Erfarenhet av inläsning av tal- eller ljudböcker?

Är det någon informera som har egen erfarenhet av inläsning av tal- eller ljudböcker eller kunskap om hur de marknaderna fungerar? Jag funderar på om något sådant kunde vara en lämplig framtida bisyssla.

Har talat in min egen ebok som audiobok (i @Caspian’s garderob…) och tyckte det var förvånansvärt kul måste jag säga.

I samband med det så kollade jag runt lite dock och vet att det finns ’ljud-agency’s’ precis som det finns för skådisar. Hittade något ställe där man kunde spela in ett klipp och få en bedömning om man har en bra röst.

Fast nu kommer jag ju inte ihåg vad det där hette… men med lite Googlefu ska det nog gå bra!

Lycka till!

Jag är med på att det finns något som kallas Voiceify som man kan skicka in röstprov till. Det är förstås en hypotetisk väg att gå. Man kan ju testa bara för att få veta läget så att säga, ungefär på samma sätt som att skicka in lite bilder till en modellagentur.

Det jag är nyfiken på är saker som:

1. Går det att ha inläsning som en mer “passiv hobby”, alltså något man gör lite löpande och inte direkt intensivt?
  2. Finns det möjlighet till “självpublicering” i någon form? Jag tänker nu typ att jag skulle läsa in sagor av Bröderna Grimm och lägga upp på Spotify. De kommer så klart inte att bli några topp-hits men kanske ticka på över tid? Skulle det här vara riktigt lukrativt skulle jag förstås bli utkonkurrerad snabbt men min tanke var mer att göra det som en kul grej och se ev. intäkter som en bieffekt.
  3. Behöver man en riktig studio för att göra inspelningar eller går det att åstadkomma någon enkel lösning på egen hand?

Det finns ju olika aktörer i den här branschen som säkert jobbar på lite olika sätt. Det är just därför som jag frågar efter erfarenheter.

Ja, jag vet ju inte mer än jag eg redan delat, men 1) klart det går 2) tja, som pod åtminstone går ju det, så absolut, och klassikerna är det ju inte royalty/copyright på om de är över x år gamla så det vore ju kul. Finns ju ganska mycket audiobooks på Spotify så why not? 3) nä, det behöver du inte. Kolla in vad poddare använder - både @janbolmeson och @Caspian är ju tech-nördar - och sen lägger du ribban utifrån hur stor budget du vill sätta, har du en smart phone och ett par hörlurar/mikrofon så går ju det med. Testa med anchor-appen kanske?

Det jag menar med passiv hobby är att jag förstått att de flesta sådana här jobb görs mot deadline och att det finns en beställning bakom. Det är främst kurslitteratur av olika slag samt mer aktuella titlar som blir inlästa och där man får betalt. Om jag tänker mig att sitta 1-2 timmar om dagen lite mer passivt kanske det inte passar med vissa aktörers krav. Att sitta och läsa in saker utan att ha en beställning kanske samtidigt är ekonomiskt helt meningslöst. Jag tänker ju ändå att man bör ha låt säga 100 kr i lön per nedlagd timme. Det är inte så mycket men om man gör saker mer på kul behöver ju inte ersättningen vara “marknadsmässig” heller. Poängen är ju också att kunna använda lite spilltid hemma och inte vara låst till vanliga arbetstider.

Jag skulle kolla t.ex Fiverr eller Upwork. Gör du lite research på folk som tillhandahåller sina tjänster så kan du kolla vilken nivå ljudmässigt de ligger på, om det är det du är orolig för.

Vad gäller “riktiga” verk (säg det som finns på Storytel) så skulle jag höra av mig direkt till ljudjättarna i sverige för att se vad de säger. Möjligt att de har utrustning och mindre uppdrag som kan vara intressanta.

När det kommer till att ha det som bisyssla tror jag att det är svårt om du inte gör det via Upwork eller liknande. Där kan man vara tydlig med sina förutsättningar, och sätta sin egen utgångspunkt.

Hoppas att det ger lite klarhet eller något att gå på!

Annars kan du ju alltid satsa på talböcker. Där verkar det inte vara så noga om man somnar eller äter under inspelning…