Hej på er! Vill bara tacka för allt jobb som läggs ner från Caroline & Jan och alla som är med i communityn. Har lärt mig så mycket och tar fortsatt åt mig ny kunskap.
Här kanske kommer en konstigt forumtråd - men hoppas det kan bidra till lite intressant diskussion till ett ämne som Jan verkar ha som väldigt nära relation till och ofta uppmannar folk att testa.
Jag har koll på de flesta sakerna (av det som rikatillsammans ofta pratar om). Har en bra buffert, stabilt jobb med hög sparkvot som jag investerar i i index. Men nu vill jag levla upp och starta något litet vid sidan om som jag kan hålla på med. Problemet är att jag har så mycket ideér och saker jag vill göra med lite svårt att veta vart jag ska rikta mitt fokus då jag har heltidsjobb, hund & sambo som jag vill spendera mycket tid med. ![]()
Ingångsvärdena är egentligen att hitta något jag kan driva i en liten skala själv, utan att behöva vara beroende av något och gör det i min egen takt & framförallt tycka är givande och kul. Här är lite idéer som jag skulle vilja springa på. Tänker att man kanske kan göra en “röstning” här så får man ett humm om vad ni tror är mest lönsamt ur ett affärsperspektiv och vad ni tolkar jag hade tyckt varit mest inspirerande.
Det som kan vara bra att veta - är att jag har kunskap om att bygga hemsidor, och i viss mån marknadsföring och dataanalys. ![]()
-
Jag har tidigare drivit en liten egen enskildfirma som konsult inom de jag jobbar med. Men detta får jag inte göra längre då det är en konkurrerande verksamhet med de jag jobbar med.
-
Har även testat på ett handelsbolag med en vän som är designer. Där han gjorde tryck och vi byggde en dropshipping butik i woocommerce. Denna gick vi i stort sett ±0 men hade svårt att hitta bra marginaler och nya kunder. Han gav inte heller så mycket engagemang i företaget så föll lite på att det inte skapades nya tryck som jag inte kan något om. Så vi valde att avsluta företaget.
Nya idéer att testa under 2023:
-
Fotbollskultur - Hemsida + Youtube kanal - Där jag reser runt och kollar på fotboll i världen & Sverige. Med fokus på “läktarkultur” och allt som har med det att göra. Som bakgrund har jag ett stort fotbollsintresse och tycker det är väldigt häftigt med t.ex. Italiensk Ultras kultur, eller hade drömt att få t.ex. uppleva ett Derby med två lag med stora supporterskara som man kan dokumentera både i textform (hemsida) och video (Youtube)
-
Kaffeprenumeration - Webshop - Jag älskar kaffe, och tycker det är lite nördigt och kul att hålla på med. Men det blir lätt att man köper samma typ av kaffe. Här har jag haft en idé att man åker runt till olika mikrobryggerier i Sverige och testar deras kaffe efter riktigt bra smaker. Där man säljer ett medlemskap som varje månad får just den kaffesorten hem som jag valt har varit riktigt gott. Fördel med att prenumeration är att jag inte behöver ha lager utan köper bara in så mycket kaffe som jag behöver och skickar ut en gång i månaden. (Mycket konkurrens här och svårt att få kunder att binda upp på detta)
-
Nyhetssida med positivt fokus - Hemisda + Podd - Det är rätt deppigt att läsa nyheterna. Här har jag som take att skifta fokus mot lite mer upplyftande nyheter och berättelser. Skulle kunna göras som en hemsida och kanske en podd som görs på månadsbasis.
Detta är några av de idéer jag har haft i bakhuvudet en tid. Finns säkert fler jag har klurat på. Men vore kul att se lite kommentarer kring detta och kanske en omröstning vad forumet tycker! ![]()
- Dokumentera Fotboll/läktarkultur
- Kaffeprenumeration
- Positiva Nyheter
0 röster