Hej allesammans!
Lyssnade nyss på avsnitt 478. Lika bra som alltid, stort tack till Jan, Caroline, Oliver och alla i communityn.
När jag lyssnat klart på avsnittet fick jag en bokidé jag inte kunde släppa, och jag har klurat på den halva natten. Innan jag tar det vidare vill jag dela en kort pitch med er och höra era tankar om idén, om ni skulle finna det intressant att läsa, eller om ni tycker jag omedelbart ska slänga idén i papperskorgen ![]()
Titel (går att vässa ytterligare)
Maxa din lön – 10 principer för att nå Sveriges lönetopp
Målgrupp
Primär: Nya i arbetslivet och < 10 års arbetslivserfarenhet
Sekundär: >10 års arbetslivserfarenhet, men söker inspiration/korrigering
Sammanfattning
Det pratas ofta om lönestatistik och om att höja sin lön, men sällan om hur man konkret går tillväga. Det finns gott om råd att få från kollegor, vänner och diverse förstå-sig-påare online, både bra och mindre bra råd, allt från “quick fixes” som att byta jobb till att löneförhandla på diverse olika sätt. Det finns karriärböcker, förhandlingsböcker, penga- och investeringsböcker. Men det som saknas i sammanhanget är systeminsikter om lönesättning samt principer och värderingar som, om de utövas över tid, ökar sannolikheten att nå lönetoppen som anställd i Sverige.
Jag har haft förmånen att kunna nå en bra bit över den 99:e percentilen i lönestatistiken som 44-årig anställd i Sverige. Jag har märkt att de principer som har tagit mig hit helt saknas från diskussionen och i vissa fall kan vara kontroversiella eftersom de går emot vedertagna “sanningar”, som även frekvent delas i forumet och i flera avsnitt.
Detta ledde mig till tanken att skriva en bok på temat “Maxa din lön – 10 principer för att nå Sveriges lönetopp”. Boken målar upp insikter, beteenden och värderingar som, om de följs, avsevärt ökar sannolikheten att nå högre lön. Boken ger kartan för en längre löneresa – den fixar inte din lön i morgon.
Avslutningsvis vill jag även nämna att min drivkraft bakom detta är att få ge tillbaka efter allt jag har haft förmånen att få lära mig och ta del av under mitt yrkesliv samt en genuin tro att om de 10 principerna följs i högre utsträckning så skulle de gagna både svenska löntagare OCH företag.
So, lets hear it…