Bookbeat, storytel och nextory, många är de konkurrenter som vill fylla våra öron med böcker. Samtliga dessa tre har normalt generösa prova-på-erbjudanden.
Flera regioner har också Biblio, motsvarande tjänst för e-böcker och ljudböcker, skattefinansierat.
I mitt flöde får jag också reklam för något som heter blinkist, vilket jag förstår som upplästa sammanfattningar av ljudböcker.
Ni som har erfarenhet av detta, vad är bra, dåligt etc? Vad ska man välja?
Beror det av vilka preferenser man har rent innehållsmässigt?
Som du skriver så har de flesta olika erbjudanden att testa tjänsten. Det enklaste är nog att testa och se vilken du själv gillar mest.
Har själv gjort det i perioder men slutar alltid med att jag avslutar tjänsten då jag tycker att priset är för högt med avseende på det utbud som finns. Detta kan förmodligen vara annorlunda beroende på vilken genre av böcker man är intresserad av.
Testa s’ger jag också, OCH om du har ngn/nga böcker i åtanke, kolla så de finns, för alla böcker finns inte överallt. Själv läser (och delvis lyssnar) jag väldigt mycket på engelska böcker, vilket gör att det kan variera ganska kraftigt bland de olika.
Men eftersom jag inte är en ljudboksfantast, utan snarast fysisk-bok-fantast, så brukar ett sånt där prova-på-erbjudande räcka ganska bra för mig. Då hinner jag lyssna på den/de böcker jag hade i åtanke och avslutar sedan abonnemanget.
Delade också abonnemang med min äldsta under en period, vilket funkade fint (dvs som Spotify, betalar lite mer och få flera inloggningar liksom) till dess vi båda var ‘mätta och glada för stunden’ och då avslutade vi det.
Jag lyssnar mycket på böcker om psykologi, vetenskap och personlig utveckling. Tyckte utbudet av sånt på tex Storytel var för dåligt. Kör på Audible och lyssnar allt på engelska istället. Kostar runt en hundring per månad och då ingår en bok per månad också. Vilket är ingefär vad jag lyssnar.
Sen kan man köpa till fler böcker.
Det är inte jättebilligt. Men jag hittar i princip alltid det jag letar efter. Och jag betalar hellre 100kr per bok jag vill lyssna på än har tillgång till en massa billigare böcker jag inte vill ha.
Har inte testat kindle eller nåt annat så kan tyvärr inte jämföra.
Jag har tillgång till e-böcker via mitt bibliotek och det funkar bra att låna på det sättet, man har 4 veckor på sig att läsa och kan låna 6 böcker på en månad max. Vill man läsa mer tar det stopp där. Det går förstås även att låna böcker på vanligt sätt men kan vara lite krångligt om man inte har ett bibliotek nära där man bor, böcker ska lämnas tillbaka annars åker man på böter etc.
En annan nackdel med e-böcker via bibliotek är också att man inte altid har det bästa/senaste utbudet. Det är ju dyrt för biblioteken om böckerna är för populära pga licensmodellen så då tar man inte in de nyaste böckerna förrän de fallit i popularitet, eller tar inte in dem alls.
Jag använder just nu även Storytel, provade deras Premium-abonnemang för halva priset i 6 månader (men man kan avbryta innan 6 månader om man vill) och max 100h per månad. Jag läser bara böcker den vägen, ljudböcker är inte min grej. Timmarna räknas enligt någon slags schablon baserat på sidor/tecken. Men det verkar funka rätt bra och jag använder det som komplement till att låna gratis på bibblan, för större utbud och möjlighet att läsa fler än 6 böcker per månad.
Åkte förresten på motsvarande problem på Storytel, en bok jag ville läsa finns bara som ljudbok men inte som e-bok, lite märkligt då de andra böckerna i samma serie finns som både och. Tror att det beror på att den är för populär. Har därför reserverat den på bibblan som vanlig bok. Ligger nu på plats 235 i kölistan och det finns 35 böcker att låna totalt.
Om man inte bryr sig om exakt vad man vill läsa så funkar det alldeles utmärkt att låna e-böcker och ljudböcker gratis på bibblan. Men är man ute efter de allra senaste böckerna eller vissa speciella så kanske de inte finns att låna där. Man får prova sig fram.
För den som gillar ljudböcker och att läsa så har Storytel en bra finess, att man kan växla mellan att läsa och att lyssna och tjänsten kommer ihåg var man är i boken oavsett.
Jag hade en audible prenumeration för några år sedan ett tag som jag avslutade efter jag hade lyssnat på det jag var intresserad av. Gick in i appen och kollade nu, det gick bra att fortfarande lyssna på de böcker som jag hade i mitt “library”.
Har Nextory, familjeabonnemang 4 personer och betalar 279:- i månaden. Saftigt jämfört streamingtjänsterna för film och tv-serier men ett smidigt sätt att få tillgång till ett bibliotek hemma, e-böcker och ljudböcker. E-böcker brukar jag dock mest låna från biblioteket online, gratis.
Du kan få 30 dagar gratis av Nextory, oavsett om det är för bara dig eller ett familjeabonnemang för hela familjen, vilket är rätt generöst prova-på-erbjudande. De andra tjänsterna har ju liknande. Så bara att beta av om du vill se vad som passar dig bäst, om något.
Min mor och far har testat Storytel tidigare och sedan gav jag dem en årsprenumeration på Nextory och den verkar iaf de gilla bättre. Själv har jag inget att jämföra med.