Hej! Har ett litet udda problem och tror att det här forumet är precis rätt plats att söka hjälp. Jag är författare och ska till bokmässan i Göteborg nu i veckan. Det är första gången jag ska dit och har lite funderingar kring prissättning på min bok. Samtidigt som jag vill kunna hålla ett lågt pris för att förhoppningsvis kunna sälja mer vill jag ju kunna gå plus per såld bok också.
Min totalkostnad för tusen tryckta böcker är 100 tusen kr. Ska jag bara räkna att min kostnad är 100kr per bok och att allt utöver det är vinst, eller ska jag räkna in kostnader som tågresa dit, monter pris, reklammaterial osv? Finns det någon tumregel för hur man räknar på det, eller är det så enkelt som 100kr per bok?
Tack för svar!
Jag skulle räknat in din tid för att resa dit och hem, biljetter och eventuellt boende.
Även kostnaden för själva monterkostnaden bör räknas in.
När jag säljer konfektyr på mässor och marknader så räknar jag på ovan nämnda utgifter. Men i ditt fall är det kanske även ett sätt att synas och prata in sig bland läsare och journalister?
Vissa evenemang får jag avstå, då de är för dyra. Men det är också en skillnad för mig som säljer som hobbyist. 
Men kanske se priser online som ett riktmärke och lägga sig lite över? Tror många är ok med att det kostar lite mer att köpa direkt av författaren och kanske även få boken signerad?
Lycka till oavsett! 
Tack för svaret. Ska jag då räkna in det i totalkostnaden, eller på kostnaden för de böcker jag förväntas sälja på mässan? För jag har ju inte med alla tusen böcker dit, utan beräknar sälja 30-50 st, beroende på pris.
Fråga inte “vad kostade boken?”, utan “vad kan jag sälja boken för?”. 100kr är inte mycket, du borde iaf dubbla det.
Tusen böcker är dessutom ganska många, så du behöver nog ta höjd för att du inte kommer få sålt alla så du behöver all marginal du kan få.
Tack för svaret! Bra tanke. Är dock rädd att många andra ska sätta ett lågt pris säg, runt 120-150 kr och att min bok då inte kommer vara lika attraktiv om den kostar omkring 200-225kr (som jag gärna skulle vilja ta för den)
Precis exakt detta.
Det beror också på om du planerar detta som en engångsgrej eller om du redan börjat skriva på nästa bok. Väg in om det är facklitteratur eller en roman då prissättningen för en kriminalroman och ett verk om biologisk sjömiljö i Norrland inland har lite olika målgrupper. Är du där i egenskap av företag finns ju kostnader att dra av och moms att betala. Ur ett bredare perspektiv kan man se vissa saker som promotion etc.
Min bästa jämförelse är att jag låtit pressa egen musik på vinyl. Jag har alltid som ambition att gå runt på hälften, då det är vad jag bedömer är rimligt att få sålt inom en lika rimlig tid. Allt utöver detta får istället bli ren vinst.
Lycka till på bokmässan! ![]()
Vet inte vad det är för sorts bok, men såvida det inte är en bok där man väljer mellan alternativ (till ex. en bok för att lära sig svenska språket) så ser jag inte det problemet. Om det till exempel är en fantasybok och den ser intressant ut för mig/jag vill ha den, skulle jag inte bry mig om den kostade 150 eller 250. Om jag inte tycker att den är intressant skulle jag inte ens betala 50 för den.
Aldrig hört någon säga “åh den här boken ser riktigt intressant ut, men den kostade 50kr för mycket så jag tar en annan”.
Det är svårt att gissa hur många du säljer vid detta tillfälle. Men det kanske bör bli fler tillfällen därefter där du har möjlighet att sälja?
Kanske ha med två prisskyltar, säger folk rakt ut att den är för dyr, sätt upp skylten med ett lite billigare pris.
Men vill kunder köpa en vara, så brukar inte mindre prisskillnader spela så stor roll. Det är inte en elbil det handlar om! 
Tänk också på att många som går på bokmässan gör det på arbetstid. De köper in till bibliotek, skolor, organisationer, företag etc. Då är priset inte oviktigt, men definitivt sekundärt. Jag ser hur kollegor som varit där glatt kommer hem med travar av både böcker och fakturor…
Sant, tack för insikten. Det är en fantasyroman med utvikbar karta och illustrationer till varje kapitel, så den är lite mer “premium” än mina närmsta kollegors.
Ta då betalt för premiumkänslan. Om det är för billigt kan du få motsatt reaktion, med du försvinner in i mängden.
Hej Mattias. Grattis till boken och kul att du ska åka till Bokmässan. Jag hoppas att det blir allt du drömt om. Många utställare (stora och små) går back på mässan, men åker dit ändå av olika skäl, främst för att möta läsarna och för att försöka sticka upp lite ur den så kallade bokfloden. Så ha inte alltför höga ekonomiska förväntningar på din första mässa. Du har en bok och ska ändå på något vis konkurrera med Bonniers och Adlibris gigantiska montrar. Det är inte lätt. Så, fundera på vad du kan erbjuda som Bonniers och de andra jättarna inte kan. (Till exempel att författaren alltid är på plats och inte bara en halvtimme då och då…) Är du i Fantastikgränden kan det vara en idé att köra lite cosplay eller väcka uppmärksamhet på något annat sätt, det brukar vara poppis.
Bokmässebesökarna förväntar sig ett mässpris, boken får inte vara billigare på nätet (för varför ska de då kånka hem den hela vägen från Göteborg?) och om du är en ny bekantskap behöver de en anledning att lägga sina slantar på just din bok. Priset är helt klart en faktor där. Och om du litar på att de kommer att bli trogna fans efter att ha läst den här boken är det ju värt att sälja den till ett kraftigt rabatterat pris. Det har du igen när de köper alla framtida böcker till ordinarie pris utan att blinka, och tipsar alla sina kompisar om sin nya favoritförfattare.
Du har en bok, i ett format, stämmer det? Är det en fristående bok eller början på nåt? Förbered dig på frågor som ”finns den som ljudbok?” och ”när kommer del 2?” Är boken fristående, toppen, se till att det framgår, tydligt, för många föredrar att binge-läsa när en trilogi eller serie är komplett framför att gå och vänta x antal år på nästa del.
Eftersom du är en ny författare kan det vara svårt att få läsare att lägga ut en massa pengar på en inbunden bok, hur fin den än är. Din tryckkostnad är irrelevant (sunk cost). Fantasyläsare gillar kartor och illustrationer, så det är ett plus, men du måste också sälja dem på storyn. Var tydlig med vilken typ av fantasy det är fråga om, och vilka troper boken innehåller. Vilka andra författare/bokserier gillar den personen som kommer att gilla din bok? Ha din hiss-pitch klar och inövad.
Mitt bästa tips är att inte satsa på att sälja så mycket, utan istället fokusera på att få folk att anmäla sig till din mejl-lista. Har du en novell i samma värld eller några deleted scenes från boken som du kan erbjuda dem i utbyte mot mejladressen så blir det lättare. Ha också en landningssida på din hemsida för att fånga upp intresserade som hamnar där om de googlar dig (alla vågar inte gå fram till en monter om det bara sitter en snubbe med en trave böcker där, men de kan vara nyfikna ändå). Ett tips är att göra en QR-kod av url:en till mejl-listan, skriva ut den rätt stort och tejpa upp på väggarna i montern, så att folk inte behöver komma för nära eller anstränga sig det minsta. (Den QR-koden bör vara redigerbar, så att du kan ändra den i framtiden, om du byter till ett annat företag.) Du kan också trycka upp bokmärken eller visitkort med ditt bokomslag eller annan relevant grafik på och sätta QR-koden på baksidan. Det kanske du inte hinner inför den här mässan, men det är alltid bra att ha något litet att sticka i handen på folk som är intresserade men inte vill köpa just nu. Bokmärken är bäst, för de har läsare alltid användning för. Visitkort, not so much, men de är billiga och du kan sprida dem som konfetti, typ.
Det kan vara lite överväldigande första gången på Bokmässan, men försök ha kul också. Tala med dina montergrannar och de andra fantasyförfattarna där om du inte redan känner dem. Du kanske inte kommer bli rik på din bokförsäljning just den här helgen men ett nätverk av likasinnade är guld värt. Lycka till!
Wow! Vilket fantastiskt bra svar!
Jag har inte skrivit någon bok och ska inte heller till bokmässan, men blev ändå jätteinspirerad. Massor med superbra idéer!

Och välkommen hit!

Ett pris är en mycket stark signal om kvalitet.
Är det en inbunden eller en pocketbok? Inbunden är alltid dyrare, och sällan under 200 kr. Jag skulle förvänta mig att priset skulle vara minst 2x utskriftskostnaderna, men du kan ge lite rabatt eftersom du är på en mässa.
Det du kan göra är att se till att erbjuda bra rabatt på 2 böcker (“en för min vän också”) eller större paket. Jag håller med mejllistan – att skapa en lista över personer som kan bli potentiella framtida läsare och som du får kontakta kan vara värt mycket.
Har du signerat några av böckerna?
Kanske sätta 2-3 stolar där folk kan sitta och läsa? 
Se till att du kan anpassa priserna – ser du något jämförbart att sälja för 120-150 så kan du alltid justera lägre. Men kom ihåg - du konkurrerar inte på pris…
Wow tack för svaret! Väldigt mycket att ta med mig upp! Jag har en del svar på frågorna du ställde och har väl en hyfsad hisspitch. Är väl redan inställd på att gå back. Och som du säger, hoppas ju på att kunna bygga upp ett följe med fans. Tack får alla bra tips, vi ska köra hårt där uppe!
Smart ide! Min bok är danskt band, så ett mellanting mellan inbunden och pocket kan man säga.
Jag snöar in mig så mycket på pris men det är kanske inte så viktigt egentligen 
Detta ämne stängdes automatiskt 14 dagar efter det senaste svaret. Nya svar är ej längre tillåtna.