Jag har ibland det bekväma problemet att jag har lite mindre att göra på jobbet. Jag börjar bli lite less att scrolla igenom sociala medier och aftonbladets reklamblaska. Aktie och marknadsspekulering var något jag roade mig med i yngre dar, men nu är det fonder enligt konstens alla regler som gäller.
Jag kollade igenom denna tråd om sidointäkter som är bra, men den tar mer på fritiden.
Funderar på om vi kan komponera upp någon lista på saker man kan roa sig med under dötiden för att vara produktiv och tjäna en liten slant. Kanske passar de som jobbar lite med bevakning, nattvakter eller de som får lågperioder på jobbet.
Kriterier:
Kort tid ca 20 min
Avlönat på något vis
Inte behöver ljud
Inte tidsberoende, man kan alltså pausa mitt i
Inte fyller mailboxen med skräpmail…
Fungera för vem som helst (alltså inte redovisningar eller liknande)
https://topcontent.com/ - Frilansande skribent med allt från översättningar till recensioner.
Blogg (behöver dock i min erfarenhet mycket tid och exponering innan det blir något vettigt)
Det finns olika undersökningar man kan göra online. Jag har själv tittat på det och uppfattat att betalningen är för dålig i relation till vad man gör. Dock förstod jag från en annan tråd att det inte behöver vara så dåligt. Du behöver dock vara inskriven i rätt databas för att det ska bli mer ekonomiskt relevant.
Provning av olika produkter är något som jag förstått att man kan ägna sig åt. Jag har dock ingen personlig erfarenhet här. Det skulle då bygga på att du tar emot en produkt, provar den och sedan skriver själva inläggen på arbetstid.
Du bör rimligen ha en separat mailbox för sådant här, alternativt regelstyrning som gör att alla “inbjudningar” till olika saker kommer i en särskild mapp
Jag vet att jag för länge sedan gick med i någon undersökningssida. Fick kanske 5 mail per dag… en del skulle ta 3 minuter och tog typ 15… andra sållade ut en tidigt då man inte passade deras kriterier. Men mest störde jag mig på alla jävla mail…
Det kan vara så att det är dåligt jämfört med en lön, men sitter man redan på jobbet, tjänar sin deg och bara vill fylla tiden med något vettigare än att snurra på kontorsstolen, så är det kanske bättre än inget?
Passar inte mig personligen, då jag har svårt att veta när jag får mindre att göra. Men kanske passar andra
Har en bekant som jobbar nattskift med att stirra på massa mätare och måste checka av värdet varje 30 min eller så. Resten skötte sig själv.
En varningsflagga - Om företaget noterar arbetsbristen finns risk att man friställer.
Pratade just med en vän som blev friställd ( tillsammans med många andra ) pga arbetsbrist.
“Synd nu när det äntligen blev lite lugnt på jobbet och man hade tid att reflektera.”
Korrekt. Man kan även argumentera att man ska försöka söka mer arbetuppgifter eller arbeta med kvalitétsdokument mm. Men det är irrelevant för frågan.
Går även att tillämpa till säg om man har lång pendling till jobbet där man har möjlighet att döda tid, men inte förutsättningarna för att jobba aktivt.
Håller med om mycket här. Att prova med olika undersökningssidor är förmodligen det mest vettiga. Jag har gjort försök tidigare. Det jag stört mig på då har varit två saker:
Undersökningarna ska ta 3 minuter och ge 10 kr. I praktiken tar de mer tid, åtminstone om man inte bara ska snabbt mekaniskt klicka något utan svara mer ordentligt.
Undersökningarna är tråkiga. Att sitta och välja mellan 40 tjusiga adjektiv för att beskriva upplevelsen av att titta på en viss ketchupflaska känns mest fördummande.
Jag är dock övertygad om att olika sidor både betalar olika bra men också har olika upplägg, olika typer av kunder etc. Att anmäla dig till många och sedan sålla bort de som känns mindre relevanta kan nog ge hygglig utdelning.
Om man är duktig på engelska och duktig på att skriva, gärna om ett ämne man brinner för, så kan man skaffa ett konto på medium.com och skriva artiklar (fiktion, icke-fiktion, poesi, serier osv) som man sedan får betalt för om betalande läsare läser. Just nu kräver de dock 100 följare för att kunna gå med i deras partner program men efter 1 augusti krävs endast att man är betalande medlem. Som betalande medlem får man då tillgång till alla artiklar på sajten, och om man själv skriver och lägger ut så kan man alltså få tillbaka en del av kostnaden eller mer om man är bra.