Ok att länka till andra podcasts/artiklar utan att kommentera?

Jag skulle gärna hitta mer material att läsa/se inom investeringsområdet, men söker man på det på Youtube eller Google så får man mycket ”Get rich”-grejer. Jag undvek länge RikaTillsammans på Youtube för att några av videosarna jag blivit rekommenderad osade ”Get rich fast” :sweat_smile: Tror det var någon video med namn typ ”spara, investera, bli rik” eller liknande. Med tanke på RTs rationella investeringsfilosofi visar detta bara hur svårt det är att bedöma vilket innehåll om investeringar som är bra/rimligt utan att lägga en massa tid på att lyssna igenom ett antal avsnitt kallt.

Så därför undrar jag vilken nivå av kommentar/fråga/text som behövs här (i Omvärldsbevakning-subforumet) för att posta länkar till andra podcasts och liknande? Är Jan OK med att vi startar trådar om bra avsnitt från konkurrenter, folk som har liknande/samma vetenskapsbaserade investeringsfilosofi, folk som argumenterar för billiga indexfonder osv utan att specifikt argumentera för varför vi postar det?

Jag önskar nog egentligen att så fort någon hittar något bra, posta länken med minimal effort, så andra också får kolla.

Som exempel tycker jag nästan varje nytt avsnitt av Rational Reminder skulle postas här, många avsnitt av Afford Anything känns som om de är intressanta här med. Det som hindrar mig att posta sånt är att jag inte har så mycket att säga om dem mer än ”det här är bra/matchar RTs tänk” :slight_smile:

Jag tycker det vore fantantiskt om jag kunde gå in i det här subforumet med några dagars mellanrum och hitta ett antal nya trådar med länkar till podcasts-avsnitt jag inte kände till som folk tycker platsar, så jag inte får slut på saker att lyssna på.

Hur ser ni andra på detta? Vad tycker @janbolmeson?

1 gillning

Posta i denna tråden kanske?

Jag tycker det är bättre att ha nya trådar, om någon vill kommentera eller lägga till något, men vet inte riktigt vad som skulle vara bäst?

1 gillning

Bättre att starta nya trådar. Har absolut inget emot att länka till andra. :+1:

Man får dock gärna kommentera vad man tyckte var bra hos den andre. Antingen genom utvalda citat eller genom egen reflektion. Jag uppskattar alltid en egen reflektion mest. :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Ett jäkla otyg att bara dumpa en massa länkar med typ kommentaren ”läs/titta på det här, det är awesome”. Vanligt i Bitcoin-tråden där folk citerar hela hjärndöda artiklar utan minsta egen kommentar, det kan verkligen förpesta.

6 gillningar

Helt ok med länkar till intressanta artiklar/avsnitt, men absolut tillsammans med någon kommentar om vad/varför den är intressant eller bra eller dålig. Den informationen använder jag för att ta ett snabbt beslut om jag vill kolla in/läsa/lyssna på hela artikeln. Länkar till artiklar utan kommentarer struntar jag i att kolla in. :+1::sunny::slightly_smiling_face:

1 gillning

Min tanke var mest att det inte postas så mycket tips om andra här, så jag ville sänka friktionen/hur jobbigt det är att tipsa genom att folk helt enkelt postar länken först. Andra som tittar efter kan sedan posta om de håller med att det intressant för oss här, vad de gillade, osv. Eller helt enkelt hjärtamarkera om de tyckte det var bra.

Iom att det är nya trådar, inte explicit postat för att driva en tes, så tänkte jag att risken för de problem @Guldfeber nämner borde minska.

Jag får alltså ofta slut på bra grejer att lyssna på, och skulle vilja få upp tipsfrekvensen genom att göra det enklare :slight_smile:

2 gillningar

Jag tycker en bra nivå är att länka till intressanta poddar eller videos som kommentar till ett ämne där den resursen faktiskt kan tillföra något.

Att skapa nya ämnen bara för att länka tycker jag känns lite trist. Finns ju Reddit, Flashback eller Facebook mm för den som bara vill länka.

Snyggt av Jan att säga att det är OK, men vad ska han säga utan att verka snål eller protektionistisk. Jag däremot kan säga att jag tycker detta forum har, och gärna får fortsätta ha, högre nivå än att vara en länksamling…

1 gillning

För att vara tydlig: det är specifikt “Omvärldsbevakning”-subforumet jag frågar om. Subforumet ju till för att posta länkar till annat. Jag frågar bara om vilken nivå på första-posten i en tråd som är OK.

Jag tycker definitivt det är OK om Jan vill säga nej, det är därför jag skapade en diskussion om detta, för att förtydliga och ringa in vilken nivå vi är intresserade av.

Vi har olika subforum med olika inriktningar just för att kunna skapa plats för olika saker, tänkte jag.

(Känner mig lite påhoppad :sweat_smile:)

2 gillningar

Visste inte ens att det fanns ett sådant subforum :blush:

Hade nog lite grinigt tonfall, ursäkta för det!
Såg bara framför mig att forumet skulle “bombas” med länkar till höger o vänster!

Kanske har sin plats ändå med länkar, men ändå helst med åtminstone en kort sammanfattning av vad man tycker gör just den länken värd att följa.

2 gillningar

Ingen fara :slight_smile:

Vilket subforum man är i är nästan helt dolt här, men du kan se det med liten text uppe i toolbaren när du är i ett ämne, och under ämnesrubriken på index-sidan.

Jag håller helt klart med att motivering är bättre än ingen motivering, men ibland undviker jag att posta riktigt intressanta grejer bara för att jag inte är i skrivläge just då, och sedan glömmer jag när jag sätter mig vid tangentbordet :slight_smile: Om andra också gör så innebär det att jag inte får ta del av de bra podcasts de hittat. Vet inte om alla andra också lyssnar i mobilen när de är ute och går :slight_smile:

(Redigerade nu första inlägget i denna tråd lite, för att förtydliga att det är nya trådar i subforumet Omvärldsbevakning jag frågar om)

2 gillningar

Vad menar du med “skrivläge”? Jag har gjort majoriteten av mina inlägg här via Discourse-appen på min iPhone när jag är ute och går.

Jag tycker också det blir lite tråkigt om man bara dumpar en länk. Istället för trådskaparen argumenterar varför länken är intressant så outsourcas arbetet till 100 läsare istället, där vardera 100 läsare själv måste ta reda på om länken verkar intressant eller ej. Inte så effektivt tycker jag.

4 gillningar

Lyssnar på poddar flera timmar om dagen kring allt från politik, träning, ekonomi, trading och vetenskap.

För rikatillsammans lyssnare skulle jag vilja lyfta fram:

Freakonomics: Stor spännvid om ämnen och vinklar kring människor och ekonomi.

Cautionary Tales: Sanna historier om fruktansvärda mänskliga misstag, tragiska katastrofer, djärva höjningar och roliga fiasko. De kommer att glädja dig och skrämma dig, men också göra dig klokare.

Choiceology: Utforskar och berättande om vårt sätt att fatta beslut. Stora som små. Lyssna från början.

3 gillningar

Om du inte kan lägga upp till en minut på att skriva en kort “ingress”, kommentar/reflektion eller intressant citat är det kanske inte värt att dela?