Lönsamhet och tips vid bokutgivning?

Hej!
Vad har ni för erfarenhet av att skriva böcker?
Några funderingar är

• Hur lång tid det brukar ta att skriva en första bok (jag har hört tre månader om det är inom ens fackområde eller upp till ett år om det inte är det, kan någon bekräfta detta?).
  • Hur mycket kan man räkna med att få tillbaka per bok? 10 kr? 50 kr? (jag förstår att det beror på priset på boken men för att få ett hum om var det brukar ligga)
  • Vilka kanaler är lättast att gå för att få den upptryckt? Eget förlag, on demand eller annat?
  • Vilka långsiktiga vinster i form av exempelvis ett starkare varumärke/fler sidoupdrag har ni som skrivit böcker märkt av?
  • Finns det saker som är uppenbara när man är inne i den branschen men som en nybörjare inte har en aning om?
  • Andra lärdomer eller tips?
  • Personlighetsutvecklande eller emotionella vinster med att skriva en bok?
1 gillning

Jag tror du behöver specificera vilken typ av bok du tänker dig att skriva. Det är en väldig skillnad mellan olika kategorier. Jag tänker mig åtminstone följande kategorier:

1. Enklare handbok i någon aktivitet
  2. Deckare
  3. Personlig berättelse (uppväxt i sekt, liv med terrorist etc.)
  4. Vanlig roman
  5. Facklitteratur

Jag har förstått att just enklare handböcker är något som säljs som e-böcker. Det har skrivits artiklar om personer som skrivit sådana, lagt upp dem på olika ställen och tjänat hyggligt på dem.

När det gäller vanliga tryckta böcker har jag svårt att tro att det egentligen går att tjäna så mycket, om det inte handlar om någon bestseller.

Många författare av romaner verkar tjäna pengar på att hålla föredrag på bibliotek och liknande. Som jag förstått det utgör den typen av aktiviteter alltså en stor del av den samlade intjäningen. Det underlättas då rimligen av att vara en etablerad författare. Om man skulle skriva om något väldigt “engagerande” kan det säkert räcka med bara en bok för att bli efterfrågad. Samtidigt är den här typen av uppdrag sannolikt inte välbetalda i en mer objektiv mening. Om man har ett högavlönat jobb i grunden så tjänar man nog mer på det än på sådana här aktiviteter. Kulturbranschen är en låglönebransch och där är alla sorters påhugg som ger ersättning attraktiva.

Jag har själv funderat på att skriva någon bok. Min egen idé “där och då” är att boken skulle basera sig på att jag bor utomlands och får tillgång till personer, sammanhang och källmaterial som inte finns i Sverige. Jag skulle göra detta mer för min egen skull än för att tjäna pengar. Att man sedan kan bli inbjuden till olika ställen som “expert” blir ju sedan en bieffekt. Jag har dock inga tankar på att det skulle vara direkt lukrativt. Jag ser det mer som en kul grej.

I mitt fall är det mer en fackbok på en nivå som är läsbar av allmänheten (inom hälsa).

Hur mycket ger ljudböcker i intäkt?

En bekant menade att en bok är som ett ambntiöst visitkort som lägger grunden för andra aktiviteter och inkomster.