Jag har idag för första gången provat att lyssna på ljudbok, alltså en konkurrerande grej till RT-podden. Jag använde nu Biblio, de offentliga bibliotekens ljudbokstjänst. Jag tittade också igenom utbudet där. Även om det inte är litet är det ändå mer överblickbart än t.ex. Storytels. Jag undrar vilka erfarenheter andra har av dessa tjänster. Jag tänker på utbud, funktioner, “rolighet”, Spotify-liknande tips och annat som kan vara relevant.
MIn bild här och nu är att Biblio iallafall har fördelen av att för mig vara gratis. Det finns också tillräckligt med intressanta böcker där för att hålla mig sysselsatt ganska länge. Sedan finns en del andra gratis-alternativ på engelska och ryska som min sambo har koll på. En variant kunde också vara att nappa på någon av alla dessa proverbjudanden. Då kunde jag lägga upp en lista med böcker som jag verkligen vill lyssna på och “riva av” dem.
En annan idé är att prova att lyssna på ljudbok tillsammans med min 5-årige son. Det kunde vara en nyttig omväxling från enklare barnböcker med bilder. Det finns bl.a. Lasse-Majas detektivbyrå och liknande böcker på Biblio.
Har lyssnat mycket tidigare och börjat igen nu att lyssna på ljudbok i vardagspendlingen.
Inte mycket att säga än att det fungerar ganska bra. Relativt dyrt kan jag tycka av å till däremot.
Olika aktörer har olika typer av böcker.
Bookio tex hade väldigt lågt utbut av engelska fantasy-böcker tycker jag.
Nextstory hade bättre där
Interface är oftast enkelt, men fungerar. Inte så stor skillnad mellan de olika leverantörerna imo.
Tycker Storytel är bäst, har prövat Storytel, Nextory, Bookbeat, Bokus , Bokio.
Alla apparna är samma sak ungefär.
Det är ganska dyrt om man inte använder erbjudanden, men det gäller att komma ihåg att avsluta i tid!
Erbjudanden av typen där man har begränsade abonnemang i antalet lyssningstimmar/vecka/månad upplever jag som otroligt begränsande.
När jag inte har rabatterade erbjudanden så nyttjar jag Biblio eller RT podden eller bara nyheterna eller andra intressanta program. Lyssnar på promenader och under pendling och när jag gör mina hemsysslor som städ och trädgård osv.
Ställer liknande följdfråga. Hur bra är Biblio jämfört med betaltjänsterna? Tänker appen i sig och inte bara utbudet. Jobbigt om du lyssnar på en 30h bok och sen tappar appen bort vart du var i lyssningen
Jag har provat Biblio idag och den verkar fungera bra. Tydligen har den varit buggig historiskt men den har funnits relativt länge nu. Som jag förstår det har sådana här barnsjukdomar rättats till.
Det är tydligt att Biblio har ganska stor övervikt mot klassiker som är public domain. Sannolikt är dessa titlar billigare att tillhandahålla än nyare titlar. Det är dock inget fel på dem innehållsmässigt.