Ensamstående förälder som försöker förändra livet

Hej!
Jag undrar vad ni som är insatta tycker att jag borde göra för att få ut så mycket som möjligt ekonomiskt.
Efter några trassliga år med depression och separation har jag tänkt att jag nu långsiktigt ska styra upp detta.

Jag är ensamstående förälder till två barn varav den ena inte har nån närvarande pappa. Jag har några år framför mig som jag ser som “investeringsår” främst i utbildning och hälsa. Jag är 37 år.

Jag arbetar som förskollärare och tjänar ca 32000 brutto. För tillfället arbetar jag 50% då jag studerar på 50% till specialpedagog. När utbildningen är klar, hoppas jag tjäna 40000 brutto.

Jag utbildar mig även till yogalärare som är en passion och hobby. Jag är i dagarna att starta en enskild firma för att kunna ta betalt för yoga. Jag ser främst yogan som en hobby och hälsoinvesyering, men det kan även bli en framtida extrainkomst. Jag spenderar väldigt lite pengar på “extra”.

Planer var att jobba mer än 50% men mitt ena barn mår psykiskt dåligt så jag väljer att fortsätta jobba 50% och studera 50% för att kunna stödja henne.
.
Mina nuvarande inkomster är ca 25000 netto. Har fasta utgifter på ca 16000 . Hyr bostad. Äger en bil pga pendling. Har 150 000 i studielån. 100 000 på vanligt sparkonto. Sparar 2000 i månaden. 1000 på lysa. 1000 på vanligt sparkonto.
Har ni tips på vad jag kan göra för att utveckla denna resa?
Dessutom har jag på skoj skickat lite barnboksmanus till olika förlag. Ett har blivit antaget men jag får bekosta tryckpressen själv. Har ni hört nått om nått sådant? Det skulle kunna vara en investering?
Tack för att du läst🙏

5 gillningar

Har inte så mycket tips att ge ekonomiskt om du inte önskar specifika tips på att dra ner utgifterna för det är jag rätt bra på själv, särskilt med barn. Men ville bara hejja på dig, investeringen du gör i barnet som mår dåligt är värt långt mycket mer i slutändan än någon investering du kan göra i fonder istället.

10 gillningar

Det här tycker jag är intressant. Förstår jag det rätt om jag tror att förlaget gärna ger ut boken men att du får betala för tryckningen? Låter märkligt tycker jag men det är kanske så det går till. Kommer de att hjälpa dig att sälja boken eller kommer du att få hem några lådor med böcker som du själv får sälja? Jag skulle gärna köpa en bok den dag det blir aktuellt! :slight_smile:

3 gillningar

Jag läste enastående förälder, istället för ensamstående, verkade dock ha läst rätt med tanke på att du gått ner i tid för att hjälpa dina barn! Stort! Kanske inte hjälper dig ifråga men du har hjärtat på rätt ställe

12 gillningar

Hej! Tack för tips. Ja nu får det vara hon som är prio. Jag har lärt mig massor av rikatillsammanspodden och förstår ju att relativt små justeringar nu kan göra stor skillnad i framtiden.

2 gillningar

Hej!
Precis så. De ger ut, gör reklam, fixar illustratör ja allt. Men jag får betala en summa. Jag vet inte själv om det går till så, då jag mest skickat runt för skojs skull.

1 gillning

Tack. Det finns ett Indiskt uttryck som lyder water the roots and enjoy the fruits. Vi får hoppas att det stämmer.

2 gillningar

Tror det finns ngn tråd här i forumet kring bokutgivning, se om du kan hitta den, där kanske finns lite tips. Tror jag själv tipsade om FB-gruppen Författare på FB där du kan ställa frågor och också leta - finns mycket där om denna typen av hybridförslagsutgivning. Tror generellt det kan vara svårt att faktiskt tjäna stålar på böcker, men är inte en av @janbolmeson’s vänner en av dem som skrev en barnbok (Kaninen som inte ville sova?!) som faktiskt slog?! (Eller har jag drömt nu igen?)

Och ja, nog är du en enastående förälder allt!
:heart:

1 gillning

Jag tror också det är svårt att tjäna pengar på barnböcker. I ett sådant upplägg finns det nog tom risk att gå back. Dock är det en bok som jag tror behövs då den handlar om ett barn med psykiskt sjuk förälder. Ett extremt tabubelagt ämne samtidigt som ytterst aktuellt. Tack för tipsen. Ska kolla upp det🙂

3 gillningar

Kul att du fått napp på din bok!

Ett tips är att gå in och kolla på booksfactory.se. (Svensk hemsida men tryckeri i Polen) Där kan du lägga in storlekar, antal, färg, papper mm och ser direkt vad det kostar att trycka om det är tänkt att du ska bekosta själva tryckningen själv.

Jag trycker själv min elbilsbok där och upplever att det är prisvärt då jag jämfört med andra ställen. Dock är min bok på +500 sidor och med färg på nästan alla sidor så själva tryckkostnaden skiljer då rejält mellan olika alternativ. Tryckkostnaderna har också ökat +25% senaste två åren. Frakten är extremt billig därifrån då jag betalt 120kr oavsett antal böcker. (Står lite konstigt på deras hemsida om frakt)

Testa att lägga in olika antal då det kan skilja ganska mycket i kostnad om du trycker 50st eller 150st böcker. Sen kan det också bli billigast att tryck ett antal “jämt delbart på 8” har jag för mig.

Ett annat tips är också att hellre trycka flera små upplagor allt eftersom de säljs än att trycka alldeles för många vid första tryckningen. För mig har leveranstiden legat på 2-3 veckor.

3 gillningar

Ja, böcker tjänar man tyvärr inte några pengar på då det är extremt svårt. Vi sålde ändå ett par tusen exemplar (mycket för en fackbok i Sverige) och det blev typ inga pengar. Mitt tips är att ge ut på eget förlag, har mycket åsikter i frågan.

@carolinebolmeson skriver ju både lite skönlitterärt och fackmässigt.

Yes, känner Carl-Johan som skrev bokserien: “Kaninen som så gärna ville sova”, han gav också ut själv.

1 gillning

Skulle man se det ur strikt ekonomiskt perspektiv så skulle du satsa så mycket som möjligt på specialpedagogutbildningen så att den blir klar och du får upp din lön. Lägg övriga hobbys åt sidan ett tag så att du får mer tid till utbildning och jobb för att snabba på processen om det går.

Att få snurr på författarskap och yogaverksamhet är mycket svårare och mer osäkert. Har några duktiga och erfarna yogalärare i bekantskapskretsen och de har ändå svårt att få ihop det, inte minst eftersom de tider då folk kan yoga i princip bara kvällar och helger. Lite beroende på betalningsmodell kan det också vara uselt betalt, tex om man får/tar betalt per deltagare/gång. (Detta vet du säkert redan.)

Sen kan man förstås välja att göra på andra vis av känslomässiga skäl, men rent ekonomiskt är prio det som snabbast och säkrast kan ge bäst betalt för insatsen. Och då är det (tråkiga?) svaret att satsa på det stabila som du vet ger bra betalt.

1 gillning

Tack!
Men då säljer du boken helt själv??

Låter märkligt och lite skumt att du själv ska betala för tryckningen när den blivit “antagen”. Vem ska sälja?

Jag tror du är på bra väg som ser till att stötta ditt barn.
Det jag undrar är dock om du klarar av ekonomin om du har 32000 i lön, 50% tjänst och utgifter på 16000?
Du har förmodar jag studiemedel som fyller ut.
Nu vet jag inte hur relationen med barnens andra förälder är men hen borde hjälpa till att stötta om inte så ekonomiskt så med andra saker som gör att du kan arbeta mer och öka din inkomst (när dina studier är avslutade) .

Eftersom du har 100 000 i sparkapital lätt tillgängligt på banken, hyr bostad och har inte några tyngre utgifter förutom bilen så är frågan om du skall fortsätta spara på bankbok?

Bättre betala av studielån eller öka sparandet på Lysa är min tanke.

Eller sätta av en del pengar för barnbokens publicering men det är ett temporärt sparmål.

Jag håller med de andra som skriver att du är enastående ensamstående förälder.

Försök hålla dina omkostnader så nära noll du bara kan.
Sätt själv upp information om kurserna på ditt områdes anslagstavlor och dela ut direktreklam.

• Kan du hoppa in som reservlärare på ett yoga center?
  • Kan du hålla dina kurser hemma?
  • Kan du låna en lokal gratis av någon bekant?
  • Kan du hålla dina kurser på kommunens eller områdets gräsmattor på sommarn?
1 gillning

Ja, gör precis allt själv. Du kan gå in på elbilsexpert.com så ser du hur boken ser ut.

3 gillningar

Du skriver inte riktigt vad syftet med sparandet är. Jag antar att det är allmänt sparande med 10+ års sparhorisont.
För min det känns det som du sparar lite för försiktigt med 100000 på sparkonto och nysparande på sparkonto med 1000kr. Jag tycker att du borde spara 2000kr på Lysa (100% aktier) istället. Det kommer ta flera år innan du kommer upp i 50/50 räntor/aktier.
Dy sparar 8% av dina inkomster skriver du. Gå igenom dina utgifter och se om du kan komma upp i 10% istället. När jag slår in din lön i en skatteuträknare så visar den att du får ut knappt 2500kr, du har nog barnbidrag och underhåll också? Försök att spara 10% av alla dina nettoinkomster.

Det är nog ett så kallat hybridförlag som du har kontakt med och då betalar man själv tryckkostnaderna för boken. Men du verkar ha koll på att de hjälper till med marknadsföringen som är den svåraste biten. Jag tycker att det ämne som du valt låter väldigt intressant och som det behöver skrivas mer om och speciellt ur ett barnperspektiv. Jag är frilansskribent och har gjort flera författarintervjuer så om du skriver boken så får du gärna kontakta mig. Lycka till!

4 gillningar

Jag har en vän som ger ut böcker på eget förlag. I hennes fall verkar allting vara drivet mer av idealism än något annat. Hon sitter med stora lådor med böcker hemma och försöker sälja dem själv på olika sätt. För några år sedan gjorde hon en “drive” där olika bekanta skulle lägga in önskemål om hennes böcker på olika bibliotek runt om i landet. Just bibliotek är en väldigt central kanal när det gäller många kategorier av böcker. Om en större mängd bibliotek lägger beställningar ger det en bra grundplåt. Det blir också vissa intäkter via utlåningen.

2 gillningar