Jag behöver hjälp då jag har kört fast i ett sidoprojekt som jag sysslat med i några år. Jag arbetar som fysioterapeut och har gjort en liten bok som förklarar varför kroppen känner smärta, anpassad för barn som av olika anledningar lider av långvarig smärta.
Jag behöver vägledning för hur jag nu ska ta detta vidare och hur jag bäst kan söka sponsorer eller kan sälja idéen.
Efter att ha lyssnat och följt Rika Tillsammans så har jag förstått lite sent att jag börjat i fel ände, då jag sköt björnen först och nu sitter på ett fint skinn som jag vill sälja. Men jag vet inte hur eller riktigt vart jag ska hitta köparna.
Anledningen till att denna lilla bok skapades var att jag under min utbildning pratade med en lärare vid programmet som arbetade med barn och där denna idé kom fram pga det bristande utbudet på just detta material anpassat för barn.
Tacksam för tankar och idéer från er sida!
//Rebecca
Är inte en e-bok en bra variant? Det finns ju folk som tjänat hyggligt med pengar på att ge ut sådana. Just mindre fackböcker av mer praktisk typ framstår för mig som den ideala typen av bok att ge ut i det formatet. Vill du sedan öka bokens potential skulle du kunna översätta den till engelska. Det enklaste sättet att göra det vore antagligen att göra översättningen själv och sedan låta någon engelskspråkig person korrekturläsa. Du lär få till det 90% rätt själv och att fixa de sista 10%:en är ändå ett mindre jobb än att göra hela översättningen.
Jag tycker för övrigt att du har börjat i helt rätt ände. Om jag förstår din tanke kring forumet så skulle utgångspunkten ha varit “Hur kan jag tjäna maximalt med pengar?” och att sedan anpassa ursprungsidén till det. Jag ser det som en bakvänd modell och att det rätta är att följa sin grundidé. Om du har rätt i att det här är en nisch där det finns efterfrågan och begränsat utbud så lär du landa rätt oavsett. Är man bra på något brukar det gå hitta bra vägar framåt.
Jag tänker habilitering och olika intresseföreningar där det kan finnas familjer inom målgruppen för boken.
Om du tittar på litteratur inom liknande område idag, vilket förlag har givit ut de böckerna?
Det kan finnas olika fonder att söka medel från också för att få ekonomiskt bidrag till ditt projekt. Sådant annonseras ofta i tidningar utgivna av intresseorganisationer.
Jag har varit i kontakt med habiliteringen i Skåne där jag bor i Malmö- Lund trakten, intresset finns men de inom vården jag bollat med har mest efterfrågat den klara produkten. Och det är just där som jag kör fast - skapandet av den klara produkten.
Jag har varit i kontakt med några olika bokförlag, men inte fått någon större napp där och jag har varit i kontakt med några föreningar men samma sak där, inte riktigt fått napp, eller så har jag inte kommit med rätt approach.
Men tack Madeleine för din input, jag ska tänka kring denna aspekt en gång till.
Jag tänker att det måste finnas andra människor som har varit i din situation tidigare. Fundera kring var du kan finna dessa. Att få råd därifrån skulle nog vara värdefullt för dig.
Jag kom att tänka på författarinnan Anna Pella som skrivit b.la. barnböcker om ”Funkisfamiljen”. Såg att hon fått stipendium från Folke Bernadottestiftelsen. Kanske något att kolla upp för dig?