Ny hemsida - Rikatillsammans?

Det jag tycker är fel hos Discourse (forum-programvaran) är dock att de inte döljer den vanliga scrollbaren. Den borde inte finnas i kanten och hoppa fram- och tillbaka, när det finns en fungerande scrollbar alldeles bredvid.

Ja, det vet jag. Men om man vill läsa tråden så hjälper det inte att man kan skippa :slightly_smiling_face:

1 gillning

Att man behöver vara insatt i snabbkommandon tycker jag inte är användarvänligt :sweat_smile: Om man även vill ha medlemmar som inte är IT-intresserade, så tror jag man behöver något mer lättarbetat.

Många surfar dessutom via mobilen.

De flesta är nog mer vana vid att bara scrolla, snarare än att trycka next-knappar och så. Om man tittar på Facebook, Instagram, Discord, osv, osv. Det är numera ganska retro att ha next-knappar, det är ställen som inte bytt till modern mjukvara som fortfarande har det :sweat_smile:

På mobilen kan man trycka på den lilla scrollbaren nere till höger och nå samma funktionalitet. På en mobil är det ingen skillnad att peta på skärmtangentbordet jämfört med att peta på skärmen i övrigt, så snabbknappar har ingen funktion där.

2 gillningar

Men vill man läsa alla inlägg så är det väl ändå otroligt mycket lättare att bara scrolla med mushjulet eller svepa lite över skärmen, kontra att hitta och sikta på nästa-knappar?

Jag ser att man kan bokmärka en tråd, och då hamnar det på bokmärkes-sidan i ens profil. Sedan kan man “fästa” ett bokmärke där så det hamnar överst. Den sorterar också bokmärkena lite beroende på aktivitet på det man bokmärkt med (om man bokmärkt tråd eller ett inlägg), och den verkar sortera sådant man sätter rubrik på över det man inte satte rubrik på.

2 gillningar

Ska se om jag får till det.

1 gillning

Sånt brukar väl ta två år längre än tänkt och inte leva upp till förväntningarna :sweat_smile:

2 gillningar

Kan tänka mig att vi forumhängare inte kommer märka så mycket, är väl främst själva hemsidan som ska ändras?

Men hoppas det kommer tipssektioner för de vanligaste frågorna.

• Huset för dyrt?
• Hur kommer jag ur mina skuldproblem?
• Hur hanterar jag stor summa pengar jag fått?
• Vilka fonder är bäst?

Sen en sektion för hur man undviker bedrägerier, bluffar och AI som redskap för att lura oss lättare. Tror behovet av skydd mot det kommer öka mer och mer tyvärr.

2 gillningar

Hahaha, jag har haft forumet i 5 år och aldrig tänkt på detta. :joy:

2 gillningar