Ensamstående förälder som försöker förändra livet

Hej!
Jag undrar vad ni som är insatta tycker att jag borde göra för att få ut så mycket som möjligt ekonomiskt.
Efter några trassliga år med depression och separation har jag tänkt att jag nu långsiktigt ska styra upp detta.

Jag är ensamstående förälder till två barn varav den ena inte har nån närvarande pappa. Jag har några år framför mig som jag ser som “investeringsår” främst i utbildning och hälsa. Jag är 37 år.

Jag arbetar som förskollärare och tjänar ca 32000 brutto. För tillfället arbetar jag 50% då jag studerar på 50% till specialpedagog. När utbildningen är klar, hoppas jag tjäna 40000 brutto.

Jag utbildar mig även till yogalärare som är en passion och hobby. Jag är i dagarna att starta en enskild firma för att kunna ta betalt för yoga. Jag ser främst yogan som en hobby och hälsoinvesyering, men det kan även bli en framtida extrainkomst. Jag spenderar väldigt lite pengar på “extra”.

Planer var att jobba mer än 50% men mitt ena barn mår psykiskt dåligt så jag väljer att fortsätta jobba 50% och studera 50% för att kunna stödja henne.
.
Mina nuvarande inkomster är ca 25000 netto. Har fasta utgifter på ca 16000 . Hyr bostad. Äger en bil pga pendling. Har 150 000 i studielån. 100 000 på vanligt sparkonto. Sparar 2000 i månaden. 1000 på lysa. 1000 på vanligt sparkonto.
Har ni tips på vad jag kan göra för att utveckla denna resa?
Dessutom har jag på skoj skickat lite barnboksmanus till olika förlag. Ett har blivit antaget men jag får bekosta tryckpressen själv. Har ni hört nått om nått sådant? Det skulle kunna vara en investering?
Tack för att du läst🙏

5 gillningar

Har inte så mycket tips att ge ekonomiskt om du inte önskar specifika tips på att dra ner utgifterna för det är jag rätt bra på själv, särskilt med barn. Men ville bara hejja på dig, investeringen du gör i barnet som mår dåligt är värt långt mycket mer i slutändan än någon investering du kan göra i fonder istället.

10 gillningar