Här kommer en tråd från chatten på forumet. Förutom några enstaka “hej” och “god morgon” ser ni den precis som den utspelades på chatten.
Ämnet är tidskrifter, magasin och nischade tidningar. Under dialogen landade vi i att RikaTillsammans med Jan & Caroline i täten är en handling iväg från att få officiellt offentligt stöd för sin utgivning av Rika Tillsammans.
Är det något du ser framför dig @janbolmeson ?

Thomas8610:31
Lyssnade på medierna, är det bara jag som tycker det är lite proverande när privata bolag pratar om att de måste ha 50% av sina intäkter som bidrag?
angaudlinn10:33
Nix. Inte bara du.
tankespjarn10:45
Varför ’måste’ de det?
(Har inte lyssnat. Om det inte framgår.)
(Rör det sig om medieföretag?!)
Aether10:47
Tidskrifter vet jag överlever på offentliga pengar…
Thomas8610:49
Politisk inriktade tidningar som de intervjuade som kan förlora sitt bidrag när man riktar in sig mot lokala tidningar istället.
Den de intervjuade hade 50% av inträkterna som bidrag och skulle gå i konkurs om ändringen av mediestödet gick igenom
Aether10:54
Hela medialandskapet för tidningar och tidskrifter lever på statens välvilja och har alltid gjort. De som är verksamma inom dessa branscher är verkligen fullblodsidealister som offrar mycket för att kunna ge ut sina skapelser.
Melwa10:54
Är nog samma för många publikationer, inte bara politiska. Vi får våra ord från fler ställen än tidningar idag. Men tidningar kan fylla en funktion, så ser gärna att de flesta publikationer kan få överleva, även med en del bidrag. Finns värre saker vårt samhälle lägger pengar på.
Aether10:54
Det är ännu mer så inom konst och kultur. Där är det det verkligen mer eller mindre barskrapade människor som lever på allmosor men de gör det för de brinner så för sitt område.
axr10:56
Jo men visst, vill man jobba med det man brinner för men som inte behövs, så blir det ju lätt så
Aether10:56
Håller med dig Melwa. Utan dessa bidrag, hade vi förlorat hundratals röster i det offentliga samtalet. Då hade det varit jättarna som gällt för all kommunikation. Tänk tanken att Facebook, Instagram och TikTok var de få platser där diskussion fördes…
angaudlinn10:59
…och samtidigt ska varenda wannabe journalist och hemmapulande målarkludd eller falsksjungande artist tydligen ha stålar för konsten när så mycket annat förväntas bära sig.
Här är jag oerhört kapitalistisk i min syn då jag menar att många (de flesta?) storverk skapas av människor som gjort annat parallellt med sin “konstgärning”.SR och SVT värnar jag däremot i en ren och mer klassisk form (dvs nyheter, UR, barnprogram, kultur etc utan reklam). Idag har väldigt få dagstidning och få prenumererar på magasin, så varför ska vi andra betala för det?
Aether11:01
Jo. Det hoppas jag är en anledning till en lägre summa bara för att “ge ut”, men för att få stöd krävs ju några tusen återkommande prenumeranter. Bara för att på något vis påvisa att de faktiskt når ut också.
Thomas8611:05
1500 personer
angaudlinn11:06
a k a 0,0001875 av den vuxna befolkningen. Som hittat!
Aether11:08
Vi kanske skall be Jan & Caroline starta en kulturtidskrift om hur kul det är att spara tillsammans
angaudlinn11:08
Gör du den som fanzine kan du kalla den Vika Tillsammans.
Melwa11:09
O dear!
Thomas8611:09
Eller kan de ta in Johan Ehrenberg (etc) för ett samtal hur man optimerar sina bidrag från staten
Sen kan vi alla skapa tidsskrifter
Melwa11:10
Starta gärna en tråd om bidragens vara eller icke vara. Tror frågan är för komplex (och tung) för att reda ut i chatten.
angaudlinn11:11
Hjort är hjort!
Aether11:11
Han skall vi inte prata om … men det är något han bemästrat absolut.
Thomas8611:11
- har ett redaktionellt innehåll som utgör minst 50 procent av hela innehållet,
- har ett exklusivt, egenproducerat redaktionellt innehåll bestående av nyhetsbevakning och granskning som utgör minst 20 procent av mediets hela innehåll,
- är allmänt tillgängliga,
- har en egen titel med självständiga redaktionella resurser,
- har en ansvarig utgivare,
- följer god medieetisk sed,
- främjar tillgängliggörande av sitt redaktionella innehåll till personer med funktionsnedsättning,
- är riktade till en svensk målgrupp,
- publiceras eller sänds minst 45 gånger per år (hög regelbundenhet) och
- har minst 1 500 regelbundna användare (god användarförankring).
Saknar väl bara en ansvarig utgivare för att @janbolmeson ska kvala in
Aether11:15
Ja man kan ju få det för digital utgivning idag. Let’s go!
50% redaktionellt innehåll, 50% reklam. Nu förstår jag varför alla blaskor jag bläddrat igenom har reklam på varannan sida
Melwa11:16
Som sagt, detta ämne passar bättre i en tråd.
JFB11:19
Ja, alldeles för seriöst. Vi har faktiskt ett varumärke att tänka på här i chatten. RikaTillsammans Oseriösa versionen