Jag får erkänna att både jag och min man tappade bort rika tillsammans programmet lite under hösten, det har varit full fart med jobb, vardag och ovanpå det min författardebut. En debut som antagligen dröjt ännu längre om det inte varit för Jan och det här programmet.
Tack vare livskompass, ekonomisk kartläggning och lite pepp vågade jag ta steget och ge ut min barnbok, trots att det innebar en större ekonomisk utgift för min del och har tagit mycket tid i anspråk. Har dessutom startat företag, något jag aldrig trodde jag skulle göra. Men livskompassen visade tydligt hur viktigt kreativitet, lärnade och nyfikenhet var för mig.
Så här sitter jag nu, glad, stolt och mer än lite nervös, med en bok rykande färsk från tryckpressarna och myror i huvudet av alla bokföringstermer, redovisningsdatum och annat jag börjat sätta mig in i.
Ville väl mest framförallt säga TACK, utan @janbolmeson och det här programmet vet jag inte om jag hade vågat. Så till den skamlösa reklamen då… Är det så att någon av er känner en liten bokslukare som skulle vara intresserad av en kapitelbok om tandtroll med fina illustrationer så får ni gärna kika in på min hemsida: https://www.akessonida.se
och beställa. Eller skicka ett meddelande till mig här, eller ta kontakt via instagram.
Vill man se mer av boken innan man köper finns lite bilder och filmer på min instagramsida,
Önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år
Något min Emelie har gjort med sina barnböcker är att kolla med lokala bibliotek om det finns något intresse samt lokala boklådor. De var bra intresserade av lokala författare.
Tack!
Det firades med confettikanoner och god middag dagen böckerna kom hem. Häftig känsla när man faktiskt fick hålla den riktiga boken i handen.
Försäljningen då, jag tog hem 300 böcker som jag tänker försöker sälja själv, sen finns 700 böcker på centralt lager där webbutiker och andra kan beställa ifrån.
Vi hade julmarknad på jobbet, där såldes ganska många, jag har webbutik på hemsidan som man kan beställa ifrån, där hade jag även förbeställningar som jag skickat iväg. Hemsidan försöker jag marknadsföra via mitt instagramkonto.
Har i veckan varit i kontakt med några lokala bokhandlare som tagit in några exemplar på kommission och så får vi se om de säljer där.
Ska stå och signera nu veckan på Ica Maxi då jag har en tanke om att det är fler barnfamiljer på maxi än i bokaffärer…
Nästa vecka står jag och en annan lokal författare och signerar i en akademibokhandel.
Tänkte maila lokaltidningarna och be dem skriva om mig och min bok.
Har skickat ut tre exemplar till influensers med barn och stora följarskaror på sociala medier och hoppas att de kommer uppskatta gesten och visa den i sina kanaler. Här finns absolut fler att ta kontakt med och söka samarbete med, frågan är hur bra effekt det ger.
Någon tipsade om att prata med Lions, se om de vill köpa in.
Jag har kontakt med en tandläkare och försöker få dem att köpa in boken som gåva till deras unga patienter vid deras första tandläkarbesök.
Har ni några fler idéer? Just nu funderar jag mest på hur jag ska få igång försäljningen av böckerna på det centrala lagret…
Det här tycker jag låter som en riktigt bra idé att utforska. Dock tycker jag att en är ett ganska litet underlag. Kan du inte prova säg 10-20 st?
Sedan vill jag även dela med mig av en regel som jag fick höra en gång i början av min karriär som jag fortfarande kämpar med att komma upp till:
Du bör lägga minst lika mycket tid på marknadsföring som på produktion.
Det vill säga att om jag lägger 8 timmar på att producera ett avsnitt, så borde jag lägga 8 - 16 timmar på marknadsföring av avsnittet. Så i ditt fall, hur många timmar har du lagt på projektet? Multiplicera det med 2 och då har du budgeten att jobba med kring marknadsföring.
En annan bra fråga (där tandläkare kanske är det bästa svaret) är:
Hej
Jag svarar eftersom Ida har haft fullt upp.
Som sagt så har hon lite kontakt med någon enstaka tandläkare i nuläget.
Planen framöver är att få ut boken till några olika bokhandlare lokalt i Skåne. (Några har den redan)
Förhoppningsvis får detta lite ringar på vattnet.
Sen är det frågan kring målgruppen för boken.
Vi tror väll att olika tandläkare kan vara en bra målgrupp. Förhoppningen är att man kan få dem att köpa in för att ge sina unga patienter som gåva.
Hon har varit på någon signering hittills och har även fått boken uppmärksammad i några olika kanaler via sociala medier.
Arbetet fortsätter lite mer efter helgerna så får vi se hur vi ska gå vidare och vilka eventuella kunder man vill nå ut till.
Och vi har också tagit kontakt med jultidningsförlaget & pandaförlaget om de kan tänkas vara intresserade av att erbjuda boken i sina jultidningar 2024.
Väntar på ytterligare kontakt med dem.
Hej på er
Vänder mig till det här forumet och ber om hjälp. Nu har jag varit egen företagare på deltid i cirka ett år med min barnbok. Ett år fyllt av nya erfarenheter och lärdomar.
Under året som gått har jag lyckats sälja strax över 200 böcker på egen hand och via förlaget har jag sålt cirka 30 böcker.
Nu i höstas skrev jag klart uppföljaren till tandtrollet tess och skickade iväg till förlag. Jag har fått tre erbjudanden om hybrid alternativt partnerutgivning vilket innebär att jag behöver gå in med egna pengar om boken ska bli verklighet i dagsläget. En förklaring jag fick var att boken behöver sälja mer via förlaget för att de ska vilja ge ut fortsättningen via traditionell utgivning.
Så till mina frågor nu;
Hur ska jag tänka kring erbjudandena jag fått? I dagsläget har jag inte fått tillbaka investeringen jag gjorde med den första boken än. Jag måste i sådana fall låna ihop pengarna, vilket inte känns rätt för mig.
Hur kan jag öka försäljningen via nätbokhandlar etc? Jag tycker det är extremt svårt att nå igenom “bruset”. Några tips?
Lista vilka säljkanaler som kan vara intressanta att utforska, exempel;
Sociala medier (organiskt)
Marknadsplatser
Influencers
Återförsäljare/bokhandlare?
Tandläkare?
Lista vilken som har störst chans att få försäljning. Testa sedan all in på det i några månader och utvärdera. Funkar det inte alls så fortsätt att testa nästa.
Att skapa produkten är bara steg 1, att sälja den är den riktiga utmaningen.