Ge barn en känsla för pengar

Jag är intresserad av era tankar och erfarenheter kring att ge barn en känsla för pengar och ekonomi?

I dagens samhälle ser barnen bara folk som drar sina kort överallt, om de ens reflekterar över att kortdragningen är en del av en ekonomisk transaktion. De ser ju nästan aldrig konceptet “pengar”. Att ha kontanter i plånboken/handen och se hur mängden minskar är svårslagen ur pedagogisk synvinkel. Men kontanter är ju sällsynt numera, speciellt i corona-tider.

Att prata om ämnet kan man ju göra, men det ersätter inte den praktiska övningen som kontanter i handen ger.

Hur gör ni andra för att ge era barn en känsla för pengar?

1 gillning

När mina barn fyller 10år får de börja föra “bankbok” över sin ekonomi. En gång i månaden skall alla inkomster och utgifter redovisas för i bankboken. De har även eget bankkonto med eget kort. När deras bankbok stämmer överens med kontot på banken så betalas månadspengen ut. Jag har satt som deadline att de de måste vara klara med sin redovisning av månaden innan den 10:e nästkommande månad. För att de skall vänja sig vid exempelvis förfallodatum.

Vi har även diskussion (löneförhandling) en gång varje år kring hur mycket kommande års månadspeng skall ligga på. Där kan de förhandla sig fram.

• Min äldsta började exempelvis med 100kr/mån när hon var 10.
  • När hon var 11 ville hon ha 160kr/mån och motiverade det med att hon då skulle betala sitt godis själv.
  • När hon blev 12 fick hon typ 200 eller nåt.
  • När hon blev 13 ville hon ha 350kr och motiverade det med att hon då skulle köpa sina kläder (inte vinterkläder osv… utan vardagskläder) själv.

Ok, tänkte jag. Det kommer pengarna ändå inte räcka till men gick med på det. Nu efter ett halvår med 350kr/mån har hon lärt sig att jeans är svindyrt, hehe.

Efter att vi förhandlat om “lönen” skriver på ett avtal som gäller ett år men som kan brytas när som helst. I avtalet har barnen även 2-3 saker de måste uppfylla varje månad för att få ut lönen. Det kan vara att sköta skolan, att sköta sin träning osv…

Det låter kanske lite uppstyrt och stelt men vi gör det på ett roligt sätt och man får tänka på att de är barn och förhålla sig till avtalet utifrån det. Jag har exempelvis gått in och hjälp dottern med klädköp även fast jag enligt kontrakt inte skall det. Hon betalar 50% och jag 50% istället för att hon tar 100%. Jag tänker att hon ändå lärt sig någonting på vägen.

3 gillningar

Köp 1-2 flak ramlösa i månaden. Låt barnets jobb vara att panta burkarna så får dom 1 kr per burk. Mycket pedagogiskt tycker jag. :slight_smile:

Om jag får prata i egen sak, så intervjuade jag många pedagoger, barnpsykologer och sparprofiler i min bok “Gör ditt barn rikt”. Halva boken handlar just om att ge barnen ett ekonomisk självförtroende och en ekonomisk självkänsla. :slight_smile:

Ett trick som t.ex. Stefan Thelenius kom med var “månadens aktie”. Det är sjukt roligt för det har tagit sitt eget liv här hemma. Andra saker som vi gör är att berätta vad saker kostar och när vår 10-åring vill ha något så:

1. En tredjedel får hon arbeta ihop
  2. En tredjedel får hon av oss
  3. En tredjedel “tas från aktierna”

Vi har ännu inte pratat i detalj hur det fungerar, men att aktier tjänar pengar har hon förstått. Sedan handlar det om att också låta barnen göra så mycket misstag så tidigt som möjligt. Bättre att förlora 200 kr som 10-åring än 200 000 kr 20 år senare. Skulle gissa att känslomässigt är upplevelsen likvärdig. :slight_smile:

@DavidP Tack för att du delar med dig av ditt sätt! Låter som sagt lite uppstyrt men det väcker en del intressanta tankar. Jag ska fundera på vilka delar som kan appliceras på min familj. Tack!

@janbolmeson Jag köpte faktiskt din bok för att ge bort i gåva för nåt år sen, innan jag själv hade barn. Hann tyvärr inte läsa klart hela innan det var dags att slå in den! Pappersupplagan verkar vara slut på många ställen. Jag får se om jag kan få tag i den, annars får det väl bli e-bok eller biblioteket när coronan är över.

Får du inte tag på den, återkom till mig så ska jag leta i källaren. :slight_smile: