Läsplatta och låna digitala böcker på biblioteket

Ny tråd från diskussionen: “Produkter och tjänster värda pengarna?” om läsplattor:

Är detta värt alltså. Länge intalat mig att det är bättre läsa en fysisk bok men inser också att det är opraktiskt när min partner vill sova och jag måste ha lampa tänt eller hur böcker viker sig dåligt i vissa lägen.

Vad för modeller ska man kolla på? Vore smidigt med en sån man kan låna gratis böcker från biblioteket.

Tycker det definitivt är värt det. En annan fördel är att de (beroende på modell) ofta väger mindre än en stor maffig bok, något som mina handleder uppskattar när jag läser i sängen.

Jag lånar böcker med appen Biblio, alla plattor eller telefoner du kan installera den på funkar iallafall.

Tyvärr kan man inte exportera alla böcker till läsplattor dock beroende på bibliotek. Min lilla fattiga kommun erbjuder inte det alls. Så man får skaffa på annat håll. Väldigt tråkigt då det uppenbarligen finns en digital version men som är låst till att konsumeras inom biblios tjänst

Men kan du inte läsa det direkt i Biblio-appen? Jag kan inte exportera låneböckerna som filer heller, men eftersom jag kan köra appen direkt i plattan så funkar det. (Fast det går ju inte på typ en Kindle som är låst till Amazons funktioner.)

Ja men men inte på e läsaren. Det gick förr innan biblio. Orkar definitivt inte läsa på en LCD.

Vet inte om man kan regga sig på andra kommuners bibliotek? Kollade några men de kollar visst folkbokföringsadressen numera. Så man får fixa på annat vis, tyvärr med sämre svenskt utbud men engelska går bra för min del.

Du kan få ett lånekort i vilken kommun som helst. Problemet är att alla kräver att du åker dit fysiskt med leg för att kvittera ut kortet.

Ett allternativ är att köpa en Android platta med e-ink skärm och således kunna köra Biblios app på den

Hmm ok, får prova några då, antar att de större kommunerna har e-böcker.

I princip alla har ju e-böcker, men kommunerna måste köpa en tilläggstjänst från Biblio för möjligheten att exportera till en extern läsare

Kolla mina andra inlägg i tråden, det beror tyvärr lite på vilken kommun ditt bibliotek tillhör hur enkelt det är. Jag har själv den mest krångliga varianten eftersom Kindle vill ha ett annat format än vad som används för svenska böcker MEN med det sagt är detinte speciellt svårt att formatera om dem med gratisprogrammet Calibre. Får också fördelen att det låser upp böckerna så att jag inte behöver tänka på att de ska lämnas tillbaka utan kan ha dem så länge jag vill (tills jag läst dem,sparar aldrig något mer än så).

Japp du måste fysiskt ta dig till biblioteket men sen är det inget problem. Jag bor i Linköping men skaffade kort i Gbg och Sollentuna i somras för att komma åt export.

1 gillning

Biblio funkar på enheter med Android-stöd. Det är än så länge bara Boox som erbjuder det av traditionella e-inksläsare. Jag tycker personligen inte att deras plattor är tillräckligt bra jämfört med tex Kindle/Kobo så byter inte men har man aldrig haft en läsplatta kan det ju ändå fungera.

Sen är det även obs på att inte alla bibliotek har Biblio (även om majoriteten har det). En del använder overdrive. Så gäller att kolla upp vad som gäller på ens egna bibliotek/kommun och vid behov skaffa kort någon annanstans.

1 gillning

Man lånar digitalt till dator och för över till läsplatta om man använder tex kindle eller Kobo. Har man en boox kan man ha app för biblioteket (främst Biblio eller Libby som används av svenska bibliotek) och läsa direkt i plattan. Hör med ditt bibliotek vad just de har för lösning, det skiljer sig mycket.

I malmö kommun har de biblio men de tillåter inte export av eböcker så jag kan inte läsa de på min Kobo. Min Kobo är knappt använd.

1 gillning

Samma för mig med mitt hembibliotek Götabiblioteken tyvärr. Så jag har skaffat kort i andra kommuner. Har för mig att jag läst att tex Vellinge och Lund tillåter export via Biblio så det kan ju vara värt att kolla upp.

Nån som vet om lund har ebok export?

Jag har Kobo libra 2 och är supernöjd! Jag läser som aldrig förr. I snitt 1 bok i veckan och allt är helt gratis via Biblio.

Här kommer mina tankar.

Jag tycker endast man ska välja läsplattor som har så kallad e-ink teknik och undvika LCD-skärmar. E-ink ser ut ungefär som skärmen på gammeldags miniräknare. Skärmen är i normalläget inte belyst överhuvud taget. Vilsamt för ögonen. Ingen reflexer och läsplattan funkar fint i starkt solljus. Inget blått ljus som anses vara dåligt att exponeras för innan man går och lägger sig. Drar ingen ström vid läsning, endast vid sidbyte vilket gör att en laddning räcker i en evighet.

Datakapaciteten på dessa läsplattor är, om man ska vara ärlig, ett jävla skämt i jämförelse med ordinära surfplattor. Allt går långsamt, men det spelar ju inte så stor roll eftersom det enda man ska göra är att öppna en bok och byta sida.

Många gånger är de inte möjligt att ansluta dessa läsplattor direkt till Biblio och läsa online. Även när det är möjligt är gränssnittet och användarupplevelsen bedrövlig om man jämför med en vanlig smartphone.

Bäst hantering tycker jag man får om man laddar hem de böcker man vill läsa via Biblios hemsida som DRM-fil. Importera dem till Adobe Digital Editions och ladda över filerna till läsplattan.

Olika bibliotek prenumererar på olika innehåll på Biblio. Ta för vana att kliva in på biblioteket och skaffa lånekort varje gång du besöker en ny stad. Många kommuner är bra, några är skräp. Gotland, Stockholm och Uppsala är några exempel på sådana som har ett bra utbud.

EU har beslutat att DRM-skyddade böcker inte ska få fortsätta distribueras av biblioteken. De uppfyller inte kraven på tillgänglighetsanpassning. Helt ok, men man hade ju önskat att den typen av konvertering hade kunnat få finnas parallellt med den tillgänglighetsanpassade varianten.

Det nya formatet kommer inte kunna läsas av de flesta e-ink plattor som i dagsläget stödjer i DRM-formatet och man kommer istället hänvisas till surfplattor med appar och LCD-skärmar.

För att anpassa sig till EUs lagstiftning behövs en grundlagsändring = riksdagsbeslut innan och efter ett val. Än så länge går det alltså att ladda hem DRM-skyddade böcker från Biblio. Minst 1 år till och om regeringen har annat att tänka på fram till valet så minst 5 år till.

Även om det bara funkar i 5 år skulle jag säga att det är värt att köpa en läsplatta. För mig innebär det ju flera hundra böcker helt gratis. Med, enligt min åsikt, marknadens bästa läsupplevelse, direkt efter pappersbok.

1 gillning

Jag köpte en boox läsplatta, just för att den har Android.

1 gillning

Enligt denna lista nej, Lund har det inte. Jag kan inte gå i god för det då jag inte bor i närheten av Lund men listan har sammanställts i denna Facebookgrupp där vanliga människor har rapporterat så brukar stämma. Rekommenderar verkligen den gruppen för alla som är nyfikna på läsplattor och e-böcker.

1 gillning

Usch vad omständigt. Får bli att köpa böckerna, slänga i soptunnan och sen en runda ut på de sju haven istället så man kan få den i rätt format.

Edit: Ja man kan köpa e böcker men de är oftast drm skyddade vilket jag inte tycker är okej. Jag vill ha kontroll och makt att förvara saker jag köper.

Det är verkligen irriterande. Skulle köpa en bok förra veckan och den fanns bara i ett format låst till någon eboksläsare jag inte använder och jag ville läsa på Kindle. Fick använda lite mjukvara för att plocka bort skyddet och konvertera den.