hej. Vi har blivit bearbetade en längre tid på bloggen med fördelarna med lysa. (Riskspridningen, enkelheten osv) Jag var länge skeptisk mest eller egentligen bara pga avgifterna. Går ju att göra samma sak själv mycket billigare hyfsat enkelt. Vi vet också att avgifterna spelar en otroligt stor roll på lång sikt.
Men har jag börjat få ett par olika portföljer nu att förvalta och det börjar bli en del jobb med det faktiskt. Jag har väl en 7-8 fonder som jag balanserar emellan i varje portfölj. Därför har jag mer och mer börjat vänja mig vid tanken på att öppna ett lysakonto.
Men ju mer jag tänker på det ju mer konspiratorisk blir jag. Först att man pushar konceptet med fler än 1 portfölj här på bloggen. Fast att alla vet att det är den totala risknivån som är intressant. Pengar du ska använda i närtid tar du ingen aktierisk med. Pengar du ska använda om många år tar du aktierisk med. Att hålla nere svängningarna i varje enskild portfölj är bara att lura sig själv. Och visst det kanske hjälper några som har beteendeproblematik. Men de personerna kanske inte har något på marknaden att göra från första början ens. Om jag ska vara lite hård.
Jag tror att 4 hinkars principen är en del av upplägget. Det ökar komplexiteten i din egen förvaltning. Och avancerade portföljförslag med 10-20 fonder. Det är en hel del jobb att ratta 4 olika portföljer med så många fonder.
Egentligen behöver gemene man bara en globalfond och ett sparkonto för att hantera sin risknivå. Detta är sen gammalt och detta är vad tex småspararguiden rekommenderar.
jag har en del förtroende för Jan han säger mycket bra grejor. Men upplägget med ”dumma frågor” från Karoline. Det köper jag inte fullt ut. Hon har investerat i över 10 år. Hon är gift med Jan som erkänt är mycket duktig. Jag har investerat i 2 år och jag känner nästan att jag vet mer än vad Jan utger sig för att veta ibland. Jag tror att det hela är lite av ett skådespel från bådas sida. Karoline vet 100% mer än vad hon utger sig för att veta.
Klart jag fattar, det är en del i konceptet också. Hon ska representera nybörjaren osv osv.
Saker som har diskuterats förr frågar Karoline om som att hon aldrig har hört talas om det ens. Jag tror ni är mycket väl medvetna om vad ni gör.
Well played av Jan om detta är en uttänkt strategi för att få in folk i lysa. Det har iaf fått mig att börja tvivla på min egen förmåga och jag är påväg att bli kund hos dem.
innan jag blir kund har jag gjort en liten marknadsundersökning dock.
I år har lysa aktier givit 31,34% och lysa räntor 3,04%
avanza global har givit 34,20% och sparkonto på nordiska med fria uttag och insättningsgaranti ger nu 0,95%, för 2019 så tror jag att man som mest kunde få ut 0,9% hos den bästa banken.
resultat i mitt lilla test 90/10 portfölj
lysa i år 28,5% förlorare!
global/sparkonto i år 30,87% vinnare!
60/40
lysa i år 20,01% förlorare!
glo/spar i år 20,88% vinnare!
Ett år säger inget. Stora bolag har gått väldigt bra. Men enklare än 60% Avanza global 40% sparkonto kan det inte bli och det har slagit lysa i år iaf.
Vad säger ni andra?
(Förlåt för kritik Jan, jag gillar dig)