Jag är en författare som här skriver under pseudonym. Jag har en (lätt autistisk) vän som har bra koll på litteratur och bokbranchen. Jag har skrivit lite saker som denne helt oblygt sågat och egentligen mer eller mindre kallat skräp och sett ur ett marknadsföringsperspektiv som osäljbart.
Jag har skickat in ett manus till lite mindre förlag och ett av dem nappade och ska ge ut min bok. Jag får sista redigeringsrundan skickad till mig och jag vidarebefordrar detta till min vän som ringer upp och i princip skäller ut mig.
Manuset är enligt honom helt briljant och bland det bästa han läst. Jag var en idiot som inte valde ett förlag med större marknadsförings resurser.
För en som harvar på på min nivå så är inte företagandet så högt på listan. Min vän skickade vidare några kapitel (inte hela boken) till några inom branchen som höll med om att det här är en “new house” bok om man applicerar en blue ocean strategi för marknadsföring.
Alltså någon man kan köpa ett nytt hus för pengarna för om man kan få synas bland målgrupper där man inte har en naturig konkurrens (boken är delvis tv-spels relaterad).
Men hur i hela fridens namn når man ut med något som man vet är bra, men där man måste både marknadsföra digitalt i konkurrens med andra och samtidigt nå nya målgrupper?
Vars och hur kan man synas?
Vilka skulle man kunna samarbeta med?
Är det någon här som tangerar att vara inne på ämnen som är relaterade till författarskap? Poddar? Bokbloggar? Booktok?