Det gör alltid jag när jag ser ngn bekant som skrivit en bok!
Malmö Stad köper ofta in de inköpsförslag jag ger, och ja, det spelar roll för författare helt klart, så det är verkligen en bra uppmaning till alla!
Jag var också med och gjorde detta. Samtidigt tycker jag att det blir lite bakvänt om man ska pusha in böcker på bibliotek enbart för att de är skrivna av en viss person. Det blir ju lätt så att man vill hjälpa en kompis, helt oberoende av om boken i mer reell mening är riktigt bra eller inte.
Jag har lagt inköpsförslag på andra grunder tidigare, alltså när jag haft ett mer personligt intresse av någon bok. Jag har noterat att de väldigt ofta köpts in både i Uppsala och Stockholm. Som modell för att “spara pengar” om man vill kunna låna en bok istället för att köpa den så är det en fungerande metod. Är boken av mer allmänt intresse tycker jag att man kan göra det med gott samvete också.
Jag har inte gjort det på böcker jag inte ser det finns ngt värde i, så där har du en poäng. Fast det är också så att Malmö Stads bibliotek åtminstone också gör en egen bedömning, de köper ju inte in allt som föreslås, så lite kan jag tycka att ‘experterna där’ kan få ha avgörandet i sin hand, så kan jag tipsa lite friare till sinnet. 
Ok. Men att ge ut på eget förlag då ska man starta ett förlag eller:scream:

Tack för dina inspel. Ja men precis, utbildningen är ju det som ger mest på hyfsat kort sikt. Det andra har mer med hjärtat att göra.
Den skulle säljas på typ adlibris och bokus. Jag hade aldrig hört nått liknande. Antar att det är ju väldigt liten risk för förlaget ekonomiskt samtidigt som de får ge ut böcker??
Ska kolla upp🙂
Ja, syftet är att få en rikare framtid🙂 men jag fattar, såklart ett tydligare syfte kan ge en lättare väg. Ja, man har ju hört att sparkonton inte är att rekomendera pga räntan. 10% det ska jag försöka. Tack🙂
Tack så mycket 

Ok tack för din respons🙂
Stort tack till er alla som tagit er tid att svara🙏
Detta är verkligen saker jag har dålig koll på och jag har redan fått så mycket användbar feedback. Tack:pray:
Som jag förstår det är utgivning av böcker i pappersform inte särskilt lukrativt, om du nu inte råkar få till någonting som röner stort intresse.
Det som jag tycker verkar mer intressant är att ge ut e-böcker. Jag läste en artikel för några år sedan om folk som gav ut kortare handböcker om olika saker. Det var alltså böcker på under 100 sidor om något konkret ämne som de enbart sålde i digitalt format och tjänade hyggligt på. Det var knappast så att de kunde leva av det men böckerna sålde ganska bra och projektet som sådant var så att säga kommersiellt framgångsrikt. Det handlade då inte om några romaner eller liknande utan om just enklare fackböcker om hur man gör olika saker. Samma person hade gett ut en hel rad böcker och det handlade inte om något “unikt” som att ha rest till månen eller brottats med krokodiler.
Lite sent inlägg… Om du har studiemedel och inte tar ut maximalt så fundera på att göra det. Studielånet är vad jag vet det i särklass bästa lånet du kan ha. Låg ränta, möjlighet att pausa amortering vid arbetslöshet eller annat som påverkar inkomsten. CSN har också tilläggslån och tilläggsbidrag om du har jobbat tidigare och haft en inkomst över en viss nivå så kan du få loss mer pengar till investering och sparande. I övrigt så blir jag så otroligt stolt över det du delar, att du tar tag i din situation, påverkar din framtid till det bättre för dig och dina barn! Vänligen Nils
Tack för ditt svar. Jag har också funderat på att utöka csn för att kunna investera. Tanken på mer lån är läskigt men csn har ju väldigt bra ränta🤔
Jag håller på ett ge ut min bok på ett förlag som heter Visto (fick nej av alla traditionella förlag som jag försökte med). Visto har fördelen att man väljer helt själv vilka tjänster man vill köpa in. På många andra förlag köper man ett paket och i slutändan hamnar man på 100 000 kr eller mer bara för att få 500 ex hem som man sedan få sälja själv. Men Visto, eller med egenutgivning, kan man komma undan billigare. Men det handlar ju också om hur mycket tid du kan lägga på marknadsföring/försäljning framöver, vilket sannolikt kommer att avgöra om du får tillbaka pengarna eller inte.
Sprang på en yoga-lärare som drev eget för ett tag sedan. Affärsmodellen var inte att ordna yogapass, utan att se till att klienterna faktiskt följde ett program. Man kanske kan kalla det för yoga-nudging. Beroende på hur mycket kunden betalade så blev det olika mycket stöttning och påminnelser, 100 % distans via olika appar.
Tack! Ska kolla upp:smiley:
Ja så har jag sett att vissa gör! Tack för tipset:smiley:
Kommuner och landsting skulle nog vara riktigt intresserade av en sådan bok…