Hej! Nu i börsoron så sitter jag och funderar på alternativa investeringar på lång sikt >10-15 år. Är det ngn som har ngn erfarenhet av att köpa förstahandsutgåvor av böcker?
Alla former av samlarobjekt är extremt vanskligt och det går mycket trender. Själva grundförutsättningen är att det kommer finnas en större efterfrågan i framtiden, hur avgör du det?
Finns en Youtube-kanal som heter Reserved Investments. Killen kan vara lite långrandig, men det kan vara en bra start om du är intresserad.
Du kanske vill spana MasterWorks (ej böcker dock, utan konst). Ej testat men är lite intresserad.
Är syftet ekonomisk avkastning gör man det svårt för sig om man gör det genom att köpa böcker. Men man ju göra det av andra skäl.
Om det handlar om att pricka in vissa specifika boktitlar som ska få ett antikvariskt värde i framtiden så tror jag inte på det alls. Däremot finns det en stor marknad för begagnade böcker som är en helt annan grej än den antikvariska. Med antikvariskt värde menar jag ett ekonomiskt värde som är relaterad till att en viss bok är sällsynt. Man kan likna det vid frimärkssamlande. Varken frimärken eller antikvariska böcker går att ha till något. De är bara “roliga” och kan ha ett värde i kraft av att vara ovanliga.
Jag säljer själv böcker på Bokbörsen och där säljer alla möjliga typer av böcker. Det är helt klart möjligt att köpa böcker för struntsummor eller få dem gratis för att sedan sälja dem betydligt dyrare på Bokbörsen. Jag har alltså gjort detta i mer eller mindre systematisk form i flera år och det är förvånansvärt enkelt. Jag skulle dock tro att inbundna “kulturella” böcker kan komma att bli mer värdefulla i framtiden. Jag menar nu i mer generell mening, inte specifika titlar. Idag går det att köpa alla möjliga böcker på Myrorna för 20 kr styck. Ingen har undersökt deras värde innan priset sattes. Särskilt värdefulla titlar har sorterats ut men det nätet är grovmaskigt. Väldigt många relativt värdefulla titlar säljs för tydliga underpriser. Jag tror alltså att begagnade böcker kommer att uppvärderas. Den bok du idag kan köpa för 20 kr kommer om några år att kosta 50 eller 100 kr. Det är sannolikt inte i sig en vinst värd att “hämta hem” men det kan vara värt att ha med sig. Så länge böcker av många betraktas som något man kan slänga i containrar så kommer det också att vara lätt att göra vinster på dem. När de i högre grad blir identifierade som samlarobjekt så kommer det att bli svårare. Om en bok kostar 20 kr och marknadspriset på Bokbörsen är 200 kr så är chansen att du kommer att kunna sälja den med vinst väldigt hög. Om samma bok kostar 100 kr i inköpspris så är den inte värt att köpa den. Förlusten om boken skulle förbli osåld på Bokbörsen är för hög för att chansa. Generellt är dyra böcker mer säljande än billiga men alla böcker som ligger ute för höga priser är inte säljande.
När man går omkring på Myrorna och andra liknande ställen upptäcker man snabbt att 90% av de böcker som finns där är titlar som du sett tidigare. Vissa titlar kan vara säljande och vara sådana som du känner till. De är enkla att köpa direkt. Sedan finns de där sista 10% som kan behöva kollas upp. En viss känsla för vad som säljer är hjälpsamt där. Det går ju att kolla värdet på Bokbörsen med mobilen direkt på plats i butiken. Att göra detta enbart för att “tjäna pengar” tror jag inte på men att göra en sådan här koll när man ändå är där för att titta efter sådant man är intresserad av själv är vettigt. De bästa hobby-inkomsterna är sådana som är kopplade till områden man har ett personligt intresse i och följer löpande. Det som bara handlar om pengar kan lätt slå fel.
Tack för alla svar. Jag tänkte möjligen köpa en förstautgåva av typ Catcher in the rye, men jag håller med, riktigt vanskligt så klart. Dock bokintresserad och skulle nog uppskatta att äga en dito. Men så vitt jag förstår är det en del jobb att ta hand om en sån tillgång.
Sen garvar min son åt mig och säger att ingen kommer läsa böcker om 20 år…
Lite rätt har han nog. I alla fall när det gäller böcker i fysisk form. Om 20 år är det här med att ha bibliotek hemma förmodligen helt ute. Återvinningen eller second hand butiker vill varken ha böcker eller bokhyllor och hänvisar till containern för brännbart avfall. Det är min erfarenhet.
Men nu pratar vi helt och hållet ur ett investeringsperspektiv. Om du uppskattar att äga en grej så är det en helt annan femma. Jag uppskattar antika vapen och en del guldmynt med premie över guldvärdet. Jag har inga illusioner om att de är investeringar som aktier eller liknande. Tvärtom binder jag upp kapital i dessa grejer som därmed har en alternativkostnad - precis som din bil, inredningen i ditt hem etc.
Dock kan man samtidigt se det som ganska ekonomiskt fördelaktigt jämfört med andra hobbies/aktiviteter/intressen där man kanske dricker upp vinet, röker cigarrerna eller vad det kan handla om. Har en vän som av någon anledning gillar att spela äldre TV-spel från originalkassetten/skivan. Han säljer av spelen (ofta med vinst) efter att han är färdig med dem och har därmed en extremt billig hobby. Frågan är ju om du ens planerar att läsa boken eller bara förvara den?
Finns en massa trender som kommit och gått genom åren. Frimärken är idag iskallt, samma med serietidningar. Elvis-prylar lär gå eller har redan gått samma väg. Många TV-spel som idag går för fantasisummor lär knappt gå att bli av med när de generationer som växte upp när de var relevanta gått bort. Samma sak med Pokémon-kort och liknande massproducerat egentligen skräp.
Svårt att sia om. LP-skivan kom 1948 men nytillverkas fortfarande och lyssnas på. Tror att det vore bra om skolorna kunde få igång läsintresset för böcker igen så att svenskan inte degenereras så fort som den gör nu, plus att man får lite paus från skärmtid. Personligen var det många år sedan jag köpte en fysisk bok men läser ungefär en bok i veckan som e-bok eller till nöds från bibblan om den inte finns som e-bok.
Själv knarkar jag Bokbörsen… älskar fysiska böcker, har svårt med e-böcker. Möjligen är jag over-the-hill…
Jag tror inte alls på den här bilden. Min uppfattning är att böcker kommer att fungera ungefär som LP-skivor. Den stora massan obildade personer kommer sannolikt att läsa e-böcker eller lyssna på ljudböcker i första hand. Det är den kulturella kategorin som allting handlar om, både när det gäller läsare/köpare och böcker. Redan idag är det väldigt tydligt att nästan allting som är lättsålt riktar sig till en tydligt kulturell målgrupp.
På samma sätt som med LP-skivor så kommer marknaden för böcker att handla mer och mer om exklusiva lyxutgåvor, perfekt skick etc. Pocketböcker kommer förmodligen ingen att vilja ha. Idag går det anmärkningsvärt att sälja begagnade pocketböcker men jag räknar med att den marknaden självdör när samma böcker går att köpa för 10-15 kr i digital form. Med porto kostar en begagnad pocketbok lätt 100 kr och det är alltså ett pris som många tycker är helt rimligt att betala idag. Som boende i Stockholm var det konstigt för mig att upptäcka att så många “enkla” böcker var möjliga att sälja förhållandevis dyrt. Det är dock inte alla som har tillgång till tiotals butiker fulla med begagnade böcker som säljs för struntsummor. Någon kan ju också tycka att det är värt att betala 100 kr för att få en viss titel levererad direkt, utan att behöva lägga tid på att hitta den.
Om jag teoretiskt skulle satsa på att “lagra” böcker i förhoppningen att de ska stiga i värde så skulle jag köpa inbundna böcker av kända “kulturella” författare, i första hand svenska författare. Det är mer sannolikt att dessas värde kommer att bestå över tid än att någon översatt författare kommer att göra det. Sedan är det en realitet att marknaden krymper. Böcker utgivna längre tillbaka när pappersböcker var mer “mainstream” kan förmodligen bli värdelösa enbart för att det finns så många av dem. Det är bättre att satsa på titlar som givits ut i mer begränsad utgåva. Lyxiga och fina utgåvor av klassiker är också en tydligt vinnande genre. Sådant brukar sälja mer eller mindre direkt på Bokbörsen.
Du kanske inte ägt en tillräckligt bra läsplatta för e-böcker. Det är en enorm skillnad att läsa på en modern platta med e-ink och på tidigare generationer av läsplattor, iPad eller mobil. Det är som natt och dag. Den läsplattan jag har ger en upplevelse som är mycket lik att läsa på i en bok, fast plattan är mycket smidigare att hantera då den är mycket lättare, man måste inte kämpa med att hålla boken öppen, man kan välja typsnitt och storlek efter vad man själv föredrar och hur bra man ser etc.
Jag föredrar mobilen med svart bakgrund och grå text. Mina ögon funkar bäst då.
Kan du få den konstellationen i en läsplatta?
Jag skulle vilja wifi surfa med en läsplatta. Ok om allt bara blir svart/vitt. Är det överhuvudtaget möjligt med någon modell? Tänk att behöva ladda bara två gånger per månad, eller nåt liknande.