Bolagsform för hemsidetjänst?

Jag och en polare har en idé för en hemsida som vi funderar på att dra igång här men är lite nyfiken på hur det fungerar med bolag?

Kort är det en hemsida där vi kommer sälja en produkt som engångskostnad men även på prenimerationsmodell. Vi kommer inte heller begränsa oss till svenska kunder.

För att ta betalt är min tanke att använda stripe.

Vi är ju då två stycken så enskild firma känns uteslutet.

Är det AB som gäller? Kan man börja utan bolag för att se om det får någon fart?

Vad ska man tänka på när.man säljer till personer utanför Sverige med Stripe?

Tack på förhand!

Jag tror det svåraste med att sälja till privatpersoner i utlandet är momsen som normalt ska betalas i landet slutkunden befinner sig. Det kan bli rätt mycket jobb, speciellt då det kan krävas att man har registrerat sitt företag i det landet och att man håller sig uppdaterad kring skattesatserna (vissa betalningslösningar kan dock hjälpa till med det senare, kanske gör Stripe det). För ett förenkla det arbetet kan man dock använda sig av en så kallad “merchant of record” som sköter allt det åt en. Några exempel på sådana är Paddle, FastSpring och Xsolla.

Här finns en del matnyttigt Verksamt

Hade läst lite om detta men var osäker.

Stort tack för ditt svar! Merchant of Record är definitivt vägen att gå här känner jag. Behöver man fortfarande ett bolag i Sverige när man använder t.ex. paddle?

Paddle är en jättebra tjänst som hanterar allt med skatt åt en, så man kan fokusera på ens tjänst eller produkt. Ni vill absolut ha ett bolag av något slag i Sverige om ni tänker vara långsiktiga, självständiga och tjäna pengar. Skatteverket har lite info.

Är på gång att starta bolag också som säljer direkt till konsument runtom i världen. Skattereglerna är inte att leka med och olika beroende på var vår kund är lokaliserad i världen. Dessutom är det olika regler för försäljning till bolag och privatpersoner inom EU. Hade vi kunnat använda oss av Paddle hade vi gjort det på stört :slight_smile:.

Edit: Stripe har en ny tjänst som innebär att de sätter upp ett bolag i Delaware och sköter i princip allting kring det åt en. Man betalar en fast startavgift och fortlöpande avgifter för att ha detta amerikanska bolag i rullning. Om man säljer allt via det, blir det enklare skattemässigt. Frågan är vad IRS och Skatteverket tycker om det dock, det har jag ingen aning om.

1 gillning

Då blir det nog AB att starta då vi är två stycken och gillar att bolaget tar risken och inte ens privata ekonomi.

Får man fråga vad som gör att ni inte kan använda er av Paddle? :slight_smile:

Jag säger som David att ni lär vilja ha bolag. Jag har även förstått det som att man måste ha ett företag av något slag om man driver verksamhet som har för avsikt att tjäna pengar. Det går att ta betalt för hobbyverksamhet också upp till en viss summa men då ska det inte finnas ett vinstintresse.

Vi kommer sälja en mix av både fysiska och digitala produkter och tjänster. Paddle stödjer bara digitala dessvärre.

1 gillning

Finns det stora anledningar till att köra AB eller räcker handelsbolag för att slippa gå in med kapital? Finns det andra alternativ?