Rich Dad - Cashflow Classic

Så. Jag läste Rich dad Poor dad. I boken berättar Kiyosaki att han har ett brädspel för att lära ut hans tänk - Cashflow.

Cashflow Classic

Jag upptäckte att spelet Cashflow Classic går att spela online:

Testa att klicka runt lite. Man kastar tärning och går runt på ett bräde. Man landar på rutor där man kan investera i fastigheter, aktier eller råkar ut för något. För att ha råd med aktierna eller fastigheterna kan man ta lån. Allt gick bra tills jag tröttnade på att min förmögenhet bara kommit till 50% efter kanske en kvart och jag köpte en dyr fastighet där lånet åt upp all inkomst. :man_shrugging:

Något som kört det och kommit in i det? Bra?

Var beredd på spam i mailkorgen! Har inte testat att klicka Unsubscribe än, för jag var lite nyfiken.

Spam

Så, när jag hade registrerat en mail-adressen kunde Kiyosaki & Friends börja maila tips till. Det var väl lite kul att se vad de tyckte - i några dagar. Här är min mailskörd efter 13 dagar:

Hmm, Private Online session? Yea, right. Det kommer bara vara något förinspelat. Men det ska ju vara en Q&A med Robert. Är den delen lite chattsvar?

Scammers?

Nu var jag för nyfiken, så jag anmälde mig till en “private session”. Man fick registrera vilken tid man ville kolla (hmm, rätt många tider :thinking: ). Jag öppnade sidan på utsatt tid. En timer räknade ner till när det skulle starta. Man kunde skicka in frågor i ett formulär längst ner. Måste ju skriva en fråga och se hur det funkar! (~“Why do you hate taxes and the government?”)

Kiyosakis medarbetare som berättade att han tjänat massor pengar. Vilket han sa typ 5 gånger. Konstigt nog jobbade han ändå för Kiyosaki, trots att han nu var rik?
image

Sen kom Kiyosaki på sin “live”(yea right)-webcam. En gammal farbror som malde på om och om igen om hur han hade gjort affärer som var bra, att det var fel att ta bort kopplingen av dollar till guld och lite sånt. :yawning_face:
image

Efter en timmes prat eller något (jag gjorde lite annat under tiden), så var det snart dags för Q&A session! :smiley:
Först skulle de bara berätta två hundra gånger om hur man fick massor gratiserbjudanden och kunde tjäna massor, samt några personer som berättade hur de fått hjälp. Är deras trick att de kör på så länge att alla slutar lyssna? Nej, det är bättre!

Efter att de sagt att “Q&A kommer snart” ett tiotal gånger var det dags (Det här märkte jag dagen efter. Jag lät datorn spela in skräpet och spolade igenom det.)
“Now we are going to answer your questions? There are many of you have submitted questions, so we have grouped similar questions and will answer the top picks.” B R I L L I A N T!!!
Sen kom det frågor som “I don’t have much money, how do I start?”. Inget som ifrågasatte hans grejer :wink: . Orkade bara halvlyssna tre frågor.

Bonus: När videon är över så kommer det upp en timer för att man ska ta deras erbjudande innan det är för sent (under halva videon sa de “Click on the ‘Yes, I want in!’ button to the right”). Synd bara att timern stått och blinkat på noll hela natten och att knappen fortfarande var kvar :person_shrugging: .

The End

Nu funderar jag bara på om jag kan rädda min stackars hårddisk som är fylld med :face_vomiting: :poop: , eller om det är barmhärtigast att avliva den :cry: . Jag tar emot donationer till hårddisk-wipe-program.

Jag säger inte att deras tjänst är lurendrejeri. Det enda som är säkert är dock att Kiyosaki kommer tjäna pengar. Och boken hade väl några guldkorn, som Jan sa. Resten är brallorna nere. :jeans:

34 gillningar

Här kommer innehållet i några av mailen.

Glömde säga att de hintar om gratistips först och sen börjar det luta mer och mer åt att man ska betala dem innan det blir mer kritiskt att passa på att köpa deras tjänster.

I have a dog. I don’t write much about her but she is the perfect example of why savers are losers… and how different we think about money here at Rich Dad.

Before you start sending me hate emails…

I love my dog. Her name is Cutie. I’m just using her as an example…

The other day I gave Cutie a treat. A dog bone.

She immediately ran to the back and started digging until she had enough of a hole to bury the bone.

It made me chuckle a little bit. She did it immediately. She did not even think about it. She was preprogrammed to save her bone.

I think people are the same way. We have been taught since birth to save our money. That saving money is the only way to retire someday.

Anyways, I took a closer look at the burial site of her new bone.

Nature had already begun attacking:

• Ants were already there taking what they could off that bone.

• As I backed up, I saw birds swooping down and start rummaging through the loose dirt.

• As we learned in school, nature itself will start to eat the bone through bacteria, algae and other decomposing agents.

Cutie may have protected her bone from other dogs, but she did not realize that there were other forces stealing her bone from her. Forces she was either unaware of, never thought about or just could not see.

Cutie was slowly losing her bone and she did not even know it.

That same thing is happening to most people in this world. By saving their money, they are losing their money to economic forces.

Most people are like my poor dad.

My poor dad believed in saving money. “A dollar saved is a dollar earned,” he often said.

All his life he saved, not realizing that after 1971 his dollar was no longer money.

You see, in 1971 President Richard Nixon changed the rules of money. Prior to 1971, the U.S. dollar was real money linked to gold and silver, which is why the U.S. dollar was known as a silver certificate. After 1971, the U.S. dollar became a Federal Reserve Note – an IOU from the U.S. government.

An IOU is debt.

That same year, the U.S. dollar ceased being money and became a currency… it became a debt the U.S. taxpayers had to pay.

Now, almost 50 years later, inflation eats away at the value of our dollar. What one dollar used to be able to buy, now takes many. Since 1971, he U.S. dollar has lost 95% of its value when compared to gold. It’s like the ants eating Cutie’s bone.

Because the interest rates that banks pay you for saving money is lower than the inflation rate, your money is decomposing in the bank vaults. Every day your money is in the bank, it’s value is diminishing.

Taxes, now needed to pay off our debt, eat at your dollar, too. They are like the birds digging at the bone.

The idea of the 401(k)-retirement plan is the final straw.

It’s the bacteria and algae eating your savings. The majority of money earned in a 401(k)-retirement plan goes to the fund manager, not you. Generally, 80% of the money earned goes to the investment firms, and what makes it worse, they get paid even if the 401(k) loses money.

Who’s the loser now? It’s not the banks, the government, or the 401(k) managers…

It’s all designed to make savers, losers.

To Understanding the Truth About Money,

Robert Kiyosaki

Rule #1: You must know the difference between an asset and a liability.

Then buy or create assets.

If you want to be rich, this is all you need to know.

This is rule #1, it is the only rule.

This may sound absurdly simple, but most people have no idea how profound this rule is.

Most people struggle financially because they do not know the difference between an asset and a liability.

An asset puts money IN your pocket. A liability takes money OUT of your pocket.

Here’s a question for you…

Is the home in which you live an asset or a liability?

In my view, your house is a liability. Even if you own the property with no mortgage, you still pay property taxes, utilities, insurance, maintenance, etc. Therefore: money is being taken out of your pocket.

Once you understand this simple rule… all you have to do is follow it to gain wealth.

To your wealth building,

Robert Kiyosaki

Listen, I’m only hearing one side of the story being told.

I see the news, I read the media, and I listen to other so-called financial experts. I think most of them have lost their mind and are not offering helpful information to you.

Yes, I know there are challenges facing investors. Inflation is a threat. The government’s changing policies are a threat. Fear of recession and a market crash are threats.

But where other people panic and say the sky is falling, [I see the other side of the story.]

I believe Financial Freedom is Still Possible for you!

Do you believe it?

To help you, I’ve asked my team to make available a free training that I provided a few months ago.

Unlike my other trainings, there are no special guests and long agendas, I wanted to do something different.

This online session is just you and me. I’ll tell you what I’m doing, how I got started, and why I’m confident you can do great things.

I see a time to change your focus. I see a time for courage and optimism.

If you are ready to cast a vision for a better future – I would recommend you watch the exclusive encore of my private session. [It’s 100% free for you, and I expect will be very helpful during these times.]

To achieving your financial freedom,

Robert

Everyone knows there is no shortcut to wealth.

Or…

Is there?

We think there is.

All you need is a bunch of experience, a whole lotta knowledge and a boatload of wisdom.

Wait! That is not a shortcut! But this is…

What if we gave you a team of over 20 wealth building experts? [ See the experts here ]

What if they could read the trends and translate them for you?

Or tell you what stocks to look into?

Or crypto?

Or strategies no one else knows?

Right now, while the world is crashing in around us…

While inflation is stealing your money…

While the government trains 87,000 new IRS agents…

We are giving you the greatest solution out there…

WEALTH!

Actually, you have to make your wealth, but we are going to give you the greatest team of experts in the world to show you how.

Simply click here and gain access to your private membership!

[ Give me access to my team of experts ]

Private Access,

Rich Dad Wealth Team

Here is a little taste of this month’s shortcuts,

Robert will be explaining the foundation needed to be rich

PLUS…

· You’ll learn a way to buy investments at an extra low price and then sell them at a higher price. This strategy happens once a year and its weeks away.

· The most likely actions the Federal Reserve will take in January. Will they raise interest rates? Will we sink into a recession?

· A way to earn up to 14% APY PASSIVE INCOME on and off exchange. 14%!!!

There is more:

· The Uranium market

· The Fed’s $50 BILLION dollar loss

· How to pay little or ZERO taxes even if you are not a big business like Apple or Amazon

[ Give me access to my team of experts ]

8 gillningar

Det här är känslan jag fått av honom när jag fått intervjuer med honom rekommenderade på Youtube med.

Tycker RT-avsnitten som har behandlat boken och filtrerat den genom RT-filosofin varit väldigt bra, men jag skulle aldrig läsa boken själv. :sweat_smile:

6 gillningar

Bra och underhållande genomgång och granskning! :clap:

Läste också boken för länge sedan och tyckte den var bra.

Det är väl tyvärr ofta så här med denna typ av självhjälpsböcker. En grupp läsare tar med sig några potentiellt användbara filosofier och andra, som tyvärr brukar tillhöra de mest störst behov av hjälp, faller för predikantens lockelse. Svårt att göra något åt, men etiskt är det i mitt tyckte förkastligt givet vem boken är tänkt att hjälpa. Får mig att tänka ett varv till innan jag rekommenderar hans bok.

4 gillningar

Heh, superbra granskning. Som med alla andra självhjälpsprofeter, om han nu är så rik som han säger att han är, varför bemödar han sig med alla dessa nyhetsbrev, ”privata” möten och utbildningspaket?

Vad hände med ”låt tillgångarna jobba för dig”?

2 gillningar

För att det är en helvetes massa pengar i detta.

Finns en del böcker där ute av typen “hur du snabbast blir rik” där en del av dem kommer fram till att svaret är att skriva en bok om hur man snabbt blir rik :laughing:

Kiyosaki har blivit en industri. Han spottar ut böcker på löpande band, har tonvis med kurser om hur man ska köpa fastigheter etc etc
I någon intervju sa han att han hatar att skriva böcker men gör det för att dra in pengar.

Han har skrivit över 30 böcker, några tillsammans med Trump…
Även hans fru har en hög med böcker.

Huvudbudskapet i hans fastighetskurser är att man ska bli rik genom fastighetsförvaltning och genom att man inte ska betala skatt. (Min tolkning) “Endast idioter som betalar skatt i USA”

Jag tror att han genuint ville hjälpa folk med sin första bok. Sedan har det urartat där han i min mening utnyttjar folks vilja att bli rika genom att sälja dem massa böcker, kurser etc.
Jag kan givetvis inte bedöma alla hans böcker och kurser och hur mycket de hjälper andra men kollar man runt på videoklipp med R.K. på Youtube så får man (läs jag) en känsla av att han endast gör detta för att dra in så mycket pengar som möjligt.

6 gillningar

Det här gör det ju dubbelt så sorgligt. Jag har försökt få in en slant på lite hobbyprojekt, men jag gör det för att det är kul att testa, inte för att tjäna massor pengar. Hellre ett meningsfullt jobb än ett som gör mig stenrik :slight_smile:

2 gillningar

Tack! Ja, det är mycket jag inte håller med Kiyosaki om. Tycker hans kärna är bra, det som gjorde honom känd. Sedan känns det som att det till viss del enligt min uppfattning har urvattnats.

Sedan älskae jag det riktiga spelet, online varianten har jag aldrig varit riktigt förtjust i.

3 gillningar

Är själva spelen olika eller är det att det är online som gör det sämre?

Länge sedan jag spelade onlinespelet, men skillnaden förr var i alla fall att man tappade den beteendemässiga och emotionella dimensionen. Dvs jag ser spelet nästan som ett coachverktyg som säger mycket om människors beteende. Det man inte ser i spelet ser man inte i verkligheten heller. Men i spelet har man ingen som kastar ljus på det åt en.

1 gillning

Vi väntar på inbjudan @janbolmeson

Håller på och försöker få tag på spel. Ska i bästa fall hämta ett idag. :blush:

3 gillningar

Säg till om du behöver någon hjälp!

1 gillning

Jag kan rekommendera en sökning på KenMcElroy. Com för er som är intresserade av fastigheter. Rich Dad är en bra början men han tuggar om samma sak hela tiden och min åsikt är att man får ut mest av första boken Rich Dad Poor Dad. Den är givande. Finns även på Storytel nu. Jag har Cashflow-spelet, men har svårt att hitta någon att spela med. De flesta vill jobba för pengar… :grin:

Haha, härlig granskning! Jag har sett lite klipp på YouTube med honom och han är ju väldigt “silver och konserver” nuförtiden!

Därför så använder jag alltid 10 minute mail när jag signar på saker som inte är så viktiga att jag får mail till min riktiga mail. Om det är en tjänst som jag vill använda i framtiden så lagrar jag mail och inlogg i min lösenordshanterare. Är det ett nyhetsbrev eller liknande man måste signa på för att få någon gratis-pdf, så skiter jag bara i adressen när jag plockat hem min pdf :slight_smile:

Edit: Oj, missade att det var en bumpad tråd…

1 gillning

Jag använde ofta mailinator förut, men många sidor blockerade all deras domäner - trots att de hade ett hundratal. Går det bättre med 10 minute?

Jag kan också tipsa om + i Gmail-adresser för den som vill ha mail men ändå kunna filtrera (eller ha flera adresser till samma tjänst): Du kan lägga på +vadsomhelst efter ditt användarnamn i Gmail-adressen. t ex: jag.namn+sidan@gmail.com

2 gillningar

Ett till perspektiv på Robert Kiyosaki

2 gillningar

Kan också rekommendera podcasten “if books could kill” som totalsågar boken.

De har också avsnitt om The 4 hour work week, The art of the deal, och The game.

Spoiler: det alla böcker har gemensamt är att de är bullshit.

2 gillningar

Ni får utveckla resonemanget för att bara posta en länk till något och säga att det är kass tycker jag ligger farligt nära shitdumping och är emot forum principerna om att förs konversationer i en positiv riktning.

Särskilt eftersom man olika saker kan vara sanna samtidigt.

Är inte han en känd MLM person med? Han hade väl fingrarna i diverse upplägg inom amway och network 24 har jag för mig? Upplägget är väl mer gå nästa kurs så kommer du få lära dig de “viktiga”.

Var på några network 24 möten i min ungdom och måste säga att det är sekter. Okritiskt tänkande människor som blir indragna i löften om enkla pengar. Föreläsarna pratar gärna om hur bra deras upplägg är ekonomiskt. Men sällan det mest ekonomiska vilket är att stå på scen och berätta för andra hur man drar in pengar.

Hela MLM grejen är märklig även dessa “gurus” mest märkligt är att folk lyssnar.