Jag är ganska ny här. En ensamstående mamma vars son just flyttat till ett studentrum mån-fre och jag har fått eoner av tid som jag aldrig haft förut. Jag funderar på att starta en nyhetstidning inom andlighet / personlig utveckling som ska drivas som en nättidning. Det är lite för att få något att göra, men jag tänker mig också att den ska ge avkastning på sikt.
Planen är att skriva om events, mässor, nystartade poddar, tv-produktioner som Spökjakt eller liknande med intervjuer, uttalanden från medverkande och sånt.
Det som gör att jag tvekar är att jag inte vet om folk läser så mycket längre. Det verkar mest vara TikTok, YouTube och traditionella nyhetsmedier som upptar mina vänners tid, och jag vet inte om en (nät)tidning har någon framtid längre.
Vad tänker ni om idéen. Kan det bli trafik till en sådan sida idag?
Veckans avsnitt av Mediepodden (Emanuel Karlsten och Olle Lidbom) tangerade man detta “att folk inte verkar läsa längre” när man diskuterade bloggen Underbara Klara som just hamnat bakom betalvägg och tycks klara att hålla läsande besökare, ett lysande undantag
Substack är nog att föredra, där kan du ha eget nyhetsbrev och du hittas lätt via plattformen. Till patreon måst du marknadsföra själv på andra plattformer för att lyckas dra folk.
Inte vad jag vet av men jag hade en profil där en gång och hade visionen om en investeringsblogg, orka skriva ett inlägg så tröttna jag men lyckades få 15 följare på ett inlägg med zero marknadsföring.
Det jag alltså vill säga är att det finns potential, speciellt om du orkar va aktiv och marknadsföra.
Jag vet inte om det kommer att vara relevant att översätta i och med att jag hade tänkt fokusera just på nyheter och då är det ju happenings i Sverige jag skriver om, men det är klart att det kan vara något att tänka på.
Jag kan inte komma på att det finns någon som ägnar sig åt att skriva om det. På tidningssidan finns Nära, men det är en månadstidning med reportage och sånt och det kommer inte jag att ha. Jag ska skriva om saker som händer nu, fast med fokus på lite andliga saker (inga antovaxxare eller sånt). Jag tror att jag kommer att vara ganska ensam om det.
Kör, bara kör! Vad hindrar dig från att starta idag, om du tycker att det verkar kul? Då märker du hur stort intresset är. Fail fast, så att säga. Det låter som en aktivitet som inte kräver speciellt stora investeringar för att komma igång. Det är ju bara att avbryta om det inte blev som du hoppades.
Personligen tror jag det är svårt att tjäna några större summor, men om du utgår från att du tycker det är kul så är du ju en vinnare oavsett hur mycket pengar som trillar in.
Det är ju ganska brett, men som lärare har jag läst en hel del religionsvetenskap och tänkte använda lite från det när jag skriver. Jag tänker på att det finns ett enormt intresse, det ser man till exempel på att “Spökjakt” har blivit bästa tv-program två år i rad. LaxTon är omåttligt populära med sina sociala medier inom spökfenomen. Knutby-dramat och sekter överlag är jättepopulärt. Jag tänker att jag ska rapportera om kända medium, göra (kortare) intervjuer, skriva om olika events och även om mindre småföretagare som arbetar med olika saker inom det andliga. Självklart vill jag rapportera på ett neutralt sätt, men ändå berätta om allt som händer i landet.
Ja, du är den andra som pratat om det. Det kanske är en bättre idé. . . problemet är att jag älskar att skriva och inte är lika bekväm med att prata, men jag kanske behöver överväga det.