Räknas presentkort som inte går att lösa in mot pengar som en inkomst?

Hej!

Jag är med i olika onlinepaneler. En del av dessa ger ut belöningar i form av presentkort som inte går att byta mot pengar till paneldeltagare efter man har samlat ihop ett visst antal poäng.

Exempel: en panel bedömer att en undersökning tar 15 minuter att genomföra, då sätts belöningen för den till 15 poäng. När deltagaren har sammanlagt 100 poäng kan den välja en belöning, antingen ett presentkort eller någon prydnadssak. Marknadsvärdet för en belöning som löses in mot 100 poäng är 100 kr.

Det är här det blir lite svårt att reda ut. Hur ska man karaktärisera denna inkomst?

• Inkomsten är inte i pengar, utan ett presentkort som inte går att lösa in mot pengar. Skatteverket anser att presentkort som inte går att lösa in mot pengar är en skattefri gåva om det uppfyller kravet på att vara en julgåva, en jubileumsgåva eller en gåva till en varaktig anställd. Skatteverket menar utöver detta att detta även gäller uppdragstagare. Dock tror jag att inget av detta är tillämpligt i det här fallet, då det här är en kompensation för en motprestation (deltagande i undersökning) och julgåvor därutöver skall tillfalla alla anställda samtidigt. Det är skattemässigt inte en gåva.
  • Det som ligger närmast till hands är att ta upp inkomsten som en hobbyverksamhet. Då jag har läst att även bloggare som får gratisprover ska skatta dessa. Viktigt att ta med då gratisprover (eller testversioner) inte heller är likvida pengar utan här säger Skatteverket att man får göra en marknadsmässig uppskattning av produktens värde (och sedan skatta för det).

Så, kontentan av det här, jag måste skatta för de presentkorten som jag har fått ut? Givetvis hade det inte varit någon snack om saken om jag hade fått ut pengarna direkt i handen men det här är alltså presentkort som jag måste köpa någonting för. Slutligen, jag har läst att paneler inte själva rapporterar till Skatteverket så jag antar att det här är någonting som jag får hålla koll på och lägga till själv i min inkomstdeklaration.

Oj, bra fråga. Kontakta Skatteverket och fråga. De är supertrevliga och hjälpsamma (faktiskt!). :slightly_smiling_face:

1 gillning

Svaret är ja. Man kan tex inte ge biocheckar för 1500kr istället för lön för att slippa arbetsgivaravgifter, skatt osv.

1 gillning

För att utveckla. Inom Dalarnas studentkår jobbade dom allra flesta helt ideellt. Undantaget ett antal, av kårfullmäktige utsedda arvoderade samt några anställda.
När det kom till uthyrningar kunde vi givetvis inte begära att folk skulle ställa upp gratis. Därför utgick en ersättning till de ideella som ställde upp och eftersom vi ville göra det enligt boken var det bara att betala löner. Vi hade någon längre dialog med Skatteverket om det där så det blev rätt.

2 gillningar

Bra svar. En sak som jag kom att tänka på är när min mataffär bad mig göra en undersökning hos dem och de gav mig en rabatt som tack för att jag svarade. Det var 5% på nästa köp som man kan endast använda hos dem och detta är ju också en belöning som inte går att lösa in mot pengar. Denna belöning borde säkerligen vara skattefri, jag kan ju inte skatta för en rabattkod och jag tänker att ett presentkort som inte går att lösa mot pengar är samma som en rabatt på nästa köp. Jag har iaf hört av mig till Skatteverket. Jag väntar på deras synpunkter fortfarande. Så får jag ta det därifrån.

Okej, fick svar nu från Skatteverket.

De ser det som en tjänst och att presentkort är ersättning för motprestation. De vill att jag ska betala skatt för det marknadsmässiga värdet av samtliga presentkort.

Om beloppet understiger 1000 kr sammanlagt från en och samma utbetalare, dvs en onlinepanel, blir det punkt 1.5 (annars blir det punkt 1.1 Lön, förmåner, sjukpenning m. m.)

Från Skatteverket:

1.5 Andra inkomster som inte är pensionsgrundande

Det ifyllda beloppet är till exempel

• utbetalningar från vinstandelsstiftelse

• vissa ersättningar till idrottsmän

• lön och förmåner om du tillhör ett annat lands socialförsäkring enligt A1-/E101- eller utsändningsintyg.

Så, om jag förstår det rätt, blir det 30% inkomstskatt på mina presentkort, men jag behöver inte betala egenavgifter? Personen som svarade på mitt brev sade uttryckligen att det inte är en hobbyverksamhet utan ersättning för en utförd tjänst.

Njae, du ska skatta på tabell, inte 30%.
Det skiljer rätt grovt och dessutom beror det ju på vilken skattesats din kommun har, samt om du är medlem i svenska kyrkan. Jag misstänker, med alla avdrag, att din skattesats blir något lägre än 30%.
Jag kan inte förstå varför du skulle betala egenavgifter, men jag kan inte din situation. Jag hjälper dig gärna via PM om du vill.