Ny hemsida - Rikatillsammans?

Det pratas om en ny hemsida i era poddavsnitt @janbolmeson.

När får vi veta mer och när kommer den? :smiley:

3 gillningar

jag taggar dig också @Oliver.Allemog du kanske kan nämna något om detta? Ny hemsida? När får vi mer information? :smiley:

1 gillning

Kul att du är intresserad :nerd_face: Sitter och jobbar med artiklar till hemsidan just nu.

Det jag kan säga i nuläget:

• Helt ny design
  • Enkelhet/smidighet att ta sig runt är prio
  • Finns artiklar som sammanfattar det bästa av forumet för stora områden som FIRE, ett rikare liv, vardagsekonomi, spara och investera osv
  • Alla forskningsartiklar som brukar refereras till har Jan samlat och skrivit sammanfattningar till.
  • Alla bildspel & korta videor finnas samlade på hemsidan
  • Detsamma gäller grafer/visualiseringar

Målet är att vi inte ska få följande kommentar framgent:

Gillar verkligen RikaTillsammans! Men jag kan inte rekommendera det till en vän för det blir kortslutning i hjärnan (överdrivet mycket info utan struktur)

Vi kommer rulla ut hemsidan för input efterhand. Dock ingen fast tidsplan i nuläget då det alltid kommer bollar från sidan som (tyvärr) ofta går före hemsidan på gott och ont.

8 gillningar

Spännande! Hojta om ni behöver testnissar! :blush:

1 gillning

Blir det ett nytt forum? :face_with_peeking_eye: Har så svårt med att alla inlägg ligger i rad, istället för att delas upp 10-20 stycken per sida.

1 gillning

Kan hålla med.

En drömfunktion vore om man kunde :star: eller :heart: märka trådar, så de får prio i visningen om de fått nya svar senaste dygnet.

Men kanske är svårt att få till.

2 gillningar

@janbolmeson @Oliver.Allemog

Kommer det en sida med boktips också? Gillade när denna sida var aktuell:

Hoppas ni lägger till det igen. Det har kommit många bra böcker senaste åren tex “Just Keep Buying”

1 gillning

Det är inte planen, endast några designförändringar plus att en meny högst upp kommer leda till hemsidan.

Vi använder Discourse layout för forumet: https://www.discourse.org/

2 gillningar

Att bygga funktioner inuti i Discourse är svårt då vi inte styr det. Ringklockan bredvid ett ämne kan ge dig mailnotiser vid nya svar, det är bästa lösningen i nuläget.

1 gillning

Det är inte planerat i nuläget men tar med förslaget! Jag gillar också den gamla boklistan!

Nja. Blir nog väldans spammigt. Men kanske i framtiden.

Jag får mejla dom tips. :face_savoring_food:

Det måste inte komma via mail, man kan ställa in så det bara kommer i notifieringsgrejen uppe till höger. Man kan ställa in så den mailar vid varje notifiering eller samlar ihop det per dag m.m.

“Bevakar” vill du välja vid ringklockan för att få en notifiering i hörnet när det finns nya inlägg (det kommer en notifiering som säger typ “7 nya inlägg”).

2 gillningar

Har du sett den här?

Ja, men det är fortfarande inget format som är trevligt att sitta och läsa i.

Hur drabbar det dig? Vad är skavet som gör att du vill ha paginering i stället för infinite scroll?

Jag tycker inte det är användarvänligt att behöva sitta och scrolla i all oändlighet för att läsa en tråd, speciellt inte när trådar här ofta har flera hundra svar. Ofta hackar det dessutom också när jag surfar på mobilen. Läser därför sporadiskt här, stänger oftast ner ganska snabbt igen.

Är medlem på ett annat forum sedan 20+ år tillbaka, det är betydligt mer lättläst och överskådligt (www.bukefalos.se).

Jag fattar inte :smiley: Hur skulle du läsa hela tråden utan att scrolla igenom den?

Om det hade delats upp i sidor med tex 20 inlägg per sida så behöver man inte scrolla metervis.

Men du skulle ju behöva scrolla lika långt, med enda skillnaden att du ibland mitt i scrollandet behövde trycka “nästa”? Man kallar ibland stilen som forumet använder för “Automatic page turning”, dvs det trycker automatiskt “nästa” när man når slutet på sidan (och “föregående” när man når starten på sidan).

Har du provat snabbknapparna på tangentbordet?

• j : nästa post
  • k : föregående post
  • # : hoppa direkt till en post (nummer)
  • ? : visa alla snabbkommandon

Det finns ett gäng fler användbara snabbkommandon.

2 gillningar

Men det går att skippa i en tråd, man trycker på rutan med inläggsnumret nere till höger, då kan man snabbt dra ner till det inlägg man vill.

1 gillning