Hej, alla. Jag har ett manus som jag inte får utgivet av traditionella förlag som jag funderar på att skicka in till hybridförlag. Oavsett var man hamnar får man räkna med att lägga ut ca 100 000 kr på att bli utgiven och jag börjar undra om inte allt är en enda stor bluff. Ekström & Garay verkar ge ut nästan precis vad som helst (vilket de förnekar), och jag undrar om inte de andra hybridförlagen är av liknande skrot och korn. Det här är de saker som får det att ringa i varningsklockorna:
Förlaget tar en väldigt liten, kanske helt obefintlig risk, i samband med utgivning. Tvärt om har de redan, som jag förstått det, gått plus utan att en enda bok har sålts. De tjänar sina pengar på att du betalar för en lektör, redigering, tryckning, lagerhållning, ta fram e-bok, etc.
Förlaget får en väldigt liten del av de böcker som säljs. De marknadsför inte heller aktivt din bok, av sagda skäl. Det finns över huvud taget väldigt låga incitament för dem att sälja en massa böcker.
Många böcker som ges ut av hybridförlag verkar inte vara helt genomarbetade (min bild). Författarna har antingen inte fått den hjälp de skulle ha behövt innan utgivning, eller så har författaren i fråga helt getts ut trots att manuset inte är särskilt bra i grunden.
Tänker jag rätt? Eller är jag fel ute, erbjuder de en helt rimlig tjänst där man får vad man betalar för, och man har en rimlig chans att åtminstone tjäna in vad man har lagt ut?
Jag skulle också vilja bena ut det här då jag har haft precis samma funderingar. Har räknat på några olika erbjudanden, går att tjäna pengar, men räknar med att man själv måste vara väldigt aktiv och göra hela marknadsföringen mer eller mindre själv.
Förlåt, kan vara lite sent och jag har otur när jag tänker?
Pratar vi utgivning av bok?
Nu vet jag inte om jag kommer skriva fler böcker, men jag skulle idag aldrig gått till något förlag utan ge ut själv. Förlagen känns som en förlegad grej som tar mycket betalt för ett högst marginellt värde (och då gav jag ändå ut på Bonnier/Forum)
Om jag inte minns fel kallas detta ofta “Vanity publishing” på engelska. Det finns en hel del för- och nackdelar med det, och en hel del att läsa om det på engelska.
Jag tycker att caset att själv direktpublicera på Kindle och andra digitala kanaler verkar mycket mer intressant/spännande och det är mycket lägre initial kostnad. Det finns publishers som hjälper till med den typen av publicering med, plus hjälp med marknadsföring och annat. Amazon har on-demand printing av fysiska böcker som ett alternativ som man kan ladda upp filer för med, men där tar de förstås ännu större marginaler.
Oavsett så är det oerhört svårt att stå ut i mängden av böcker som publiceras. Själva publiceringssteget är väldigt låg friktion i nu, men marknadsföringen är lika viktig som det alltid varit. Åka på book tour och prata i massa podcasts, om man alls lyckas bli bokad, lär vara mer jobb/mantimmar än att skriva verket i sig själv, om man vill få sålt något.
Exakt så. Blev sjukt besviken på att trots att jag hade Bonnier fick jag göra allt själv och de tog majoriteten av intäkten. Kommer aldrig göra om det misstaget. Det som kom ut var en sjukt dyr redaktör som jag kunde betalat själv.
Jag tänker att av publishern vill man ha hjälp med edititing/rådgivning när det gäller content, bokomslag/formattering, store-metadata och annan sådan formalia i själva-publicerings fasen, sedan tillgång till kontaktnät för att bli bokad på mässor/radio/tv/podcasts/Youtube och att få till tidningsartiklar (marketing-fasen).
Åtminstone i USA och för engelskt innehåll (som är det jag varit mest nyfiken på och läst in mig på) så finns det renodlade firmor nu som t ex bara hjälper dig med skapande/publicerings-fasen, hur man ska formattera böckerna och streamlineat få in dem i alla digitala stores som finns, bokomslag/thumbnails och sånt. Även hjälp med rätt prissättning, nyttjande av kampanjer i stores osv. Det finns både automatiserade system för cross-publishing och konsultfirmor som hjälper till individanpassat. Denna fas (förutom bild till bokomslag/thumbnails) är det dock ofta self-publish-författaren sköter eller kan sköta själv. Den här biten verkar inte oöverkomligt dyr att få hjälp med, eftersom det egentligen inte är så mycket jobb. Man ser kostnader på några tusen för professionelt bokomslag+thumbnail eller mindre. Många self-publishing-författare använder tjänster som t ex Fiverr för att få bokomslag gjorda, så man kan i mångt och mycket välja prisnivå precis som man vill.
När det gäller marketing-fasen sköter många av de mindre författarna också allt själv; bloggar, newsletters, posta i forum, på Twitter osv, men denna del verkar så oerhört mycket svårare och mer energikrävande. De företag som konsultar med att supporta denna fas verkar klart mycket mer användbara enligt mig. Att få den här biten professionellt skött gissar jag kan bli ungefär hur dyrt som helst, plus att man som författare måste göra alla intervjuer och appearances, även om en firma fixar bokningarna.
Jag tycker det är kul med skriv-fasen, men är inte alls intresserad av marketing-fasen. Jag har funderat på att lägga upp några alster i Kindle-store utan någon marketing-ansats alls för att se vad som händer, men realistiskt sett kommer då ingen hitta böckerna och det blir noll ex sålda. Kul som hobby, men inget man gör vinst på. Det finns andra ställen där man då i stället kan lägga upp saker gratis, och få fler läsare och mer feedback/recensioner/kommentarer.
Om du skulle bestämma dig för att ge ut en ny bok, hur hade du gått tillväga då i dagsläget?
Ljudböcker är ju en marknad som växt ordentligt, men samtidigt står fortfarande tryckta böcker för den största delen av marknaden. Skulle du satsat på både och?
Eller ska man göra en billig affär och ge ut en e-bok bara till att börja med? Å andra sidan skulle jag själv aldrig läsa en e-bok, utan är en traditionell tryckt bok eller ljudbok (om det är en bra inläsare) som gäller för mig.
Funderar (återigen) på hybridförlagens affärsidé. Vad är deras incitament för att göra ett bra jobb? De vinner ju i princip ingenting på om boken blir bra och kommersiellt gångbar, vad har de då för intresse att göra sitt bästa för att den blir det? Tycker ordet “hybridförlag” är helt missvisande, det indikerar att författaren och förlaget delar på risken, men min bild av det hela är att det handlar om just vanity publishing, där förlaget inte tar någon risk alls och de därför inte har något incitament att göra ett särskilt bra jobb.
Tack för tipset om Solentro, förresten. Ska titta mer på det. Börjar tro att det jag egentligen behöver är en bra lektör och någon som kan hjälpa mig med en förstasida. Resten borde ett företag som Solentro kunna hantera, som jag ser det.
Nu har jag fått ett förslag på hybridutgivning via ett förlag som heter Visto. Sättning, förstasida, e-bok och tryckning av 1 000 ex verkar gå loss på ca 45 000. Det inkluderar inte korrläsning och en redaktör, så lägg på 15 000 på det… vete fan hur jag ska göra.
Har du kollat i FB-gruppen Författare på FB? Där har det skrivits otaliga trådar på just detta tema, och det finns också exempel på alla de som väljer att ge ut själv UTAN hybridförlag till hjälp.