Jag skulle uppskatta hjälp, tips, råd, knuffar i rätt riktning för att jag ska komma igång med ett sidoprojekt/verksamhet Hälsans grunder. Inspirerad av avsnitten om att starta och göra något eget. Jag vill gärna ha något som till en början i alla fall är en sidogrej till mitt ordinarie jobb som anställd automationskonsult. Kanske att det är en sidogrej permanent, eller också något jag kan göra som pensionär.
Längst ned har jag lagt in vad jag har börjat klottra med att det ska handla om.
Just nu är jag lite fast och kommer inte igång med att bara göra något. T.ex. har jag tänkt att det vore kul att göra en podcast/youtube eller så, där jag bara pratar själv samt med andra om allt möjligt kring detta. Men så fastnar jag t.ex. på vilket språk, svenska/engelska… Svenska vore trevligt eftersom jag bor i Sverige, det känns lite mer personligt och så. Men då kan jag inte nå internationella lyssnare. Engelska förstås så kan internationella lyssnare lyssna, men då blir det mer svårtillgängligt för alla i Sverige.
Mitt självförtroende är ett hinder i vägen för att göra de inkomstbringande sakerna. Även om jag tycker att jag har rätt så mycket kunskap, känner jag inte att det är tillräckligt. Kommer inte ihåg nu om det togs upp i Think Again - boken, men jag kan känna mig som en “skojare”, inkompetent, om jag skulle börja nu. Även om jag kanske ändå har bra med kompetens.
Hälsans grunder
Jag vill ha en verksamhet Hälsans grunder - Hälsa och välmående. Till en början som en
sidoverksamhet till mitt ordinarie jobb.
Hälsans grunder ska vara ett koncept som kombinerar läror från många olika aspekter:
● Österländsk träning, medicin, visdom
● Funktionsmedicin
● Holistisk hälsa
● Västerländsk kunskap
● Övrigt från runtom i världen
Det grundläggande budskapet jag vill nå ut med sammanfattar hälsan i en helhet utifrån 5
områden: Diet - Dygnsrytm - Rörelse - Omgivningen - Livsstil
Jag vill ha en podcast där jag pratar om allt som är intressant kring hälsa och välmående,
samt bjuder in personer för samtal och diskussion.
Jag vill att det blir en community med diskussioner där vi hjälper varandra.
Jag vill lära ut qigong, tai chi, meditation, andning mm.
Jag vill hjälpa folk med hälsan utifrån Hälsans grunder (de 5 områdena) med workshops,
konsultationer, online, IRL.
Jag vill samarbeta med andra som kan det jag inte kan. T.ex. labbtester och protokoll inom
funktionsmedicin. Mina kunskaper ligger inom hälsans grunder och detta är avancerat
hälsoarbete som andra är mer intresserade av.
Jag har en viss träning i Funktionsmedicin, ganska mycket träning nu inom Qigong mm,
egna erfarenheter efter att ha levt efter principerna i många år som bakgrund för kunskap.
Jag har kört lite hälsokonsultationer tidigare samt gruppträning qigong.
Jag vill gärna slippa generellt att behöva spendera mycket tid vid datorn med att göra
hemsida, podcast och liknande. Generellt får jag nog med datorarbete i dagliga jobbet.
Jag vill göra behandlingar, energimassage.
Inkomst från:
Hälsokonsultationer (per timme)
Workshops/gruppträning (klumpsumma)
Individuell träning (per timme)
Hälsoprogram? (färdig produkt att köpa, klumpsumma, automatiserad inkomst)
Behandlingar
Gratis:
Podcast