Attapoll få betalt för att fylla i undersökningar

Känner att jag skulle vilja dela med mig av mitt lilla tips här på forumet!

Jag har laddat ner en app som heter Attapoll, där man kan utföra undersökningar och få betalt efter varje genomförd undersökning. Det finns mig veterligen inte så många av detta slaget som betalar ut pengar, de flesta erbjuder någon form av presentkort mm men Attapoll betalar ut det kontant till antingen PayPal eller Revolut.

Tack vare tidigare tips på forumet hade jag skapat konto hos Revolut (tack för det Jan och Caroline :slight_smile: ) och det kontot har jag sen i sin tur kopplat till Patreon-medlemskapet.

Summan av kardemumman är att jag helt enkelt svarar på några paneler i veckan (vissa är faktiskt rentav intressanta!) och efter en månad har jag i runda slängar fått ihop 80-90 kr vilket gott och väl täcker medlemskapet. En liten arbetsinsats som sen täcker kostnaden för något som ger mig ett stort mervärde!

Har själv haft ett svagt intresse för denna typ av undersökningar tidigare, men om man ersätter den tiden man sitter och “slö-surfar” på FB, Instagram mm i övrigt om kvällarna och istället använder några minuter av sin tid för att genomföra undersökningar så är det klart värt det!

Ett minus är dock att man ibland får aviseringar om undersökningar där man sen blir diskvalificerad i början, men det kommer hela tiden nya. Det samma gäller om man dröjer för länge med att svara, då hinner de snabbt försvinna från appen. Det gäller att vara snabb verkar det som.

Lycka till!

3 gillningar

Personligen är mycket allergisk mot allt och alla som försöker veta saker om mig eller ännu värre använder dem i ett demografiskt perspektiv. Så jag väljer att inte hålla på med sådant OCH inte slösa bort min tid på FB, Instagram, mm.

Men för dem som brukar nätsurfa och oavsett skulle svara på enkäter och undersökningar är det lika bra att köra på. :=)

2 gillningar

Ja jag förstår dina tankar där! Jag ser det mest som ett enkelt sätt att slippa fylla på mitt Revolut-konto manuellt :slight_smile:

1 gillning

Personligen är jag allergisk mot när man är tyken mot andra som tipsar om saker de gillar, utifall det finns fler som kan gilla samma sak :wink:

2 gillningar

Haha. Vi alla har våra svagheter. :slight_smile:

2 gillningar

Lämnar de kontrolluppgifter till Skatteverket, eller ska man redovisa detta själv på något sätt?

Hej!
Som jag har uppfattat det ska det vara skattefritt!

Utöver att plocka lite kottar och att sälja sitt blod, bajs och sperma är det endast ett fåtal företeelser som är skattebefriade i Sverige. Mitt intryck är att ersättning för att svara på enkäter inte ingår bland dessa. När man skattats till döds kan man dock glädja sig åt att även begravningshjälp är skattefri.

“När du driver bloggen eller gör betalda undersökningar på fritiden och det inte är din huvudsakliga försörjning kallas det för hobbyverksamhet. Hobby räknas till inkomstslaget tjänst och i stort sett alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Redan första kronan som man går med vinst med ska deklareras och betalas skatt för. Inkomsten redovisas som inkomst av tjänst och läggs till på din anställningsinkomst. Överskottet av din verksamhet ska deklareras i inkomstdeklarationen. Skulle du inte gå med vinst behöver du inte deklarera. Beskattning sker var för sig inom inkomstslaget tjänst och du betalar själv sociala avgifter i form av egenavgifter.”

https://www.se.panelsok.net/deltidsjobb/skatteregler-internet-inkomster

"Skatta på paneler och betalda enkäter genom Blankett T2 på deklarationen

Det enklaste sättet att skatta på dina enkäter och panelundersökningar i början är genom skatteverkets blankett T2.

Det enda du behöver göra är att fylla i hur mycket du har tjänat och från vad så räknas en schablonskatt ut och det brukar inte vara några problem utan går igenom enkelt. Om du är osäker så kan du alltid ringa skatteverket och fråga hur du ska göra."

“Har ingen kontrolluppgift lämnats ska du själv ta upp ersättningen i din inkomstdeklaration genom att lämna blanketten T1 - Inkomst av annan tjänst (SKV 2050). Den ska användas om du har haft inkomster av tjänst för vilka du själv ska betala egenavgifter eller särskild löneskatt på vissa förvärvsinkomster. Har du e-legitimation kan du välja att använda vår e-tjänst Inkomstdeklaration 1. Där kan du skapa bilagan elektroniskt.” (Citat från Skatteverket i diskussionen)

1 gillning