Vad tycker ni?
Jag undrar om det går att notera med Kindle eller Storytel Reader? Går det att koppla till readwise??
Tack på förhand.
Vad tycker ni?
Jag undrar om det går att notera med Kindle eller Storytel Reader? Går det att koppla till readwise??
Tack på förhand.
Hej! Jag har en kindle som jag uppskattar mycket.
Går enkelt att markera text som sedan kan skickas som anteckningar till din mail. Du kan också skriva egna anteckningar kopplat till markerade stycken. Men skärmen är inte så responsiv. Så upplevelsen är sådär. Kan vara bättre på nyare modeller. Min är säkert 6 år gammal.
Om du köper en ebok på exv adlibris, kan du läsa den i kindle eller är det audible som gäller?
Det går utmärkt att göra markeringar och anteckningar på alla e-läsare. Jag har inte använt Storytel Reader, och vet inte hur man får ut anteckningarna från läsaren, det finns ingen info på deras hemsida, men om du får ut en txt-fil borde det gå att synka med Readwise.
Problemet med båda de här läsarna är att de är knutna till ett system och avsedda för enbart böcker därifrån. Det går att få in andra böcker på Kindle, men det är lite krångligt och resultatet blir inte alltid snyggt. Jag har inte testat det sedan de bytte från mobi till epub så det är möjligt att det funkar bättre nu.
Nackdelen med Storytel är att det är streamat innehåll. Om du slutar prenumerera på Storytel blir Readern värdelös, eftersom du inte har böckerna kvar, och du kan inte använda Readern på någon annan plattform. Dina Kindle-böcker har du köpt och kan läsa på framtida Kindlar, i appen på mobil eller platta, eller på datorn.
Jag använder själv både en Kindle och en obunden läsare för eböcker från andra plattformar, just nu en Kobo. Det är den smidigaste lösningen för min del, eftersom det inte finns en plattform som har alla böcker jag vill läsa.
Jag läste idag på adlibris att de utländska böcker man köper där kan man bara ladda ner i två år.
Vilket jag upplevt nu när jag ville lösa om Rich dad poor dad.
Det är lite seg så klart.
Går själv och velar mellan Kindle och Kobo. Är helt ny i e-läsarvärlden och är lite chockad av vilken konsumentfientlig djungel det verkar vara med alla format. Finns det nån e-läsare som är kompatibel med alla format från de större biblioteken?
Är sugen på Kobo Clara eller kansle nån annan Kobo för jag vill inte stötta Amazon. Dock har ju Amazon ett enormt utbud av böcket och ibland kansle man blir mer eller mindre tvingad. Då skulle det vara najs om läsaren var kompatibel även med dessa…
Storytels reader kan också hantera epub. Men inga andra streamingtjänster
Du behöver inte köpa en ebokläsare, det går att läsa med Kindles app i mobilen, på surfplattan, PC, och även direkt i webbläsaren med Kindle Cloud Reader.
Jag läser enbart så, har inte någon läsplatta utan har läst nåt tusental böcker i mobilappen.
Det går alltid att köpa en läsplatta senare om du tycker det behövs.
Till Kobo kan man ladda in lånade e-böcker från biblioteket. Det trycker jag ändå är en klar fördel. Men man får inte Klndels smidiga system med anteckningar.
En stor bonus som jag upptäckte med Kindle är ju att den fungerar både på telefonen och på datorn. Sjukt praktiskt när jag t.ex. vill kopiera anteckningarna jag gjort i Kindlen till datorn. Synken till telefonen är också praktisk om jag vill läsa någonstans där jag inte har Kindle med mig, men har telefonen.
Kan addera en aspekt att fundera över.
Jag hade en kindle paperwhite men bytte till en kobo för att få varmare ljus eftersom att jag till 97% läser i sängen, vill inte ha en lampa tänd som stör frun och det blåa ljuset får paperwhite var riktigt otrevligt och störde sömnen.
Jag läser med nästan varmaste läget och 1-2% ljusstyrka, fungerar kanon för mig. När sonen eller något annat gör det omöjligt att sova så gör det inget, då läser jag bara i min kobo
Med lite otur så utgår böckerna ur förlagets sortiment och då kan du inte heller ladda ner köpta böcker. Jag begriper inte hur en e-bok kan utgå ur sortimentet, men min far fick tjata och hota lite för att Adlibris skulle ersätta honom för ett par böcker som han köpt men som ett par månader senare inte kunde laddas ner i Letton när han synkade sitt bibliotek.
Jag laddar alltid ner böckerna jag köper så att jag har en lokal kopia av epub-filerna på min dator (och en molnkopia).
Det är verkligen nackdel med Storytel Reader.
Jag är rädd att jag ska titta på fb eller något annat istället för att läsa.
En riktigt stor fördel.
Det finns tre andra enheter du kanske vill titta på:
Om jag var tvungen att välja en, skulle jag köpa Boox, eftersom den stöder alla Android-appar.
Jag köpte PocketBook Touch HD. Bra erfarenheter av den. Kan direkt på den gå in på biblioteks hemsidor och låna böcker så att de hamnar i eboksläsaren utan att gå via dator osv.
Jag köpte den på amazon.
Här finns ett test av flera eboksläsare.