Har du också läst Tim Ferris bok "Four hour work week"? Gjorde du något nytt?

Kanske inte riktigt hör till ursprungsämnet, men upplevelsen är den samma…
Jag läste boken 4-h arbetsvecka Timothy Ferriss, för ca 5 årsedan.
Den boken förändrade hela mitt liv radikalt.
Bytte jobb, med högre lön ca 30%, möjlighet att “jobba hemifrån”. Jag gick ner mig i arbetsuppgifter, dvs. jag är egentligen överkvalificerad på min tjänst, vilket gör att jag löser mina arbetsuppgifter på ca 30-60 min om dagen. Visst vissa dagar i månaden behöver jag resa och blir några längre dagar.
Skaffade mig ett hobby som tar extremt mycket tid.
köpte ett hus som var för en 1-familj och byggde om det till 4 lgh och hyr ut 3 st.
Startade ett eget företag som jag jobbar på ungefär det som jag gör på min nuvarande anställning. Dock har jag inte lyckats få så många timmar i bolaget. De kunder jag har haft i några är är nöjd, men de har inte mer behov.

Även om jag “behöver” (allt är relativt) inkomsten från min anställning. investeringarna som jag gjorde för lgh, håller på att betala tillbaka sig. Därför vill jag inte plocka ut pengar därifrån. Mitt största bekymmer att jag har oändligt mycket tid och vet inte riktigt vad jag ska fördriva dagarna med.
innan corna reste jag 2 gånger/år på expeditioner runt om i världen, men nu går inte de heller.
mao. om jag hade varit ekonomiskt oberoende, hade jag inte haft en annorlunda situation än i dag. I boken 4 timmars arbetsvecka står de oxå om vad är Lycka, och där konstateras det att de är variation som gör att man blir lycklig.
När jag bytte jobb startade jag alltid dagen med min hobby, men de blev inte heller roligt att göra de “oändligt”.

Min slutsats är just att resan är målet, och nu har jag inget mål i sikte, yrkesmässigt. Familjärt ska jag bli sambo och vi ska köpa en lgh ihop (eftersom jag inte uppskattar hus privat, av många olika anledningar).

Så återigen, har försökt hitta ett nytt men det är inte de lättaste. Att köpa ett hus till och göra samma resa är förstås ett alternativ, men tycker att det blir för stor exponering mot fastighetsmarknaden. Därför vill jag hellre lägga mitt kapital i Lysa.

Är det någon mer här som läst 4-h boken, och förändrat sin livsstil?

4 gillningar

Har läst boken, men inte gjort någon direkt förändring i mitt liv. Det måste ju finnas ett eller fler mål att sträva efter. Det är ju en häftig bok på många sätt och jag beundrar personer som lyckas leva efter den. @janbolmeson har garanterat läst boken och kan kanske ge lite bättre tips på vad du kan fundera på i väntan på att coronan lagts sig så att du kan åka på expeditioner igen.

1 gillning

Jag har fortfarande på min att-göra-lista att göra ett avsnitt på den här boken. För mig var den livsförändrande. Utan tvekan och jag rankar den högt i mitt liv t.ex. med Rich Dad, Poor Dad.

Det är den boken som gjorde att jag idag outsourcar och delegerar sjukt mycket. Jag har frilansare som jag jobbar med på bokstavligt talat alla kontinenter, jag byter inte däck själv, vi har au pair etc. Det har gjort att jag har kunnat fokusera på att göra arbetsuppgifter med högt värde. Det har gjort att jag har en jättestor hävstång på min tid och därmed även min inkomst.

Det roligaste exemplet var för många år sedan. Sålde in ett projekt till ett stort svenskt mediaföretag om att utveckla ett anpassat verktyg för deras arbetsflöde. Typ hålla koll på hur viss media förflyttades i ett arbetsflöde mellan avdelningar, leverantörer och kunder. Jag fakturerade 950 kr i timmen samtidigt som jag hade en utvecklare som tog 10 USD i timmen. Nettot var 850 kr i timmen rakt ner i fickan och alla var sjukt nöjda. Det var då jag insåg bla.

• Du kan maximalt dra ner på 100 procent av dina utgifter
  • Det finns ingen begränsning i hur mycket pengar du kan tjäna

Jag började även fokusera på ROWE - “results only work environment” (jag hade personalansvar då). Hade t.ex. en svensk kundtjänstmedarbetare i Thailand. Hade aldrig kommit på tanken annars.

Rekommenderar således boken till alla. Har nog 3-4 ex av den hemma.

OBS! Man måste dock skilja på boken och vad man vill ha ut av den. Jag ville ha ut en hävstång på min tid och mina pengar. Den kommer ju inte göra någon skillnad i frågor som t.ex. vara närvarande i nuet som vi pratar om i dessa trådar:

2 gillningar

Tack, för svar och dina erfarenheter. Ja, det hade varit fantastiskt roligt om du gjorde ett avsnitt om den boken. Min nästa bok, efter att läst dina boktips är att läsa boken Rich Dad, Poor Dad, och ett antal andra böcker.
Jag instämmer helt med dig och har oändligt mycket tid varje dag. Min nuvarande arbetsgivare arbetar helt efter ROWE, skulle jag påstå. Inte medvetet, men omedvetet, vilket har fungerat utmärkt för mig i snart 4 år.
Jag delegerar oxå mycket i min vardag, men för att göra det känner jag att man måste hitta något som gör att man får känslan av att de blir en “vettig” dag. Jag som egentligen gillar att jobba många timmar, men då ska det vara med hävstång/eller tydlig extra inkomst för arbetsinsatsen.

har de hänt mycket med bokens olika upplagor? Min är ca 4 år gammal.
har även läst flera av hans andra böcker, men inte lika överväldigande som 4-timmars boken.

1 gillning

Nope, håller med om hans andra böcker. Kan varmt rekommendera upwork.com. Det finns andra sajter också, men den här är min favorit.

…au pair, däckbyte och torkarblad läste jag visst i en annan tråd. Varför inte en livvakt? Blir inte det mer resurseffektivt än att gå på Krav Maga? :wink:

2 gillningar

Hahahaha… jo… tack och lov upplever jag inte behovet. :slightly_smiling_face:

Mest ett sätt att få synergi i träning, ha kul, hänga med roliga människor och ändå faktiskt ha nytta det. Framförallt är KM väldigt mycket stressträning. Något som var en oväntad bonus. Finns många dråpliga historier från träningarna. Som t.ex. när jag skulle svara på mattetal samtidigt som jag var inträngd i ett hörn med en mits folk slog på… :martial_arts_uniform:

PS. Om någon vet ett sätt att outsourca träning, så är jag all-in… :joy:

1 gillning

Jag springer valfritt maraton med din träningsklocka så du kan publicera och få likes!

… eller det kanske inte var så du menade? :slight_smile:

1 gillning

Tack, då är det ingen ide att köpa en ny upplaga.
Ska titta in på sajten. Tack för dina tips.

1 gillning