Behöver lite idétips här. Min fru har skrivit en (bra) fantasybok för barn/ungdomar. Den finns på Adlibris, Bokus etc men som liten oberoende författare så är det ofta så att man får ha hand boklagret själv, dvs jag har ca 300 böcker stående i ett antal kartonger här hemma som tar rejält med plats.
Nu skulle jag ju helst vilja få dessa sålda, inte för pengarna i första hand utan mer för att få tillbaka ytan de tar upp. Gärna få dem sålda i hyfsad närtid.
Det vi gjort hittills:
Sålt via Bokus, Adlibris, SF-bokhandeln etc. Har sålt en del men ingen kioskvältare
Sålt via vänner och bekanta. Har sålt en del.
Sålt på mässor, loppisar, små butiker via swish etc. Går ganska trögt.
Delat ut en del reklamblad etc i närområdet med tillhörande gratis utdelning. Går ganska trögt.
Är det någon som har råd att ge eller idéer om hur man kan få lagret sålt inom rimlig tid? Alla tankar och idéer mottages tacksamt.
(boken är Eva Hagberg - Frodalia: Flora och kartstenen om ni undrar. Självklart fixar jag rabatt till alla i forumet )
Eftersom boken riktar sig till unga så kanske en högstadie eller gymnasieskola skule kunna vara intresserad att ta in den på ex svenska lektion för ökad läsförståelse eller något…
Jag vet ju dock inte vem man konkret kontaktar
Det normala sättet som författare säljer böcker på är att göra turnéer till bibliotek och berätta om sitt författarskap och sina böcker. Då kan de som kommit dit även på plats köpa signerade ex till ett bra pris. Vi har själva varit på sådana presentationer och de har ofta varit bra. Biblioteken betalar alltså något för själva aktiviteten men det är rimligen kombinationen av den ersättningen och att kunna sälja böcker som gör det relevant. Däremot är jag inte säker på att de betalar för resor så förmodligen är det bästa att hålla sig till den egna regionen. Helst ska väl boken inte vara alltför gammal och författarskapet vara “aktivt” för att det ska fungera.
Hur stor är staden du bor i ? finns det olika aktivitetsgrupper för ungdommar och unga vuxna? kanske dom har event med jämna mellanrum, kan du “sponsra” med en bok eller två som pris för att eventuellt generera lite hype.
Försök hitta någon influenser som kan göra en recension. Jag vet att det finns trådar på forumet om att försöka få betalt för bokrecensioner. Kolla om de hittat någon lösning och skicka ett exemplar.
Sätt priset till 1500 kr styck och säg att ingen får köpa om man inte är speciellt utvald, gärna krydda med antydningar att någon känd TIkTok-influencer sagt att boken är jättebra
Böcker säljer inte på Tradera. På Bokbörsen säljer böcker men främst då titlar som riktar sig till en kulturellt intresserad medelklass. Klassiker är det som säljer bäst.
Tack för tips om Bokbörsen! Har konstigt nog helt missat denna platform. Jag får böcker av nära och kära, samlingen växer okontrollerat, så har funderat på att sälja av lite av det man läst. Kanske dags att skaffa ett konto och se om det går att få in några enstaka kronor på detta.
Jag säljer på Bokbörsen sedan flera år. Den sajten fungerar bra och har ökat försäljningen mycket på senare år.
Om du har en blandad samling ”vanliga böcker” så är min gissning att kanske 25-30% kommer att sälja ganska enkelt. Ytterligare 10-15% kommer att potentiellt sälja över tid. Återstoden kommer inte att sälja. Det spelar ingen roll vad du gör.
En del böcker är värda en hel del men många kostar kanske 30 kr eller liknande. Eftersom alla priser syns på sajten behöver man inte gissa. Så länge du är billigast kommer du sannolikt att få sälja, även om skillnaden är en krona. Att sänka priserna är generellt meningslöst. De flesta köper specifika titlar och tittar inte så mycket på priset.
Min egen modell har varit att lära mig vad som säljer och sedan specifikt köpa in sådana titlar. Man noterar vilka böcker som är lättsålda. Går en bok åt kan man ofta hitta ett nytt ex av samma titel.
Någon koppling mellan ”kvalitet” och vad som säljer finns inte. Det finns en massa skräp som säljer bra och fantastiska böcker som ingen vill ha.
Det ska sägas att det är en hel del jobb med Bokbörsen. Jag tycker inte själv att det är något problem men man behöver vara beredd att skicka olika paket med kort varsel. Det är en del pyssel med att lägga upp, förvara och hantera böcker. Visst får du in en del pengar men i relation till arbetsinsatsen är det ingen jackpot.