Bokide "Maxa din lön - 10 principer för att nå Sveriges lönetopp"

Hej allesammans!

Lyssnade nyss på avsnitt 478. Lika bra som alltid, stort tack till Jan, Caroline, Oliver och alla i communityn.

När jag lyssnat klart på avsnittet fick jag en bokidé jag inte kunde släppa, och jag har klurat på den halva natten. Innan jag tar det vidare vill jag dela en kort pitch med er och höra era tankar om idén, om ni skulle finna det intressant att läsa, eller om ni tycker jag omedelbart ska slänga idén i papperskorgen :blush:

Titel (går att vässa ytterligare)
Maxa din lön – 10 principer för att nå Sveriges lönetopp

Målgrupp
Primär: Nya i arbetslivet och < 10 års arbetslivserfarenhet
Sekundär: >10 års arbetslivserfarenhet, men söker inspiration/korrigering

Sammanfattning
Det pratas ofta om lönestatistik och om att höja sin lön, men sällan om hur man konkret går tillväga. Det finns gott om råd att få från kollegor, vänner och diverse förstå-sig-påare online, både bra och mindre bra råd, allt från “quick fixes” som att byta jobb till att löneförhandla på diverse olika sätt. Det finns karriärböcker, förhandlingsböcker, penga- och investeringsböcker. Men det som saknas i sammanhanget är systeminsikter om lönesättning samt principer och värderingar som, om de utövas över tid, ökar sannolikheten att nå lönetoppen som anställd i Sverige.

Jag har haft förmånen att kunna nå en bra bit över den 99:e percentilen i lönestatistiken som 44-årig anställd i Sverige. Jag har märkt att de principer som har tagit mig hit helt saknas från diskussionen och i vissa fall kan vara kontroversiella eftersom de går emot vedertagna “sanningar”, som även frekvent delas i forumet och i flera avsnitt.

Detta ledde mig till tanken att skriva en bok på temat “Maxa din lön – 10 principer för att nå Sveriges lönetopp”. Boken målar upp insikter, beteenden och värderingar som, om de följs, avsevärt ökar sannolikheten att nå högre lön. Boken ger kartan för en längre löneresa – den fixar inte din lön i morgon.

Avslutningsvis vill jag även nämna att min drivkraft bakom detta är att få ge tillbaka efter allt jag har haft förmånen att få lära mig och ta del av under mitt yrkesliv samt en genuin tro att om de 10 principerna följs i högre utsträckning så skulle de gagna både svenska löntagare OCH företag.

So, lets hear it…

4 gillningar

Jag gillar idén! Mest skulle det ju gagna våra företag eftersom för att få höga löner är kravet vanligen att man levererar stort värde, fler som levererar större värden är win-win för alla.

3 gillningar

Exakt så! :slight_smile:

Till TS

Om du lyckats hitta en glitch. Då tycker vi att du skriver en liten bok som du kan lägga i ett bankfack för 142 kr per månad. Åt barn och ättlingar.

Väljer du offentliggöra kommer möjligheterna inte bli långlivade, om dom har udden av det som anses normgivande.

Behöver du bli lyssnad till?
Behöver du bli bekräftad av andra än dom du håller kärt?

V

Vill du utveckla vad du inte gillar med idén?

Jag har inget behov att bli lyssnad på eller bekräftad.

Det är väl ingen dålig idé. Men vad tror du kommer att utmärka dig i din bok, som inte erbjuds online eller från andra böcker?

Är du i dagsläget i HR eller chefsposition och ser trender som funkar överlag? Eller är det mer anekdodiskt, enligt din erfarenhet?

Om jag såg boken i bokhandeln skulle jag nog bli lite nyfiken och läsa baksidestexten.

Om baksidan sedan (som första inlägget här) lovade revolutionerande insikter utan mer specifika exempel, skulle jag nog ställa tillbaka den och tänka att det nog är en av många böcker som lovar runt och håller tunt.

Skulle baksidestexten däremot innehålla något specifikt exempel som illustrerar en princip på ett oväntat sätt, skulle det nog bli ett köp.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Tycker du skall prova.
Måste resonera lite själv. Jag gillar modeller så det blir 2dimensioner (kan rita 4 fältsmatris om man vill)

1 Fixa jobb med bra betalt (inte bara titel utan även extrauppdrag, LedningsSSK, Chefsläkare), dvs “karriär”

2 Få bra betalt givet jobb och position (dvs förhandla bra)

Jag har bara kört på 1an och sagt att jag röstar med fötterna nr jag inte är nöjd. Det har bara tagit mig till kanske top 2-3% minns inte exakt var sifforna var och det var bara i början jag jobbade 60h sedan 50 och på slutet ca 40 så jag har valt att inte pusha på.

Min bild är att man uppnår 1 genom att vara duktig och visa framfötterna samt att förstå vad man passar för. Ser inga mer generella råd än så, efterssom det beror på vad man är duktig på mm. Så min bok hade blivit typ “ett tweet” lång…

Tack för feedback!

De böcker som jag hittat i min, visserligen rätt begränsade, research behandlar karriär, (löne)förhandling och investering. Men hittar ingen som direkt tar sig an frågan om lön. Även om den självfallet korrelerar till karriär, ser det ut att finnas en lucka med den vinkeln.

Jag är, och har varit, chef i medelstora svenska och internationella bolag. Bland mycket annat byggt upp, lett och utvecklat talanger, team, organisationer och verksamheter. För att en bok ska vara intressant tänker jag en mix av egna erfarenhet från min resa, tillsammans med insikter om vad som fungerar mer brett för ”alla”, kanske även inkluderar intervjuer och ett externt perspektiv.

Håller med dig att baksidetexten behöver mer arbete än min summering ovan :slight_smile: Mycket bra insikt att inkludera något konkret från boken för att vinna FMOT.

1 gillning

Jag tror att hen svarade så för att hen fick ett liknande svar på sin skaparidé för ett tag sedan.

Jag tolkade inte din idé som att du hade en edge att utforska. Sedan valde jag att inte svara när du startade tråden, men eftersom jag nu ändå skriver så tillägger jag att jag inte är målgruppen, mest för att jag aldrig köpt den typen av självhjälps- eller framgångsböcker. Men det finns ju massor av sådana köpare därute, så tuta och kör med idé och se om den bär. :+1:

(inlägg raderat av författaren)

Tack för att du ändå tog dig tid att svara, och för rättstavningen i rubriken :blush: Vill passa att uttrycka tacksamhet för alla avsnitt du medverkat i. Det har varit väldigt inspirerande att följa din resa.

Ska fundera vidare och vässa min edge.

1 gillning

Jag ser ett ganska starkt samband mellan karriär, förhandling och lön, men helt uppenbart så har vi olika uppfattningar.

Beroende på hur man räknar på det är jag väl mitt i din primära målgrupp och har ständigt arbetat med att maxa lönen under tiden i min nya karriär. Som Walion säger så lär jag nog också bli nyfiken och läsa baksidetexten.

Det skulle vara intressant att se om du redan nu har 10 uttänkta principer som du tror skulle kunna hjälpa någon att komma till nästa nivå. Det finns nog en hel del kloka människor som har lyckats dra upp sin lön en aning och det kan vara en bra väg för dig att få feedback på dina idéer samt forma om vissa så att det faktiskt blir en bra bok.

Sen är jag lite skeptisk till insikter som funkar brett för “alla”. Ett exempel på det är mellan de två karriärvägar jag har valt hittills, där den första är väldigt standardiserad och rak, men min nuvarande är mindre fyrkantig.