solljus. Inget blått ljus som anses vara dåligt att exponeras för innan man går och lägger sig. Drar ingen ström vid läsning, endast vid sidbyte vilket gör att en laddning räcker i en evighet.
Datakapaciteten på dessa läsplattor är, om man ska vara ärlig, ett jävla skämt i jämförelse med ordinära surfplattor. Allt går långsamt, men det spelar ju inte så stor roll eftersom det enda man ska göra är att öppna en bok och byta sida.
Många gånger är de inte möjligt att ansluta dessa läsplattor direkt till Biblio och läsa online. Även när det är möjligt är gränssnittet och användarupplevelsen bedrövlig om man jämför med en vanlig smartphone.
Bäst hantering tycker jag man får om man laddar hem de böcker man vill läsa via Biblios hemsida som DRM-fil. Importera dem till Adobe Digital Editions och ladda över filerna till läsplattan.
Olika bibliotek prenumererar på olika innehåll på Biblio. Ta för vana att kliva in på biblioteket och skaffa lånekort varje gång du besöker en ny stad. Många kommuner är bra, några är skräp. Gotland, Stockholm och Uppsala är några exempel på sådana som har ett bra utbud.
EU har beslutat att DRM-skyddade böcker inte ska få fortsätta distribueras av biblioteken. De uppfyller inte kraven på tillgänglighetsanpassning. Helt ok, men man hade ju önskat att den typen av konvertering hade kunnat få finnas parallellt med den tillgänglighetsanpassade varianten.
Det nya formatet kommer inte kunna läsas av de flesta e-ink plattor som i dagsläget stödjer i DRM-formatet och man kommer istället hänvisas till surfplattor med appar och LCD-skärmar.
För att anpassa sig till EUs lagstiftning behövs en grundlagsändring = riksdagsbeslut innan och efter ett val. Än så länge går det alltså att ladda hem DRM-skyddade böcker från Biblio. Minst 1 år till och om regeringen har annat att tänka på fram till valet så minst 5 år till.
Även om det bara funkar i 5 år skulle jag säga att det är värt att köpa en läsplatta. För mig innebär det ju flera hundra böcker helt gratis. Med, enligt min åsikt, marknadens bästa läsupplevelse, direkt efter pappersbok.