Jag står inför införsffandet av en läsplatta och skulle vilja få lite synpunkter och tips.
Jag har svårt att välja mellan en kindle paperwhite eller kobo libra H20.
Jag gillar idén att låna eböcker från biblioteket vilket bara går på kobo libra.
Men jag har också kindle appen i telefon och gillar utbudet. Jag har endel nya engelska böcker om träningslära som jag inte kan hitta i någon annan ebok-hemsida
Någon som vet en bra ebok tjänst som inte är amazon?
När jag läser skönlitteratur brukar jag låna på biblioteket 200m bort. Skulle nu vilja slippa att vänta flera veckor på att vissa böcker blir lediga.
Jag tror att jag får svårt att motivera att köpa en av varje för frugan.
Om du kan tänka dig att gå upp lite i prisklass tycker jag att en vanlig surfplatta är bästa alternativet. Då kan du ha en app för varje leverantör av e-böcker och blir alltså inte fastlåst i endast en tjänst.
T ex har ljudboksleverantörerna Storytel och Bookbeat ett stort utbud av böcker att läsa på skärmen utöver alla ljudböcker.
Fast en surfplatta ger en betydligt sämre läsupplevelse än en riktig läsplatta, speciellt i solljus.
Jag läste mycket på stranden i somras, hade aldrig gått lika bra med en surfplatta.
Kobo H2O köpte jag runt 2015 och den funkar fortfarande och jag har varit nöjd med den. Men den var rätt dyr. Böcker köper jag eller lånar via biblioteket och Calibre. Det är lite omständigt att behöva koppla in kabel och föra över dock.
Men kolla vad ditt bibliotek erbjuder, jag har hört att vissa gått över till appar för Android och IOS helt numera. Läsa på platta/telefon är ju sådär om man frågar mig.
Eftersom min fru slukar talböcker, så har vi en prenumeration på Storytel. Jag som läser massor med vanliga böcker varje år, har precis fått hem min läsplatta Storytel Reader. Jag tycker att den är behändig och jag har köpt detta bokomslag från Klevercase, så jag är mycket nöjd med denna kombo.
Med läsplattan (om jag tänker rätt) så kan jag läsa i plattan för att sedan lyssna på boken i min iPhone och vice versa. Storytelkommer ihåg var jag var i boken oavsett om det är i plattan eller i iPhonen. Man kan även lyssna på böckerna i Storytel reader. Jag har försökt att läsa böcker i iPaden, men den är alldeles för tung och läsupplevelsen är långt ifrån den man får via Storytel reader.
Jag har en kindle paperwhite (inte den nya som släpps typ nu) och är supernöjd. Det enda är att den är lite långsam, men det ska vara åtgärdat på den nya. Kan varmt rekommendera den.
Har Kobo Clara och lånar oftast från biblioteket. Visst är det en omväg över datorn, men det funkar bra. ADE finns i en portabel version, så om något händer kan jag använda den på någon dator för att tex låna böcker när jag är bortrest och inte har datorn med mig. Då kör jag ADE i valfri dator och kan låna från biblioteket.
Med Calibre kan man också konvertera mellan format, vilket jag gjort när någon vän med Kindle velat läsa något jag har.
Kobo har stöd för Overdrive, men tyvärr har Stockholm valt ADE.
Epub-formatet går också att läsa i mobilen med många appar.
Kan rekommendera att skaffa kort på många biblioteket, då jag märkt att någon bok som ännu inte finns digitalt i Stockholm, kan finnas i annan kommun.
Finns ju också en hel del “internationella” bibliotek på nätet där man kan hitta mycket faktaböcker i digitalt format på diverse språk.
Vad gäller kopieringsskydd och sådant finns ju möjligheter, men oftast läser man ju en bok bara en gång. Eller behöver ha tillgång under längre tid
På en del appar kan du logga in med ADE för att verifiera lån med. Jag kör e-böcker från Stockholms biblioteket tillsammans med ”Bluefire Reader” på min iphone. Så mycket bättre än ADE, och var gratis när jag började använda den men nu tror jag den kostar någon tia i engångskostnad. Skulle dock säga att den är värd det.
Inte säkert den är så mycket snabbare bara för att de säger det. Har själv en två generationer gammal paperwhite och den är betydligt snabbare vid start än min sambos som är en generation nyare och som i marknadsföringen skulle vara mycket snabbare.
Gällande originalfrågan. Tänk på att Amazon inte erbjuder svenska böcker i sin affär trots att de numera finns i Sverige.
Just, det ja. Vet att jag experimenterade med det för några år sedan. Har för mig att jag lyckades låna till mobilen och sedan föra över till läsplatta med OTG-kabel till läsplattan. Eller så minns jag fel. Dock blir böckerna inte indexerade som jag vill och kan via Calibre.
Tack för tipset med calibre, det verkar ju skapligt smidigt. Bra funktion att man kunde söka efter böcker.
Det lutar mer åt någon kobo variant. Pga lånemöjligheten och det svenska utbudet. Jag såg en YouTube recention om kobo libra H20 där han förkastade knapparna för att vända sida. Är det något ni har upplevt att man stör sig på? Det var tydligen svårt att trycka rätt för att den skulle vända sida.
Jag har haft 2 kindles sen 2012 (nu paperwhite från 2018) och har köpt 1-2 böcker under den perioden - däremot lånat hundratals från just GötaBiblioteken. Med Calibre är det supersmidigt och bonus att böckerna låses upp så det inte är någon tidsgräns på dem
Sen är jag inte säker på att jag skulle välja Kindle idag - skulle nog hellre stötta något annat företag än amazon. Men själva läsplattan är asbra och håller hur länge som helst. Min sambo har nyligen köpt en Kobo och vi trodde det skulle vara smidigt att ladda ner från biblioteken direkt på plattan men har visat sig kräva inloggningar och bibliotekskort vilket gjort att han precis som jag laddat ner på dator och fört över till plattan sen.
Ah gissar att det kan vara något bökigare om man använder en läsplatta. Jag är van att bara använda telefonen och då finns det ett ganska bra utbud med appar som direkt kan ladda ner e-böcker från biblioteken samt indexera dem vettigt.
Hur funkar de här läsplattorna med t.ex. bibliotekens appar, t.ex. Biblio? Är det smidigt att handha allting på plattan eller måste det gå via en annan enhet som ni varit inne på.
Kan slå ett slag för uppgraderingen till Kobo H2O - Kobo Forma. Också vattentät men betydligt bättre byggkvalitet, mindre plastig. Lätt i handen och sjutumsskärmen är behaglig att läsa på utan att bli för stor. Kobo har ett minimalistiskt gränssnitt som är väldigt trevligt att läsa på. Kan av principskäl också ogilla Kindles påfund att behöva betala extra för att slippa all reklam i en platta du redan har lagt en vacker slant på.
Jag har en Kindle Paperwhite, en äldre modell. Använder den tillsammans med Calibre som jag tycker är ett utmärkt verktyg för att sköta biblioteket. Kan läsa den obehindrat i sängen, i solstolen eller var som helst. Är mycket nöjd!