Detta kan bli mycket intressant!
Från dagens nyhetsbrev:
Har dom en RSS-länk?
Blir till att lägga in i “Följ-listan”.
Dom får jobba lite med ljudet ![]()
Lyssnat och helt ok avsnitt. Jag tror det kommer bli ännu bättre när de är varmare i kläderna. Riktar sig mest mot nybörjare är mitt intryck, så kommer nog för mig vara mest nyttigt för att hänvisa till för de som ska ta sina ekonomiska första steg än för egen förkovran.
Mitt intryck är att de kommer fokusera mycket mer på bara de ekonomiska delarna än hela livet och ekonomin i jämförelse med rikatillsammanspodden.
Bolmesson:

Nu har jag lyssnat för första gången och nästan två år senare. Baserat på det ni skriver och det jag hörde nu (avsnitt #81) så har det inte jobbats något med ljudet och det är inte ett skit varma i kläderna…
Men så bra, då slipper jag följa den och kan göra något roligare. ![]()
Har hittat den podden och tycker tidigare kommentarer sammanfattar väl, halvknasigt ljud med ungefär samma innehåll fast smalare än RT.
Något jag reagerade över är att de enligt egen utsago verkar bli stämda lite då och då av olika värdepappersbolag, vad handlar det om egentligen?
Driver man en “shit list” och är lite för yvig ibland, då blir vissa sura. Det finns lite mer info här, så kan den här tråden få handla om podden:
Ja visst var resonemanget i avsnitt 81 om FIRE och buffert lite svajigt?
Jag skrev ner några tankar efter att ha lyssnat. Vore intressant att höra dina tankar.
Det stämmer tyvärr.
Innehållet är stundtals riktigt bra så det är värt det. Allra helst (no pun intended) skulle jag bara höra Siegbahn + Runnemo i mer fokuserade avsnitt och en studiosetup som inte låter som en back läsk.
Lite? Jag skulle säga att den byggnadsställningen inte var säkrad mot ens en stilla bris.
Jag ska läsa med stort intresse. Men innan start måste jag få ur mig att ickeargumentet att läkarvetenskapen går framåt så man vet inte om man blir 120 år, eller liknande, faller på sin egen orimlighet. Hur tror de att det svenska pensionssystemet ska klara en snittålder på 120 år? Bah! ![]()
uppdatering: Nu har jag läst och kan bara hålla med. Att blanda ihop summor med procentfördelning och att utgå ifrån att småspararpoddens råd till småspararen automagiskt gäller alla i FIRE också är inte klokt. Sedan sitter de med ett extremt innerstadsperspektiv och jag tror de förlorade de eventuella lyssnare de har i Mönsterås också.
Bra exempel med buffert på 100k och en plötslig utgift på 10k till 200k, för det är så livet fungerar. De gör lite samma fel när de tänker på det här med aktiefond kontra ISK och bara räknar med rak snittavkastning. Det är ju precis exakt så börsen inte fungerar.
Och när de sa att “om börsen går ner 50% så lär den ju inte gå ner 50% till” för det hade “aldrig hänt”, så undrar jag om de missförstått procent och procentenheter, eller bara inte tittat på börshistorien.
Det finns säkert mer att gnälla om, och jag blev tydligen först att kommentera på Spotify där jag fick se till att få ur mig några rader när jag låg på yogamattan imorse. ![]()
Det är synd, för det kunde varit mycket bättre och det finns nog många av deras lyssnare som är intresserade. Men då kan de inte prata utifrån sina egna fantasier om startups eller småbarnsår samt referera till två mille som ett stort belopp i sammanhanget, för det blir inte seriöst och trovärdigt. Det är väldigt få som skjuter ut sig med två mille. Det är ännu färre som gör det med barn och det är (vågar jag sticka ut hakan och säga) ingen som gör det i Stockholms innerstad.
Då skulle jag hellre bo i Mönsterås isf.
Du har säkert rätt och om det blev mindre ofokuserat och kanske två fasta röster som höll sig till det de var bäst på, då är det säkert en bra podd. Ljudet måste inte vara fantastiskt heller, men det får inte heller skifta i nivå eller kännas som att de samsas om en Shure SM58 som ligger på bordet… ![]()
(Så, nu har jag varit gnällig nog i ämnet.)
Om någon har bra koll på hur de kan förbättra ljudet, så tar de troligen tacksamt emot lite tips.
Har själv aldrig noterat att ljudkvaliteten är kass, tycker den är helt ok. Men är man nördig och eller har bra högtalare/hörlurar så kanske det märks mer.
Gissar att ljudet är som det är då de saknar intresse och kunskap kring studioutrustning, men det bör ju gå att ge tips även de kan ta till sig. ![]()
Lyssnar själv via Spotify, har nog tagit del av alla avsnitt de släppt. Bra allmänbildning och bra att få koll på hur vissa banker och finanskriminella försöker berika sig själva på bekostnad av sina kunder/offer.
Bra @Melwa! Rätt fokus!
Visst de har utmaningar men det är absolut lyssningsvärt. Deras budord är intressanta tycker jag, går snabbt att relatera till.